הליכודניקים אוהבים את נתניהו, לא מוותרים על גדעון סער והפתעה - הם דואגים למפלגת העבודה

בית שמש, יום רביעי השבוע, שיכון ותיק על הגבעות. בנוכחים: עשרות פעילי ליכוד וגדעון סער אחד • המסר: הדרך של סער בחזרה להנהגת הליכוד ארוכה אך לא בלתי אפשרית • ובסוף, לא משנה באיזו מפלגה אתה, איכות החיים, יוקר המחייה ומשבר הדיור מעניינים לא פחות ממצבו המשפטי של ראש הממשלה • פרשנות

גדעון סער / צילום: טל שניידר
גדעון סער / צילום: טל שניידר

כמדי ארבע שנים, נופלת לפתחי ההזדמנות לנוע ולנוד בדרכים, לראות את הפוליטיקאים של ישראל במגע ישיר עם מתפקדי מפלגתם, משיבים לשאלות ומקשיבים לאזרחים. ביום רביעי, בערב קריר ובהיר, התכנסו עשרות מהם בסניף תנועת בית"ר במעו"ז (מעון זאב) בעיר בית שמש.

בלב שיכון ותיק של העיר אשר על הגבעות, התכנסו כ-40 גברים ונשים, רובם בני 50 ומעלה, עטויים במעילים כהים וברצון לשמוע את מתמודד הפריימריס מספר #156, השר לשעבר גדעון סער. כינוסים אלה של סער אינם דבר מובן מאליו. מכונת התעמולה העוצמתית של יו"ר הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו עושה הכול כדי לחסל את עתידו הפוליטי של סער. בגלוי ובנסתר.

לפני מספר חודשים, במסגרת חגיגות יום ההולדת ה-69 של נתניהו בלשכתו בבלפור, הוא החליט להטיח בסער האשמות חמורות אל מול המצלמות: "זה כמה שבועות שאני יודע ששר לשעבר בליכוד מדבר עם גורמים בקואליציה ורקח איזה תרגיל חתרני, שאני אביא את הליכוד לניצחון סוחף בבחירות ואחר כך ידאגו שאני לא אהיה ראש ממשלה, בניגוד לרצון בוחרי הליכוד, בניגוד לרצון הציבור, בניגוד לדמוקרטיה", אמר נתניהו. תוך זמן קצר הוא אף נקב בשמו של סער כאשר השותף ל"חתרנות" לכאורה, הוא לא פחות מאשר נשיא המדינה ראובן ריבלין, איש בית"ר בעצמו.

נתניהו שאף (וייתכן עדיין שואף) שסער יימחק מרשימת הליכוד לכנסת או לכל היותר יידחק אי שם בעורפי העשיריה השנייה. אם סער יכשל בפריימריז ויתמקם במקום נמוך, תהיה לנתניהו לגיטימציה מפלגתית וחוש נקם מפותח לשלול ממנו תפקיד שר בממשלה הבאה.

אך לסער שאיפות משלו. הוא שואף להתברג בצמרת הליכוד, בחמישייה הראשונה לפחות. אם זה יקרה ב-5 בפברואר כש-120 אלף חברי המפלגה ייצאו לבחור, יהיה זה ניצחון מתוק עבורו והצהרת כוונות.

חברי ליכוד בעלי זכות בחירה בפריימריז שייערכו ב-5.2.19
 חברי ליכוד בעלי זכות בחירה בפריימריז שייערכו ב-5.2.19

סער, מיותר לציין, הכחיש את כל המעשייה. הוא הסביר שמדובר בשקרים, שמישהו הטעה את ראש הממשלה וכי הוא תומך במנהיגותו של נתניהו עד אין קץ. גם אנחנו ב"גלובס" (כותבת טור זה) עשינו ניסיונות לברר מה הוא הבסיס העובדתי לקביעתו של נתניהו, שסער היה חלק מקנוניה שתביא להדחתו של רה"מ. כל המידע שהשגנו הוא "שלושה אנשים שונים סיפרו לנו על כך".

החיים שמחוץ לעמודי הפייסבוק

ברביעי בערב, סביב השעה 19:30 הגיע סער לסניף. הוא הגיע היישר ממפגש אחר, כנס הפורום החברתי של ההסתדרות הלאומית שנערך אחר הצהריים בעיר מודיעין. במודיעין ישבו לצידו של סער סגנית שר החוץ ח"כ ציפי חוטובלי, חברי הכנסת אמיר אוחנה, ח"כ אסנת מארק ומתמודדים נוספים בפריימריז של הליכוד. במשך כחודש, בוקר, צהריים וערב, הקבוצות הללו, בהרכבים משתנים, נודדות בין הסניפים, האירועים, המפגשים, עונים לשאלות, חושבים על המסרים, מעדכנים עמודי פייסבוק ויוצרים סרטונים.

בעמוד הפייסבוק של סער אין סרטונים מבוימים, עם תסריט ועלילה, כפי שמעלים בימים האחרונים חברי הכנסת של הליכוד: ענת ברקו (סדרת ‘פאודה’ שבה היא נחטפת על ידי בן זוגה, ראובן ברקו), או של שרן השכל (כורעת במצב ירי אל בין כוונות) או השר גלעד ארדן, שפתח בסדרת סרטוני פרגון לחבריו במפלגה.

ארדן פירגן כבר לשרת התרבות מירי רגב, שר התחבורה ישראל כ"ץ, שר הרווחה חיים כץ, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל. אך הוא עדיין לא פירגן הסרטון לשר לשעבר גדעון סער, נמתין. עם זאת, החיים האמיתיים בליכוד מתנהלים בסניפים ולא בסרטונים. כך נראים פריימריז, באחת המפלגות הבודדות בישראל שעדיין דבקה בשיטה. מפלגה עם הליכי-פנים דמוקרטיים, ועל כך בליכוד יכולים להיות גאים.

בבית שמש ניתן היה לשמוע מה מעסיק את חברי הליכוד ואנשי בית"ר של הסניף המקומי, בפגישה עם סער. ולא, שמם של רביב דרוקר, בן כספית, אמנון אברמוביץ וגיא פלג, לא עלה בפגישה. התקשורת לא צוירה כאויב העם במפגש.

סער התמקד ביעדים חברתיים בתחום הסיעוד והזקנה, במדיניות לבלימת ירידה מן הארץ ובסיוע לצעירים בהשכלה ובתעסוקה. ואולם השאלות של הנוכחים הלכו לכיוון שונה לגמרי: תחום הדיור. הליכודניקים של בית-שמש חוששים מהשתלטות חרדית על העיר. כולם הדגישו זאת והאשימו בצורה ישירה את ממשלת הליכוד.

"הרסו לנו את העיר", אמרה עמליה, חברת ליכוד מקומית. "8,000 איש ממיטב אנשי העיר עזבו. התמזל מזלנו בבחירות המקומיות, וגם אלוהים התערב כאן והצלחנו לעשות מהפך (בחירתה של עליזה בלוך-ט"ש). אני מבקשת דבר אחד, אל תשכח את העיר הזו אחרי שתיבחר. אנחנו נעזור לך להיבחר ונעשה הכול, אבל אני מבקשת לא לשכוח מה שהולך פה".

פעיל בכיר נוסף אמר: "במשך עשור בנו פה רק לחרדים, אתם חייבים לשנות את המגמה הזו בממשלה, העירייה עם גירעון רציני, לא יקרו ניסים מעצמם, אני לא מתבייש להגיד לכם את זה, ממשלת הליכוד הרסה את העיר בית שמש. הגענו למצב של אין-דיור, אנחנו לא נשרוד את זה".

אחרי האירוע שאלתי את עמליה מה הייתה כוונתה והיא הסבירה, כי "במשך עשר שנים בנו בבית שמש דיור רק לחרדים, הפרידו את פעילות הבריכה הציבורית, סגרו אותה, הזניחו אותה, המדיניות הזו הבריחה מפה אלפי אנשים, שלא רצו לגור בעיר מתחרדת".

ולא רק הדיור העסיק את הנוכחים. הצטרף אליהם חקלאי, מגדל עופות ונהג אוטובוס שאינו תושב העיר. הוא פנה לסער ואמר, "אנחנו לא יכולים להתפרנס במושב, אני עובד באגד, אחרי שנאלצתי לשלם תשומות על העופות שגידלתי, קשה להתפרנס, יושבים לנו על הוורידים על כל דבר. המצב שלנו לא טוב". "מנהל מקרקעי ישראל זה תחום שמחייב רפורמה כוללת", השיב סער, ואמר שהוא צריך לחזור אליו עם תשובות יותר מפורטות.

המפגש הזה אישרר את מה שהורגש לאחרונה. העיסוק של נתניהו בעצמו, במשפחתו, בפלילים, בתקיפת רשויות החוק, בתקיפת עיתונאים לא מעניין את כל האנשים. אלה הם רעשי רקע עבורם. הם באים למפגשים עם פוליטיקאים ופחות מוטרדים משידורי שישי בלילה של אמנון אברמוביץ או משלטי חוצות נגד התקשורת באזור גלילות. הם רוצים שיעסקו בחיי האזרחים.

"כולנו צריכים לחזק את סער"

גם על המתקפה של נתניהו נגד סער היה לנוכחים מה לומר, "נעשה פה עוול", חזרו ואמרו זה אחר זה. "אנחנו לא מקבלים את האמירות האלה. גדעון אתה משלנו. לא עזבת את הליכוד גם בשנים שעשית לביתך. לא מקובל עלינו מה שעושים לך".

"אני איש של ביבי, כולם פה בסניף יודעים זאת" פתח את הערב שלום אדרי, יו"ר סניף ליכוד בבית שמש. "אין עוד מלבדו, אני אוהב אותו" הוא הוסיף. "ואתה גדעון, לקחת פסק זמן ואנשים אמרו לך שזו טעות, אבל בגלל העליהום שעושים עליך, כולנו צריכים לחזק אותך יותר מתמיד. אמרתי בעבר, כאשר גלעד ארדן ביקר אותנו בסניף, אנחנו רוצים רשימה מכובדת לכנסת. ח"כים שיכבדו אותנו, בלי משחקים של ‘לא באתי להצביע כי כאבה לי הרגל’ (רמזים לשר קרא, ח"כ חזן - ט"ש)", המשיך אדרי. הנושא הזה, של היחס המשפיל, הזובור הציבורי, לו זכה סער בחודשים האחרונים, חזר על עצמו כל הערב.

"את יודעת אבל", אמרה אישה שישבה לידי, כשהיא פונה לחברתה המרוחקת שני כסאות ממני, "הוא ימני, אבל אשתו ממש לא. היא שמאלנית" - כך היא ציינה בקול בוטח. היא מדברת כמובן על מגישת מהדורת החדשות הראשית של ‘כאן’ עד לפני כחודש, גאולה אבן.

אחד אחר העיר להן בקול רם "נמאס מן ההכפשות של הילד כאפות, מה הוא יודע. הוא החליט שגאולה שמאלנית, זה שקר, ילד כאפות". הדברים התייחסו ליאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה שפיד הטוויטר והפייסבוק שלו מוקדש בשבועות האחרונים לטינופים על אויבים מדומיינים מתוך הבית, כמו על סער ורעייתו אבן.

יאיר נתניהו, כתב לפני כמה ימים שגדעון סער הוא "חארטה, שמאלני". למסקנה הזו הגיע אחרי שסער התראיין בערוץ 20 ומתח ביקורת עדינה ביותר על ניהול המערכה של ישראל אל מול עזה, תוך שהוא מדגיש (שוב ושוב) שרק נתניהו הוא המנהיג. "אשתו (גאולה אבן- ט"ש) שמאלנית קיצונית... אם האישה שמאלנית, בעלה בפנים שמאלני גם כן. לא סתם כל תקשורת השמאל בונה אותו ומעלימה דברים מעברו", כתב נתניהו הבן.

סער הגיב למי ששאל אותו על מערכת היחסים עם נתניהו: "אין הופעה אחת שלי, לא בכנסים ולא בתקשורת, שאני לא אומר את הדברים בצורה ברורה. בפעם האחרונה שאמרתי אותם, מיד הותקפתי בצורה מאוד קשה. ולכן אני מקווה שלא אותקף היום שוב".

השיחה הכי מעניינת במעו"ז בית"ר בבית שמש הייתה עם ראובן נעמת, חבר בית"ר, מן הוותיקים והמייסדים של הסניף, אותו סייע להקים אותו בשנת 1967. "גדעון הוא בדרכי נועם, יותר מדי נועם", הוא אמר לי.

נעמת הציג את עצמו בפני. "אני הייתי ראש תנועת בית"ר בישראל, לאחר מכן שימשתי כראש משלחת בית"ר באירופה, מנהל מחלקת העלייה של הסוכנות בדרום צרפת, ראש מחלקת חינוך וראש קק"ל בצרפת. חזרתי לארץ לפני כמה שנים". נעמת אמר לסער שהליכוד צריך לחזור לחמשת המ"מים של ז’בוטינסקי: מזון, מעון, מלבוש, מורה ומרפא. שם צריכה להיות נעוצה המדיניות. ניגשתי אליו לשאול שתי שאלות.

מה אתה אומר על מערכת הבחירות הזו, באופן כללי?

"אני מאוד מודאג מן המצב של מפלגת העבודה", הוא הפתיע, "הם בחרו בליכודניק, הוא בכלל לא שייך לשם, הוא לא סוציאליסט כמוהם".

מדוע דווקא אתה מוטרד מן הצד הפוליטי האחר, המצב של הליכוד נראה מצוין.

"הביטי, מדינה מתפקדת צריכה אופוזיציה בריאה. שיודעת להילחם ולהעיר הערות. מה שקורה בישראל הוא לא טוב. בלי אופוזיציה רצינית שמציבה מראה, הדברים יגיעו לכיוון לא טוב. אני דואג שמפלגת העבודה תיעלם בבחירות. זה לא טוב למדינה שלנו, שמפלגת העבודה תימחק".

החוק שייפגע במועמדים החדשים

עוד לפני הכנס בבית שמש, התכנסו כאמור ביום רביעי אחר הצהריים חלק מהמועמדים במודיעין. אחרים, כמו ראש עירית ירושלים לשעבר ניר ברקת, קטי שטרית והשר איוב קרא, נדדו לאירוע רב משתתפים של פעיל הליכוד המוכר שבתאי יוסף מסניף חולון. חברי הכנסת המכהנים יושבים כתף אל כתף עם מועמדים חדשים, חלקם אלמונים בעיני הציבור. מצד אחד, באירועים הללו מנסים הוותיקים לתת הבלטה למתמודדים הפחות מוכרים.

מצד שני, בכירי הליכוד, ובמיוחד יו"ר הקואליציה דוד אמסלם, העבירו חקיקה בכנסת ה-20 שמעניקה להם יתרון גדול על-פני החדשים. החקיקה החדשה מעניקה כ-300 אלף שקל לחברי כנסת מכהנים שמתמודדים בפריימריז. זאת לעומת החדשים המתדפקים על הדלת ורוצים להיכנס פנימה. הם במצב כספי מאתגר ובלתי אפשרי לעיתים. זה אינו מצבו של גדעון סער, שלמרות העובדה שאינו ח"כ מכהן, עדיין נחשב לאחד מבכירי הליכוד.