במקום מזוודות הדולרים? אלו ההטבות החדשות שיזרמו לעזה

ההסכמות החדשות מול חמאס: מימון סולר לתחנות הכוח, פתיחת מעבר רפיח וקידום פרויקטים

חמאס/צילום:shutterstock
חמאס/צילום:shutterstock

אמש הסכימה ישראל להעברת הנתח החודשי של 15 מיליון הדולרים של קטאר לרצועת עזה. זאת לאחר שיממה קודם לכן ראש הממשלה נתניהו החליט לעכב את ההעברה על רקע התקרית שבה כדור שירה צלף איש הג'יהאד האסלאמי ניקב חור בקסדתו של קצין צה"ל ופצע אותו, למרבה המזל באורח קל בלבד.

חמאס מיהר לשלוח הבהרות לישראל ולפיהן הוא מתנער מהירי, ואף מינה קצין שיחקור את התקרית. בחמאס זעמו על כך שישראל מיהרה להגיב בירי על עמדת תצפית, שבה נהרג אחד מאנשי הזרוע הצבאית של הארגון.

ההסבר להבהרות של חמאס נעוץ בשני דברים: האחד, הארגון התמכר לזרם המזומנים הקטארי ולאוויר הכלכלי לנשימה שהוא מספק לרצועת עזה. הפסקת התזרים עוררה כעס רב, וגם אם חלקו מתועל כלפי ישראל, עדיין הגוף שאליו באים בשאלות ובטענות הוא שלטון חמאס ברצועה. בן שיחי, פלסטיני איש פתח מרצועת עזה, הפתיע כשקשר כתרים להחלטתו של נתניהו לאפשר את העברת הדולרים לרצועה. לדבריו, נתניהו כבל את חמאס לצינור החמצן הירוק וכעת ראשי הארגון מתקשים להיגמל ממנו ולכן יהיו מוכנים לשלם יותר עבור חידוש ההזרמה.

הסיבה השנייה היא ההבנות החדשות המתגבשות מול חמאס בהשתתפות מצרים, ובהן עוד הקלות והטבות, אל מול הורדה משמעותית יותר של עוצמת ההפגנות מול הגדר וריסון מלא של הארגונים הסוררים ובהם הג'יהאד האסלאמי.

ל"גלובס" נודע, כי בין ההטבות החדשות זרם דולרים קבוע למימון הסולר לתחנות הכוח ברצועה, ובעיקר פתיחה של מעבר רפיח - לפי אחת מהגרסאות, גם בלי נוכחות של אנשי הרשות הפלסטינית. הוראתו של אבו מאזן לאנשי הרשות לצאת מהמעבר ברפיח, היא שהביאה לסגירתו המלאה לפני שבועיים. המעבר הוא האפשרות היחידה של רוב-רובם של תושבי הרצועה לצאת מחוצה לה. עוד בהבנות החדשות, קידום פרויקטים אזרחיים בפיקוח מצרי וללא השתתפות הרשות הפלסטינית.