איתן ששינסקי עובר לייעץ לקבוצת תשובה ולא מבין מה הבעיה: "איזה קווים עברתי. זו רק חוות דעת"

פרופ' איתן ששינסקי, שעמד בראש הוועדה הציבורית למיסוי תמלוגי הגז, חוצה את הקווים • לאחרונה הוא נשכר ע"י קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה לייעץ לה ואף כתב חוות-דעת שהוגשה לבית המשפט • בשיחה עם "גלובס" התקשה ששינסקי להבין את הביקורת על חציית הקווים ואמר: "אני רואה את עצמי בר-סמכא לדבר על החוק הזה"

פרופ' איתן ששינסקי / צילום: אוריה תדמור
פרופ' איתן ששינסקי / צילום: אוריה תדמור

קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה שכרה לאחרונה את שירותיו של פרופסור איתן ששינסקי במסגרת מחלוקת שהיא מנהלת מול מחזיקי יחידות ההשתתפות בתמר, בסוגיית מועד החזר ההשקעה שצפוי להשפיע על גובה הדיבידנד לו זכאים מחזיקי יחידות ההשתתפות.

ששינסקי כזכור עמד בראש הוועדה הציבורית לבחינת תמלוגי הגז. במשך שנים מתהדר שר האנרגיה יובל שטייניץ כי חוות-הדעת שסיפק ששינסקי אפשרה למדינה לפעול ביד קשה נגד שותפויות הגז ובראשן הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה, שכעת ששינסקי מייעץ לה.

רק לפני שבועיים הגן ששינסקי במאמר ל"גלובס" על מסקנות הוועדה הציבורית בראשותו והדף את הביקורת שהשמיע פרשן "גלובס" אבישי עובדיה על כך שהמדינה עוד לא גבתה תמלוגים משמעותיים מקידוחי הגז. במאמר התגובה שלו טען ששינסקי כי בשנים הקרובות יזרמו לקופת המדינה עשרות מיליארדים כתוצאה מהמסקנות שהגיש.

כעת מתברר כי ששינסקי אוחז למעשה בשני כובעים, כאשר הוא מייעץ במקביל לחברות בקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. בשיחה עם "גלובס" נשאל ששינסקי האם אין פסול בעיניו בעובדה שנשכר לייעץ לקבוצת תשובה והשיב: "אני רואה את עצמי בר-סמכא לדבר על החוק הזה. בוועדת ששינסקי הייתה זו המדינה מול תמר, כרגע זו דלק מול השותפים שלה, אז איזה קווים עברתי. זו רק חוות-דעת ותו לא".

ששינסקי נשכר לייעץ במסגרת מחלוקת פנימית בין המפקחים בשותפות דלק קידוחים, שאמונים על האינטרס של מחזיקי יחידות ההשתתפות, לבין השותף הכללי, חברת הניהול שבשליטת דלק, ביחס למועד "החזר ההשקעה" בפרויקט תמר. לפי דלק קידוחים, החזר השקעתה בפרויקט תמר יגיע בסוף ינואר הנוכחי וכתוצאה מכך, החל ממועד זה יעלה תשלום תמלוגי העל המשולמים לדלק אנרגיה ודלק וקבוצת דלק מ-1.5% ל-6.5%. תמלוג על הוא שיעור מסוים מההכנסה ברוטו מהפקת נפט או גז, שנקבע מראש, ואשר מועבר מבעל הזכויות בקידוח לבעל התמלוג, מבלי להתחשב בעלויות ההפקה.

המפקחים בדלק קידוחים, שתפקידם כאמור לעמוד על זכויות בעלי יחידות ההשתתפות, העריכו לעומת זאת כי מועד ההחזר צפוי להיות רחוק יותר. למשנתם דלק לא כללה בתחשיב את ערכו המהוון של היטל ששינסקי שעל תמר לשלם. או במלים אחרות, דלק קידוחים נמנעה מלרשום את המס העתידי למדינה כהוצאה וזה מה שהביא להקדמת מועד "החזר ההשקעה". המפקחים בהם עו"ד גיא גיסין מעריכים כי יש לכלול את מס ששינסקי בחישוב ולדחות את מועד החזר ההשקעה, מה שיביא להגדלת הרווחים הניתנים לחלוקה כדיבידנד על חשבון תשלום תמלוגים לבעלת השליטה.

ששינסקי נשכר על ידי דלק כדי לענות לסוגיה האם היטל ששינסקי נחשב במהותו כהיטל בגין דמי שימוש; האם משמעות ההיטל כאילו הוא חל מהשקל הראשון באופן שיוצר היטל רטרואקטיבי שמשולם באופן דחוי בלבד; והאם יש להתחשב בהיטל עוד טרם תשלומו לצורך קביעת "מועד החזר ההשקעה" של שותפויות הגז. לפי חוות-הדעת שכתב ששינסקי, ושהוגשה לבית המשפט באמצעות עוה"ד פנחס רובין ועופר פליישר ממשרד גורניצקי ושות, המונח "מועד החזר ההשקעה" מושתת על תפיסת מזומנים תזרימית ולא על בסיס צבירה. ששינסקי טוען כי גישת בסיס המזומנים אינה מאפשרת להקדים הוצאות שטרם הוצאו בפועל. כלומר, חוות העדת של ששינסקי באה לטובת דלק על חשבון מחזיקי יחידות ההשתתפות.