הוסרה עננת העשן: הממשלה אישרה יצוא קנאביס, אבל רק חברות מעטות ערוכות לקראתו

מתוך 9 החברות החלוצות בתחום, רק 4 עומדות בתקן הגידול החדש • בסוף מארס תיכנס לתוקף רפורמת הקנאביס, וחברה שלא תעמוד בתקנים לא תוכל לפעול בשוק הישראלי או לייצא • היצוא יתחיל לאחר שתושלם כתיבת הנהלים, ככל הנראה, בעוד כ-9 חודשים עד שנה • השוק מוערך בעשרות מיליארדי דולרים, אך פוטנציאל ההכנסות מוערך במיליארד שקל בלבד

מניות קנאביס
מניות קנאביס

אחרי ציפייה מתוחה של כמעט שנה, זכה סוף סוף שוק הקנאביס הישראלי הצעיר ל"מתנה" לה ציפה: אישור היצוא. כעת, מהזדמנות מוגבלת בהיקפה של מכירה לשוק המקומי בלבד, רואות חברות הקנאביס לנגד עיניהן שוק יצוא של מאות מיליוני דולרים.

בד בבד, מאז עלתה הצעת יצוא הקנאביס לראשונה לממשלה באפריל 2018 (ונדחתה למועד בלתי ידוע), הפך שוק הקנאביס הרפואי מפעילות ספקולטיבית של אנשי שוליים ויודעי דבר, לפעילות מיינסטרים שבה מעורבים משקיעים מובילים, חברות מבוססות ובכירים לשעבר בממשלה ובצבא.

עיקרי החוק
 עיקרי החוק

בישיבת הממשלה שנערכה היום הצביעו השרים לטובת אישור יצוא הקנאביס הרפואי. היצוא יחל בפועל לאחר שתושלם כתיבת הנהלים המגדירים כיצד בדיוק יתבצע התהליך. ככל הנראה ניתן יהיה לראות יצוא בפועל בעוד כתשעה חודשים עד שנה.

אישור היצוא אמור לאפשר לישראל להתחרות על שוק שהיקפו הכולל מוערך בעשרות מיליארדי דולרים ונמצא בצמיחה מהירה. פוטנציאל ההכנסות של חברות מישראל הוערך בעבר בכ-4 מיליארד שקל, אולם מאז עברו כמה שנים ונכנסו מתחרות חדשות לתחום. כיום ההערכה היא כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של כמיליארד שקל. 

ישראל נחשבת למדינה הממוצבת באופן ייחודי לנצל את הפוטנציאל של שוק הקנאביס הרפואי. לישראל ידע וניסיון רב בחקלאות מתוחכמת בכלל ובתחום פיתוח מוצרים רפואיים בפרט, ובין היתר ברקיחה של תרכובות רפואיות, במכשירי הולכה חדשניים וכן בניתוח מידע רפואי שיכול לקשר בין מטופל לבין תרכובת קנאביס שמתאימה לו ולמחלתו.

ישראל הייתה אחת המדינות החלוצות באישור קנאביס רפואי ולכן התבססו בה מספר חברות שכבר עסקו בתחום, הנקראות "תשע החלוצות": תיקון עולם, פארמוקן (היום על סף מיזוג למדיקל הבורסאית), בטר קנאביס (על סף מיזוג עם ווייטסמוק), קנדוק (בבעלות מלאה של אינטרקיור), BOL (שקיבלה השקעה מעמיר שיווק הבורסאית) שיח, IMC, טבע אדיר וקנאבליס. 

במקביל, ישראל הייתה אחת המדינות האחרונות שעד לא מזמן שבהן ניתן היה לבצע ניסויים קליניים בתחום הקנאביס הרפואי, והיוותה מקור משיכה לחברות שהגיעו וביצעו את הניסויים שלהן כאן, כך שגם המערכת הרפואית צברה ידע יוצא דופן בעולם לגבי התחום.

אישור יצוא הקנאביס בממשלה מאפשר לחברות ובכיריהן להמשיך לחלום, אם כי ברור כי רק חלקן יצליחו גם לממש את הפוטנציאל. תשע החלוצות פיתחו ידע ייחודי לגבי גידול קנאביס רפואי, אולם חשוב לזכור כי הן פעלו תחת תקינה שהייתה מאוד רופפת, כאשר הידע לגבי השפעת המוצר והאופן שבו צריך להעריך ולשפוט אותו, הלך ונבנה במקביל לכך שהמוצר כבר ניתן לחולים. כך, שלחלק מן החברות הקיימות וגם לחברות החדשות שהצטרפו לתחום בעיקר בשנה האחרונה, יש עוד דרך לעשות עד שהמוצר שלהן יעמוד בתקן האיכות, שהעולם בינתיים למד לצפות לו.

ב-31.3 תיכנס לתוקף רפורמת הקנאביס בישראל, אשר מגדירה תקנים ברורים לגידול נאות ולייצור נאות של מוצרי קנאביס - חברות אשר לא יעמדו בתנאים הללו, לא תוכלנה לפעול בשוק הישראלי וכן לא תוכלנה לייצא. מתוך תשע החלוצות, רק ארבע עומדות היום בתקן הגידול החדש (אינטרקיור, BOL ,IMC ושיח).

מתוך החברות בעלות מפעלי הייצור, שהם עצמם דרישה חדשה שנבעה מן הרפורמה (לפני כן היו המגדלות מייבשות את הפרחים וממצות את השמנים בעצמן), רק שתי חברות כבר העמידו מפעלים מאושרים (פנאקסיה, ו-BOL). החברות האחרות, ותיקות כחדשות, נמצאות במירוץ נגד השעון להספיק את התקינה עד ל-31.3 ולפני אישור היצוא. 

חשוב להבהיר כי כל מוצר שיצא ליצוא וגם לשוק הישראלי החל מ-31.3, יצטרך גם אישור גידול תקני וגם אישור ייצור תקני, כלומר כל המוצרים יצטרכו לעבור דרך המפעלים המאושרים.

הערכות: יתרון במוצרים רפואיים ייחודיים מגובי מחקר

ההצעה לאפשר יצוא של קנאביס רפואי מישראל עלתה לראשונה לדיון בכנסת ב-2016, מהלך שהובל על ידי חברת תיקון עולם שנפגשה עם משרד האוצר ועם משרדים נוספים בנושא זה, כבר ב-2011. משרדי האוצר והחקלאות הצטרפו ליוזמה בשלב מוקדם יחסית, ולאחר מכן גם משרד הבריאות. בהמשך הגיעה תמיכה ממשרדי המשפטים, השוויון החברתי והכלכלה.

ב-2018 עלתה ההצעה לראשונה לדיון בממשלה, אולם נדחתה בעקבות התנגדות של המשרד לביטחון פנים אשר חשש מזליגה של חומר הגלם לשוק הבידורי הפרטי בישראל וכן מאפשרות של השתלטות של גורמים עבריינים על התחום. רק לאחר שעבר בימיה האחרונים של הכנסת היוצאת חוק שיזמו ח"כ יואב קיש ושר האוצר משה כחלון, שהסדיר את הסמכויות ותקציבים למשרד לביטחון פנים כדי שיוכל להתמודד עם סוגיות אלה, נסללה הדרך לאישור.

בתקופה בה דנה ישראל באפשרות היצוא נוספו יצואניות חדשות לשוק, ביניהן קנדה, אוסטרליה וגם מדינות כמו לסוטו האפריקאית, אשר תושביה מייצרים קנאביס לא חוקי כבר שנים והחליטה להכשיר את עסקיה בתחום.

מה יהיה, אם כך, היתרון היחסי של ישראל בתחום הקנאביס העולמי? ככל הנראה יהיה יתרון מחיר כלשהו, משום שישראל היא מדינה חמה, שבה קל יותר ליצר את המוצר. אולם, ככל שיכנסו ליצוא יותר מדינות מאפריקה ודרום אמריקה, כך יפחת היתרון בתחום הזה. לכן על פי ההערכות המוצרים בישראל יצטרכו להיות מוצרים רפואיים ייחודיים מגובים במחקר רפואי מקיף.

המדינות המייבאות כיום קנאביס רפואי עם THC הן: גרמניה, קנדה, צ'כיה, הולנד ודנמרק, כאשר לגבי קנדה המצב החוקי לא לגמרי ברור, אך בפועל אין יבוא למדינה היום. למדינות רבות ניתן לייצא מוצרים שמכילים CBD, חומר פעיל הנחשב למקל על כאב ומונע דלקות, אך לא THC, החומר הפעיל הממסטל בצמח.

השוק הישראלי מושך השקעות זרות, מגורמים אשר מזהים את היתרונות היחסיים הישראלים בתחום הקנאביס. אולם, הגורמים הללו אינם מעוניינים בפעילות בשוק הישראלי, ולכן אחרי התלהבות הראשונית בתחילת 2018, כשהחלה להסתמן אי ודאות לגבי עצם אישור היצוא ומועד האישור אם יגיע אי פעם, הרי שהעניין פחת, והשקעות שהיו אמורות להגיע, הפסיקו לזרום. כמו כן, משטרת ישראל עצרה חלק מן ההשקעות בטענה כי היא אינה יודעת כיצד לבחון גורמים בחו"ל ולוודא כי הם אינם עבריינים. במסגרת החוק שהסדיר את סמכויות המשטרה בתחום הקנאביס, קיבלה זו גם תקציב וגם הנחיות כיצד לבחון את המשקיעים ומהו פרק זמן סביר לסיים את הבדיקה. לכן יש להעריך כי בקרוב יחל זרם של השקעות זרות בפעילויות הקנאביס בישראל. 

"הדבר היה צריך לקרות כבר לפני שנה"

שרת המשפטים איילת שקד מסרה "ישראל, שמובילה את הטכנולוגיה החדשנית ביותר, מצטרפת היום למדינות מפותחות נוספות ביצוא הקנאביס הרפואי. הדבר היה צריך לקרות כבר לפני שנה ואני שמחה שהמחלוקת בין משרדי הממשלה נפתרה ואיפשרה את האישור החשוב הזה ליצוא הקנאביס. השימוש בטכנולוגיה הישראלית ויצוא הקנאביס הרפואי יכניס מיליארדי שקלים למדינה, יסייע לחקלאים והחשוב ביותר - יסייע לזקוקים לכך להחלים ממחלתם. אני מודה לשרים אורי אריאל, כחלון, ליצמן וארדן על תמיכתם בהצעה".

שר האוצר משה כחלון מסר כי "תמכתי לאורך כל הדרך באישור יצוא הקנאביס הרפואי מישראל, ואני מברך על אישורה בממשלה היום. יצוא הקנאביס הרפואי יעניק למדינת ישראל יתרון עצום בקשר שבין המחקר והפיתוח לבין החקלאות ותעשיית הקנאביס, יביא להכנסות משמעותיות של מטבע חוץ למדינה וימצה את היתרונות שיש למדינת ישראל לכל אורך שרשרת הייצור. חקלאים, מפעלי ייצור ומפיצים רבים ביצעו השקעות גדולות על סמך הכוונות שלנו, וכעת הם ייהנו מפרי עמלם. ההחלטה שאושרה היום נגררה יותר מדי שנים ללא הצדקה ממשית. אני מציע לכל שותפיי בהנהגת המדינה לפעול במהירות על מנת שלא נאבד לחלוטין את היתרון התחרותי שיש לנו בתחום זה".

ח"כ יואב קיש אמר היום כי:" מדינת ישראל היא בעלת ידע ייחודי בתחום החקלאות, וגם ידע רפואי נדרש - גם בתחום מיקסום הפוטנציאל הרפואי של הצמחים, וגם מבחינת הניסיון שנצבר בהקשר של התאמת זן או הרכב החומר למטופל מסויים על מחלה מסוימת.

"עד שהעברתי את החוק כל העגלה הזו הייתה תקועה. גם בגלל חשש לזליגה של החומר לשוק הפרטי בישראל וגם בגלל חשש מהשתלטות של גורמים מהעולם התחתון על הפעילות. מה שעשינו בחקיקה הוא הסדרה של סמכויות ותקציבים למשטרה כדי להתמודד עם שתי הבעיות הללו והתאפשר להוציא את המתווה לפועל".

עו"ד חגית ויינשטוק, ממשרד ויינשטוק זהבי המייצגת מגדלים, יזמים ומשקיעים ישראליים ובינלאומיים בתחום הקנאביס הרפואי, אמרה כי:" אני מברכת על החלטת הממשלה לפתוח את שוק הקנאביס ליצוא. לאחר מאבק ארוך והשקעות של מיליונים ע"י מגדלים ומשקיעים, יוכלו חברות ישראליות לייצא קנאביס לחו"ל.

"לאורך כל הדרך טענו כי מדינת ישראל היא מעצמה בתחום הקנאביס וכי העולם רק מחכה לפתיחת השוק ליצוא ובעוד כחצי שנה מהיום, לאחר שנחתמו כבר עסקאות במאות מיליוני שקלים עם מדינות כגון קנדה וגרמניה תוכל מדינת ישראל להביא את הבשורה שלה והניסיון הרב שצברה בתחום הקנאביס הרפואי לחזית הבמה".

יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, בירך על אישור הממשלה, לפני זמן קצר, את יצוא הקנאביס הרפואי מישראל ואמר: "מדובר בבשורה אדירה למדינת ישראל, לחקלאי ישראל ולמיליוני חולים ומטופלים בעולם! שכן, קנאביס רפואי, בהיותו טיפול טבעי המסייע להתמודדות עם מחלות קשות ביותר, הוא אחד המוצרים המבוקשים ביותר בשוק הרפואה הטבעית בעולם כולו.

"ישראל נחשבת, מזה שנים רבות, לבירה העולמית של המחקר והפיתוח בענף הקנאביס הרפואי בכלל ובמחקרים קליניים פורצי דרך בתחום הרפואה בפרט, וזוהי הזדמנות באמת אמיתית, לתת דחיפה משמעותית למאות חקלאים, תעשיות נלוות, אלפי משפחות וידיים עובדות, רובם בפריפריה ובמקביל לייצר הכנסה משמעותית למדינת ישראל".

ד"ר דדי סגל, מנכ"ל פנאקסיה תעשיות פרמצבטיות, אחת משתי יצרניות תרופות הקנאביס המאושרות בישראל, אמר היום כי "האישור ליצוא קנאביס, מאפשר סוף סוף למנף את הפוטנציאל הגדול הטמון בו, שהוא כלכלי ובריאותי בעת ובעונה אחת. מדובר בכניסה של ישראל לשוק עולמי, המגלגל כ-13 מיליארד דולר בשנה וצומח במהירות בכ-30% מדי שנה.

"היכולת שפיתחנו לייצור תרופות קנאביס בסטנדרטים המקובלים בעולם הפארמה, הפעילות הקיימת בשוק הבינלאומי, והידע ברישום תרופות בחו"ל והתמודדות מוצלחת עם כללי הרגולציה בשווקים אחרים, תפתח לא רק לפנאקסיה - אלא גם למגדלים הרבים המייצרים באמצעותנו - שוק עולמי עם ביקוש ענק. זאת, כיוון שהאישור לייצא יהיה רק למוצרים אשר יוצרו במפעלים בעלי תקן GMP בלבד ואין אישור ליצוא קנאביס ישירות מהמגדלים".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מסר: "אני שמח ומברך על אישור יצוא הקנאביס הרפואי בממשלה. כשר לביטחון הפנים אחריותי להגן גם על הנוער בישראל מהצפת המדינה בסמים. לכן גיביתי את בקשת המשטרה לקבל את הסמכויות הנדרשות לפיקוח על חוות הקנאביס, ולאכיפה כנגד המפרים את תנאי הרישיון, והכל על מנת לשמור על ביטחון הציבור. הצעת המחליטים שאושרה היום על ידי הממשלה משלימה את המהלך ותאפשר למדינת ישראל להיכנס במהרה לענף יצוא הקנאביס הרפואי לעולם וגם תאפשר את הפיקוח הנדרש".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה כי "אני מברכת על ההחלטה לאשר יצוא קנאביס מישראל. כשהתחלנו את המאבק הזה הסתכלו עלינו בגיחוך, אבל אנחנו לא ויתרנו. היום ברור לכולם שהפוטנציאל של ישראל בענף הקנאביס הוא אדיר וטוב שהוא מתחיל להתממש. כעת הזמן לשלב הבא במהפכה והוא לגליזציה מלאה".

תגובת חברת תיקון עולם: "תיקון עולם פעלה מול משרד האוצר ומשרדי ממשלה נוספים כדי לקדם את היצוא כבר משנת 2011 ואנו מרוצים מאוד שכיום הנושא נתמך ע״י כל משרדי הממשלה ללא יוצא מן הכלל. היצוא מעבר לסכומים המשמעותיים שיכניס לקופת המדינה, יאפשר גם תעסוקה לחקלאים רבים.

"ישראל היא מובילת העולם בתחום המחקר והפיתוח של הקנאביס הרפואי והיצוא יאפשר קידום משמעותי גם בתחומים אלו. מהצלחות הטיפול הדרמטיות, יוכלו להנות גם חולים רבים בעולם ולכך עשויה להיות השפעה גם על חיזוק תדמיתה החיובי של ישראל".

מחברת בזלת, יצרנית קנאביס רפואי, נמסר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה, אשר תאפשר לשוק הישראלי לפרוץ דרך למוצרי קנאביס רפואי מעבר לים".

עו"ד רעות אלפיה, שותפה ומנהלת מחלקת הקנאביס בפרמת עורכי הדין הבינלאומית ZAG-S&W אומרת כי "החלטת הממשלה היום היא יום חג לתעשיית הקנאביס בישראל, ומהווה צעד היסטורי שפותח את השער ליצוא. יש למדינת ישראל יתרון משמעותי בתחומי המחקר והפיתוח וכן בתחום הגידול של קנאביס רפואי, אך החסם הרגולטורי מנע האפשרות לממש את הפוטנציאל האדיר בתחום זה.

"אך עדיין, עד היצוא בפועל, נדרשת עוד עבודה רגולטורית נוספת. כעת, נדרש להתקין את התקנות, איך יראה היצוא - האם החברות עצמן ייצאו, או האם יקום גוף ממשלתי שייצא, איזה מוצרים אפשר יהיה לייצא, האם אפשר יהיה לייצא שמנים, או מוצרים נוספים. להערכתי, תחלוף לפחות חצי שנה עד שיתקינו את התקנות, ובמיוחד שכעת הבחירות עכבות את השלמת ההליך".

אברהם דריזין, מנכ"ל חברת נקסטייג': "אישור היצוא הוא צעד חיובי קדימה. ישראל מצבה את עצמה כמעצמת מחקר בתחום הקנאביס והאישור יאפשר לחברות להצדיק השקעה שתאפשר לתרגם את המחקר למוצרים מסחריים. אנחנו משוכנעים שחברות אשר ימצבו את עצמן עם מוצרים ברמת פיתוח ועלות גבוהה, הדירים, בטוחים ומוכחים בדומה לשוק הפארמה, יהפכו למוצרים שישווקו בכל העולם".