האם שופטי בג"ץ יכריחו את כחלון להשוות את מחיר הטבק לגלגול למחיר הסיגריות הרגילות?

בג"ץ דן היום בעתירת המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, שביקשו להורות לשר האוצר להשוות את המס המוטל על טבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות • הדיון התקיים בצל הסכמת היועמ"ש למתן צו מוחלט בעתירה - ומנגד סירובו של שר האוצר כחלון להעלות את המס על הטבק לגלגול

סיגריות / שאטרסטוק
סיגריות / שאטרסטוק

האם שופטי בג"ץ יכריחו את שר האוצר משה כחלון להשוות את מחיר הטבק לגלגול למחיר הסיגריות הרגילות?

היום (א') התקיים דיון בבג"ץ בעתירת המיזם למיגור העישון, שהוגשה באמצעות עו"ד אפי מיכאלי, אליו הצטרפה האגודה למלחמה בסרטן, אשר מבקשים מבג"ץ כי יורה לשר האוצר להשוות את המס המוטל על טבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות.

הדיון התקיים בצל הסכמת היועץ המשפטי לממשלה למתן צו מוחלט בעתירה - ומנגד סירובו של שר האוצר להעלות את המס על הטבק לגלגול לאור היותו "מוביל מדיניות שבה אין מקום להעלות מסים", כדבריו.

שופטי בג"ץ, דפנה ברק-ארז, גורג' קרא ואלכס שטיין, שמעו את טענות הצדדים בעל-פה והורו בסוף דיון, שארך כשעה, כי הם דוחים את החלטתם עד לאחר שיעיינו במסמכים שהוגשו להם.

הסכמת היועמ"ש לקבלת העתירה נסמכת על הנזק הבריאותי הנובע משימוש בטבק לגלגול. "בשים לב לעמדת משרד הבריאות כי הנזק הבריאותי שנובע ממוצרי טבק לגלגול דומה לנזק שנובע מסיגריות רגילות, ומאחר שלא נמצאה הצדקה התומכת בהותרת אי-השוויון, החל במישור המיסוי בין מוצרי טבק לגלגול לבין סיגריות רגילות, על כנו", כתבה המדינה בתגובתה.

עוד הוסיפה המדינה כי "יתכן שהשוואה זו תשליך על האוכלוסייה שבחרה לצרוך את המוצר הזול יותר, אך אין בכך כדי לשנות מהעמדה המשפטית באשר למתן צו מוחלט בגדרה של העתירה שבכותרת, בהיעדר הצדקה מקצועית, במישור הבריאותי או המיסוי, להבחנה בין המוצרים האמורים". 

לעומת זאת, שר האוצר סבור כי "העלאת המס על מוצרי טבק לגלגול תוביל לפגיעה כלכלית בצרכני מוצרי הטבק לגלגול, ולמיטב הבנתו היא תשפיע בעיקר על השכבות החלשות ועל אוכלוסיות צעירות, ועל כן לטעמו אין כל מקום לפגיעה זו".

בדיון היום נדרשו שופטי ההרכב לבקשת ההצטרפות של חברת דובק, אשר יוצגה על-ידי עו"ד דן פרידמן. האחרון נימק את העובדה שבדובק נזכרו רק לאחר 7 חודשים לבקש הצטרף לעתירת המיזם, בכך שדובק הסתמכה על התנגדות שר האוצר להעלאת המסים. עוד ציין עו"ד פרידמן כי רק לאחרונה גילו ששר האוצר והיועץ המשפטי לממשלה לא רואים עין בעין בנושא.

נוכח העובדה שעמדת היועמ"ש ועמדת שר האוצר שונות, נראה כי עמדת האחרון שוקפה דווקא בטענות דובק, אשר סברה כי "יש כאן פטרנליזם חריף ביותר שבא לידי ביטוי בהתערבות בשיקול-הדעת של האוצר של הצרכן".

השופטת ברק-ארז (ראש ההרכב) לא התרשמה וציינה בתגובה כי ההפך הוא הנכון: "יש פה יצירת תנאים לקבלת החלטה רציונלית בלי הטיה. אנו סומכים על הצרכנים שבהינתן תנאי מיסוי יותר רציונליים, הם יקבלו את ההחלטה הנכונה".

השופט שטיין, שנחשב לשופט טקסטואל ושמרן, התייחס אף הוא לטענת הפטרנליזם: "אדם אמור להפנים את הנזקים שלו, ובין היתר כדי שזה יקרה מטילים מס. זה לא עניין פטרנליסטי", אמר.

למרות הערות השופטים, הורו אלה על צירופה של דובק כמשיבה בעתירה, וזאת תוך הבהרה מצד השופטת ברק-ארז כי הדבר לא יוביל לעיכוב במתן פסק הדין בעתירה.

במהלך הדיון טען עו"ד מיכאלי, בא-כוח המיזם למיגור העישון, כי עמדת שר האוצר לא משקפת החלטת ממשלה משנת 2011, במסגרתה נקבע לטענתו כי יש להשוות את המחיר טבק לגלגול לזה של סיגריות רגילות. בנוסף הוא טען כי למיטב הבנתו, מלבד שר האוצר, "כל הגורמים המקצועיים במדינה סבורים שיש לתת צו מוחלט".

מנגד טען עו"ד פרידמן, בא-כוחה של חברת דובק, כי עו"ד מיכאלי "מטעה" את בית המשפט, וכי לא ניתנה בעניין זה החלטת ממשלה. עו"ד פרידמן טען ארוכות מדוע סבורה דובק כי אל לבית המשפט העליון להתערב בעמדת שר האוצר שלא להעלות מסים. טיעון זה גרר תגובות אמביוולנטיות מצד השופטים ובכלל אלה בקשה שהופנתה לבא-כוח דובק "לחזור ולטעון בשם דובק. לא בשם שר האוצר ולא בשם הממשלה".

שופטי העליון קיבלו את בקשת ההסתדרות הרפואית להצטרף כידיד בית המשפט בעתירה. במסגרת בקשת ההצטרפות הגישה ההסתדרות הרפואית חוות-דעת מומחה, בה נטען, בין השאר, כי עישון סיגריות מגולגלות "מסוכן אף יותר מעישון סיגריות תעשיתיות". 

מהמיזם למיגור העישון ומהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "אנו שמחים על הדיון ורואים בו התקדמות לקראת הכרעה סופית של בג"ץ, אשר שמה סוף ל-5 שנים של עיוות מס משמעותי. אנו סומכים על שיקול-הדעת של השופטים המכובדים ומקווים שפסק הדין יינתן במהרה כדי למנוע את הפגיעה היומיומית בבריאות הציבור ואת הכניסה של בני נוער וצעירים נוספים למעגל המתמכרים לנגע העישון הקטלני". 

דובק מחזיקה בכ-40% משוק מוצר הטבק לגלגול

נזכיר כי במארס 2018 התייקרו הסיגריות המיובאות על-ידי חברת פיליפ מוריס, המחזיקה בכ-60% מפעילות מותגי הטבק. אחריה גלוברנדס מחזיקה בכ-31.5%, ודובק מחזיקה בשאר. ב-2017 הוערך כי היקף שוק הסיגריות (סטיקים) הגיע לצריכה של 5.8 מיליארד. יותר מ-80% ממחירי הסיגריות מועברים למדינה: 65.5% כמס בלו ו-17% כמע"מ. קופסת סיגריות של מלבורו למשל עולה כ-36 שקל, חפיסת פרלמנט עולה כ-39 שקל, וחפיסת טיים עולה כ-28 שקל.

בכל הנוגע למוצרי הטבק לגלגול, התמונה שונה: דובק מחזיקה בכ-40% מהשוק, לפיליפ מוריס יש נתח של כ-33%, ואת השאר מחזיקה גלוברנדס. גודל השוק בשנת 2017 הוערך ב-760 טון טבק - זהו שוק שכאמור נמצא בצמיחה. חפיסת טבק גלגול עולה כ-45 שקל (באלי) וכ-36 שקל (LM).

בחודש שעבר אושר חוק הטבק, שיאסור כמעט באופן מוחלט את הפרסום למוצרי העישון. עוד קובע החוק כי חפיסות הסיגריות ייראו באופן זהה בגוון חום.

היום הודיעה רשות המסים כי בודקי המכס במעבר גבול אלנבי הביאו לסיכול ניסיון הברחה מירדן של 600 ק"ג טבק לעישון בנרגילה ו-400 פקטים של סיגריות, שהוסלקו בתוך משטחים של לוחות שיש, שהמס בגינם עומד על כ-300,000 שקל

רק בשנה האחרונה סיכלו עובדי מכס אלנבי הברחות טבק נוספות, וטופלו כ-27,000 אירועי תפיסה, בעיקר באולמות הנוסעים במשקל כללי של 50 טון טבק ו- 180,00 פקטים של סיגריות ששוויים כולל מסים עומד על כ-87,000,000 שקל.