הצעת תע"א לרכישת אירונאוטיקס לא אושרה בדירקטוריון החברה

ההצעה שהגישה הנהלת התעשייה האווירית לרכישת אירונאוטיקס והקפיצה את מחיר העסקה - הוגשה מבלי לערב את הדירקטוריון • גורם בהנהלה: לא היה צורך בכך

הראל לוקר / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

ההצעה שהניחה התעשייה האווירית במהלך השבועות האחרונים לרכישה אפשרית של אירונאוטיקס  בסכום של כ-600 מיליון שקל, ניתנה מבלי שדירקטוריון החברה דן על הדבר או אישר את המהלך - כך נודע ל"גלובס".

ההצעה של התעשייה האווירית הובילה, כך מסתמן, לניפוח של עסקת אירונאוטיקס: עוד טרם התע"א פתחה במגעים ישירים עם הנהלת חברת המל"טים מיבנה, המתחרה שלה רפאל ביחד עם איש העסקים אביחי סטולרו הציעו לרכוש אותה בסכום של כ-430 מיליון שקל. דירקטוריון אירונאוטיקס דחה את ההצעה, בטענה כי מדובר בהצעה נמוכה מדי.

לאחר שהתע"א הניחה הצעה טובה יותר מזו שהניחו רפאל וסטולרו, האחרונים הגישו הצעה נגדית לרכישתה ב-850 מיליון שקל ובאופן שעורר תרעומת רבה בקרב גורמים במשרד האוצר - על כך ששתי חברות ממשלתיות שמתחרות זו בזו מובילות להעלאת מחיר של חברה פרטית, ובאופן שהנהנות המרכזיות ממצב זה הן קרנות המעוף ששולטות בה.

גורם בדירקטוריון התע"א אמר ל"גלובס", כי "היה מוזר לגלות שכל ההליכים האלה נעשו בלי שהדירקטוריון של החברה לא היה ער להם, והוא נחשף להתנהלות הזאת רק בדיעבד. מדובר כאן בסכומי עתק". 

עם זאת, גורם שמקורב להנהלת התע"א טען כי המהלך, אותו הוביל יו"ר החברה הראל לוקר, לא חייב אישור של הדירקטוריון שכן ההצעה שהוגשה לרכישת אירונאוטיקס לא היתה הצעה מחייבת. גורם בהנהלת החברה אמר כי הדירקטוריון של החברה יתכנס השבוע לדיון בנושא, ובמהלכו תתקבל החלטה אם התע"א תגיש הצעה משופרת לרכישת אירונאוטיקס.

בתוך כך, משרד הביטחון הודיע בימים האחרונים לאירונאוטיקס כי יש בכוונתו להשעות זמנית בכירים בחברה ממרשם היצואנים הביטחוניים של המשרד. בין הבכירים שרישומם יושעה ממרשם היצואנים, המנכ"ל עמוס מתן, סמנכ"ל החטיבה העסקית של החברה ועובד נוסף. משמעות מהלך זה היא שהשלושה לא יוכלו לפעול בהקשרי שיווק ויצוא ביטחוניים מול גורמי חוץ - וזאת עד לקבלת הכרעה משפטית בעניינם.

בהודעת אירונאוטיקס נאמר, כי ההחלטה בעניין השעייתם הזמנית של מתן ושני העובדים הנוספים תיעשה בכפוף לשימוע. עוד נאמר בהודעת החברה כי הודעת משרד הביטחון התקבלה בהמשך להתליית רישיון היצוא והשיווק של מל"ט מתוצרת החברה, מסוג אורביטר K-1 ללקוח מהותי שלה. מדובר בפרשה חמורה שנחקרת במשטרה והוצא עליה צו איסור פרסום.