7 שנים אחרי שעזב את קמעונאות המזון, רני צים שוקל לרכוש את קואופ

צים פנה לדמויות מפתח בענף וביקש לגבש צוות תאורטי של מנהלים מענף הקמעונאות שינהלו את הרשת אם המהלך יצא לפועל • בסופו של דבר לא הגיש הצעה

רני צים / צילום: ענבל מרמרי
רני צים / צילום: ענבל מרמרי

רני צים מחפש את דרכו בחזרה לקמעונאות המזון? כ-7 שנים אחרי שמכר עם אחיו את רשת כמעט חינם ליינות ביתן, ל"גלובס" נודע כי צים התעניין ברכישת רשת המזון הקורסת קואופ. צים רכש את מסמכי ההתעניינות בפעילות הקמעונאית של קואופ לקראת הגשת ההצעות למכרז, ואף ביקש לגבש צוות תאורטי של מנהלים מענף הקמעונאות שינהלו את הרשת אם המהלך יצא לפועל.

לשם כך פנה צים לדמויות מפתח בענף כדי לבדוק היתכנות שישמשו בתפקידי ניהול שונים, והציע להם לגשת עמו למכרז. ואולם בסופו של דבר צים לא הגיש הצעה למכרז שפרסמו הנאמנים, עו"ד שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב.

מרני צים נמסר בתגובה לפניית "גלובס": "רכשנו את מסמכי ההתעניינות לצורך בדיקה מההיבט הנדל"ני, אך החלטנו לבסוף שלא להגיש הצעה". עם זאת, נדגיש כי רכישת המסמכים לרכישת הפעילות הקמעונאית (שהוצגו ונמכרו באופן נפרד מהנדל"ן במסגרת המכרז), כמו גם הפניות למנהלים בענף הקמעונאות, מצביעים דווקא על התעניינות בפעילות הקמעונאית.

עולם קמעונאות המזון מוכר היטב לצים: ב-2012 הוא ואחיו עדי עשו אקזיט כשמכרו את רשת המזון הציבורית כמעט חינם לנחום ביתן תמורת 265 מיליון שקל, לאחר חלוקת דיבידנד של 85 מיליון שקל, סכום ששיקף שווי של 350 מיליון שקל לחברה. עסקת המכירה הניבה לכל אחד מהם כ-100 מיליון שקל.

רשת כמעט חינם הונפקה ב-2010 והפכה בתוך שנים ספורות מיום הקמתה מחברה משפחתית לחברה בורסאית, שבעת המכירה מנתה כ-35 סניפים. מאז החברה הבורסאית נמחקה, וסניפיה נבלעו בתוך קבוצת יינות ביתן, שלפני כשנתיים וחצי רכשה גם את רשת מגה.

האחים צים סיפרו בראיונות שונים כי הרקע למכירה היו חילוקי דעות לגבי האסטרטגיה והניהול, והחליטו שנכון יותר יהיה למכור את הרשת. "החלטנו כל אחד ללכת לדרך שלו, כי עדיף לשמור על משפחה מאוחדת, גם במחיר של פירוק עסק", אמר עדי צים בשיחה עם "דה מרקר" אחרי השלמת עסקת המכירה.

קואופ על המדף
 קואופ על המדף

כיום צים הוא בעל השליטה בחברת רני צים מרכזי קניות, שעוסקת בתחום הנכסים המניבים, ובבעלותה מספר מרכזים מסחריים. החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-225 מיליון שקל ונמצאת במגמת התרחבות. אך נראה כאמור כי במקביל צים בוחן אפשרות חזרה אל עולם קמעונאות המזון. צים מכיר את נאמן הקואופ, עו"ד שלמה נס, עוד מהימים שבהם עסק נס בפירוק של רשת קלאבמרקט - אז ניסה צים לרכוש סניפים שנותרו מהרשת אחרי מכירתה לשופרסל.

כך או כך, בימים אלה ממתינים בדריכות בענף קמעונאות המזון להחלטת הרשות לתחרות (לשעבר הגבלים עסקיים) בנוגע לעתידם של 42 סניפי הקואופ שעומדים למכירה. השבוע צפוי להתקיים דיון נוסף בבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשת נאמני הקואופ לקצר את לוח הזמנים שהציבו ברשות לתחרות לבחינת הסביבה התחרותית שתאפשר להם להכריע בנוגע לרוכש העתידי של הרשת. "אם לא תתקבל תשובת הממונה בלוחות זמנים קצרים, הנאמנים לא יוכלו להמשיך ולהפעיל עוד את החברה במצבה, והפגיעה העיקרית תהיה כלפי נושי החברה וכאלף עובדיה", טענו הנאמנים בפנייתם לבית המשפט.

רשת קואופ, שקרסה ונקלעה להקפאת הליכים עם חובות בסך כ-200 מיליון שקל, ממתינה להכרעה של עו"ד מיכל הלפרין, ראש הרשות התחרות, שתכריע האם ניתן יהיה למכור אותה לרמי לוי, אשר הגיש את ההצעה הגבוהה ביותר, על סך 155 מיליון שקל. ברשות מבקשים לבחון האם מכירת הרשת הקורסת ללוי, שחקן דומיננטי בירושלים באמצעות סניפי הדיסקאונט שלו, עשויה להגדיל את התחרות ברשתות המזון בירושלים או להזיק לה. בנוסף ללוי, נגשו למכרז גם הרשתות ויקטורי, זול ובגדול, מחסני השוק ופרשמרקט.