המפכ"ל היוצא אלשיך: "אני מתקשה לראות מצב שלא מגישים כתב אישום נגד נתניהו"

המפכ"ל היוצא רוני אלשיך בכנס הבינ"ל השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי: "בניגוד לנחקר שעשוי להיות עבריין, לא משנה מאיפה, לאיש ציבור יש צורך לתחזק את מעמדו, ולכן הוא לא שותק. אני מוכרח להודות שהיו גם הדלפות כדי לגרום למשטרה להיראות רע"

המפכ"ל היוצא רוני אלשיך בכנס הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי / צילום: חן גלילי
המפכ"ל היוצא רוני אלשיך בכנס הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי / צילום: חן גלילי

"המשטרה לא יכולה לתפור תיקים, הכול מלווה על-ידי פרקליטות מלווה, היועץ המשפטי לממשלה מכיר כל בדל ראיה. בתהליך אין הפתעות, ולכן אי-אפשר, אין דבר כזה שהמשטרה תופרת, עצמאותה מצומצמת מאוד" - כך אמר הערב (א') מפכ"ל המשטרה היוצא, רוני אלשיך, בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). בכנס, שהחל הערב, משתתפים בכירי מקבלי ההחלטות בישראל, גורמי ביטחון בכירים מהארץ ומהעולם, בכירי חוקרי ה-INSS ועוד.

"אומר כך - הגיעו אליי גם איומים. היו חוקרים שהגיעו אליי", אמר אלשיך. "כשנה לפני פרסום הראיון בתוכנית 'עובדה', חיטטו חוקרים פרטיים שעסקו בתיקים האלה. אני הבנתי שזה מפריע, שואלים את המשפחה, את השכנים. ידענו מי החוקרים ובמה הם מתעסקים. במקרה הזה היו שתי אפשרויות: חקירה סמויה שתיקח שנה וחצי - או לעצור את זה. 

"ההחלטה שלנו, בתיאום עם הפרקליטות ועם היועץ, הייתה לצאת ציבורית ולומר שזה לא תקין ולא קביל. יצאתי למצלמות, שנה לפני שהיה ראיון ב'עובדה'. וזה נפסק. יצאה גם הודעת גינוי.

"את מטרתי השגתי. אני מציע לכל מי שטוען שפעלנו נכון או לא נכון, לקרוא את החלטת בג"ץ, שקבע שפעלנו ללא רבב. לי היה חשוב לתת לשוטרים תחושה שאני נותן להם גיבוי".

"אין לי שום דבר אישי נגד נתניהו"

לשאלת אודי סגל, בנוגע לתלונותיו של ראש הממשלה על הדלפות, ענה אלשיך: "אני מעולם לא הדלפתי. העיתונאים יודעים שהמשטרה לא מוציאה מהחקירות האלה. נקודה. בתא העיתונאים של המשטרה מתוסכלים. מי שקצת מכיר חקירות - לנחקרים אסור לדבר אחד עם השני, זה שיבוש הליכי חקירה. לכן, מה עושים הנחקרים? הם מוסרים את המידע לעורך דין, ושניהם מדברים באמצעות עורך הדין, משבשים חקירה באופן חמקמק.

"בניגוד לנחקר שעשוי להיות עבריין, לא משנה מאיפה - לאיש ציבור יש צורך לתחזק את מעמדו, ולכן הוא לא שותק. ולכן ההדלפה היא לטובת הגחכה של נושא החקירה. אני מוכרח להודות שהיו גם הדלפות כדי לגרום למשטרה להיראות רע. ואז אתה שומע וקורא פרוטוקול שאין לו קשר למציאות. ואז אתה מבין שעושים את זה כדי לגרום למשטרה להיראות רע". 

עוד אמר אלשיך: "אין לי שום דבר אישי נגד נתניהו. לא תפסו אותי מעולם מכנה שר בשמו הפרטי. אין סחבקיה. אדוני השר, אני פונה בכבוד, אדוני ראש הממשלה. זו חומה ברורה. כל עוד הוא שר, החומה הזו מאוד חשובה". 

לדברי המפכ"ל היוצא, "הביקורת נגד היועץ המשפטי אינה מוצדקת. תפקידו לבקר ולרסן, אחרת התהליך הזה לא היה קיים. בניגוד לכל חקירה אחרת, ברור שלפני שמאשרים פעולה שיש לה משמעות דרמטית, צריך פעולות מקדימות, וזאת לפני שהיועץ המשפטי יאשר חקירה. אם זה לא היה איש ציבור, אפשר היה לחקור יותר מהר. זה ברור, כי אנשי ציבור הם יעד לתלונות רבות בהרבה. הייתי צריך לקבל החלטה ממלכתית ולהתעלם מכל הרעשים". 

באשר למנדלבליט אמר אלשיך: "הוא יפעל על-פי הפרמטרים המקצועיים שמחייבים אותו, והוא ייתן החלטה, והראיות הן שידברו. אני לא יודע אם הוא חצה או לא חצה את הרוביקון, זה לשיחות פרטיות. את העמדה של המשטרה אמרנו כבר לציבור. אני מתקשה לראות מצב שלא מגישים כתב אישום. הפרשנות המשפטית היא של היועץ המשפטי". 

אלשיך נשאל על דבריו של ח"כ דוד אמסלם, שאמר כי מיליונים יצאו לרחובות אם יוגד כתב אישום נגד ראש הממשלה: "יש לנו אחריות חברתית, גם לדרג המקצועי, ויש לתת את הדעת לאחריות הזאת", אמר אלשיך. "ידעתי אחרי שנה וחצי בתפקיד שתידרש החלטה, וידעתי שבכך לא תוארך לי הקדנציה, ובכל זאת המשכתי לפעול למיטב הבנתי".

מהליכוד נמסר בתגובה לדבריו של המפכ"ל היוצא: "רוני אלשיך שוב חוזר הערב על הרמיזה השקרית לפיה ראש הממשלה נתניהו שלח חוקרים פרטיים נגד חוקרי המשטרה. כשמפכ"ל המשטרה מאמין בקונספירציה הזויה כזו, איך אפשר לצפות להליך הוגן? אין פלא שאלשיך מצטרף ללחץ של השמאל על היועמ"ש להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו".