לא תאמינו מי העיר הבריאה ביותר בישראל. ואיפה הסיכוי הגבוה ביותר לחלות בסרטן?

דוח חדש של מינהל תכנון ואסטרטגיה במשרד הבריאות חושף את נתוני הבריאות בישראל • באשקלון הערכת מצב הבריאות היא ברמה הנמוכה ביותר, ושיעור השמנת הילדים הוא הגבוה ביותר; חולון השיעורים הגבוהים ביותר של סרטן בקרב נשים

יעקב ליצמן / צילום:אמיל סלמן הארץ
יעקב ליצמן / צילום:אמיל סלמן הארץ

היכן גרים האנשים הבריאים והמרוצים ביותר מבריאותם בישראל בישראל? דוח חדש של מינהל תכנון ואסטרטגיה במשרד הבריאות חושף את הנתונים. כפר סבא היא העיר עם תוחלת החיים הגבוהה בישראל - 84.4 שנים בממוצע תלת-שנתי (2015-2017), כאשר תוחלת החיים הממוצעת בישראל היא 82.5. היכן חיים פחות מהממוצע? באשדוד, אשקלון ובאר שבע, אך גם בבת-ים - שהיא העיר שבה תוחלת החיים של התושבים היא הנמוכה ביותר (81.1). כפר סבא היא גם שיאנית חיסוני השפעת בישראל, כאשר 32% מהתושבים מתחסנים, בעוד הממוצע הארצי הוא 26% - נתון שאולי נובע מכך שיש בכפר-סבא שיעורים די גבוהים גם של ילדים וגם של אוכלוסיה מבוגרת. בנוגע לשפעת, התושבים נשאלו אם קיבלו חיסון כנגד שפעת בשנה האחרונה.

בכפר סבא גם תמותת התינוקות הנמוכה בישראל, שהיא 0.9 תינוקות ל-1,000 לידות, בעוד הממוצע הוא 3.2 תינוקות. תמותת תינוקות הוא מדד מקובל בכל העולם להערכת מצבם של שירותי הבריאות במקום מסוים. שיעור תמותת התינוקות גבוה מהממוצע רק בשתי ערים בישראל, מתוך ה-16 שנמדדו: ירושלים (3.5 מיתות) ובאר שבע (4.8 מיתות), ייתכן שבשל שיעורים גבוהים יותר של תמותת תינוקות בחברה הערבית.

בני ברק מובילה לעומת שאר הערים בשורת מדדי בריאות

מדי שנה מפרסם מינהל אסטרטגיה את דוח אי השוויון בבריאות בישראל, והפעם הדוח נגע בין השאר לערים בישראל. המינהל מיפה מדדי בריאות נבחרים ב-16 הערים הגדולות בישראל, שבהן יותר מ-100 אלף תושבים. הנתונים מתבססים על הסקר החברתי של הלמ"ס לשנת 2017; כלומר - על דיווח-עצמי של תושבים. את הדוח כתבו וערכו ד"ר אמה אברבוך וד"ר שלומית אבני.

בני ברק החרדית - הנמצאת באשכול הסוציו־אקונומי הלפני־אחרון (אשכול 2) - מובילה לעומת שאר הערים בשורת מדדי בריאות: הערכה עצמית של מצב בריאות (92% מהתושבים מעריכים את בריאותם כטובה או טובה מאוד), שיעור תחלואת סרטן בגברים ובנשים הנמוך ביותר, לרבות סרטן שד, ושיעורי השמנת ילדים ועישון הנמוכים ביותר, 24% מכלל ילדי כיתה ז' ו-15% מכלל מכלל התושבים בהתאמה. עם זאת, בני ברק היא גם העיר שבה מבצעים הכי פחות פעילות גופנית - רק 27% מהתושבים - והכי פחות חיסוני שפעת (16% מהתושבים בלבד). חרף זאת, נראה שמדובר בעיר "הבריאה" בישראל.

מה עוד מוצא הדוח? אשדוד היא העיר שבה נוטלים הכי הרבה כדורי שינה בישראל - 10% מהתושבים, וכן שבה שיעורי הסרטן בגברים ושיעורי הסוכרת הם הגבוהים ביותר. בנוגע לכדורי שינה, התושבים נשאלו אם נטלו תרופות המסייעות בשינה בחודש האחרון.

באשקלון הערכת מצב הבריאות היא ברמה הנמוכה ביותר, ושיעור השמנת הילדים הוא הגבוה ביותר. גם שיעור התושבים בעלי מוגבלות תפקודית הוא הגבוה ביותר מבין כלל הערים שנבדקו. בית שמש היא העיר שבה שיעור המעשנים הוא הנמוך ביותר - 15% בלבד מכלל התושבים - אך שהנשים מבצעות בה ממוגרפיה (נשים בנות 40 ומעלה נשאלו אם עשו אי פעם ממוגרפיה) בשיעורים הנמוכים ביותר, 59% מהן בלבד.

שיעורים גבוהים של סרטן בחיפה

בבת-ים לא רק תוחלת החיים הנמוכה בישראל אלא גם שיעורי הסוכרת הגבוהים ביותר לצד אשדוד, 60% מכלל התושבים - שיעור מתוקנן ל-1,000 תושבים ב2014-2016. בחולון השיעורים הגבוהים ביותר של סרטן בקרב נשים; ובחיפה גם כן שיעורים גבוהים של סרטן - גבוהים מהממוצע הארצי - גם בסרטן בקרב גברים, גם בקרב נשים וגם בסרטן שד.

בירושלים מבצעים הכי פחות פעילות גופנית בישראל, רק 27% מהתושבים, בעוד הממוצע בישראל הוא 30%. ברחובות מבצעים הכי הרבה פעילות גופנית בישראל: 47% מהתושבים. הנסקרים נשאלו אם עשו פעילות גופנית לפחות 10 דקות ברצף, לפחות שלוש פעמים בשבוע, בשלושת החודשים האחרונים.

בראשון לציון מעשנים הכי הרבה בישראל: 28% מהתושבים לעומת השיעור הממוצע שהוא 23%. בת -אביב-יפו השיעור הגבוה ביותר של חולות סרטן שד והשיעור הנמוך ביותר של בעלי מגבלה תפקודית - 12% בלבד, לעומת ממוצע ב-16 הערים של 22%.

"התשתיות והפערים מצריכים תיקון משמעותי"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר ביחס לנתונים: "התשתיות והפערים מצריכים תיקון משמעותי והסטת תקציב על מנת לקדם המשך צמצום הפערים, בשל העובדה שהאוכלוסייה מזדקנת, הצרכים עולים וכך גם התקציבים. אתמוך בהעלאת מס בריאות שיוגדר ייעודית לצורכי מערכת הבריאות."

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב הוסיף : "אי השוויון בבריאות אינו שונה ממחלות אחרות. הוא פוגע במצב הבריאות של תושבי מדינת ישראל. הפרסום מעיד על פערים משמעותיים בתוצאי הבריאות במדינת ישראל בין קבוצות אוכלוסייה שונות בערי ישראל. מרבית הפערים בתוצאי הבריאות, נגרמים כתוצאה מפערים חברתיים-כלכליים שמקורם מחוץ למערכת הבריאות והמשרד פועל על מנת לצמצם את הפערים שנוצרים. כמובן שיש צורך קריטי בהגברת המשאבים למערכת".

ד"ר שלומית אבני, מנהלת אגף תכנון מדיניות ומכותבי דוח סיכמה ש"אי השוויון בבריאות הוא תופעה חברתית שדורשת התערבות רב מערכתית. עשינו הרבה בנושא בשנה האחרונה ויש עוד הרבה מה לעשות."