מזרחי טפחות מוביל מימון מחדש לתחנות כוח של אדלטק ביותר ממיליארד שקל

קבוצת אדלטק הודיעה כי המימון חדש, שמיועד לתחנות הכוח רמת נגב ואשדוד אנרגיה, ניתן באמצעות סינדיקציה שהוביל בנק מזרחי טפחות

אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף
אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף

בנק מזרחי טפחות מעבה את פעילותו בתחום העסקי ומוביל קונסורציום למימון מחדש של הלוואה שניתנה בעבר על ידי קונסורציום שהובל על ידי בנק לאומי. קבוצת אדלטק הודיעה כי ביצעה מימון חדש בסכום של יותר ממיליארד שקל לתחנות הכוח רמת נגב אנרגיה ואשדוד אנרגיה, באמצעות סינדיקציה שארגן והוביל הבנק.

בקונסורציום נכללים גם הבנק הבינלאומי והגופים המוסדיים מגדל, הפניקס, מיטב דש ואיילון. ככל הידוע, מדובר בהלוואה ל-17 שנים ובריבית של כ-4% בשנה.

דבר העסקה היה ידוע עוד לפני כשנה וחצי, אז כבר דווח כי חברת האנרגיה והתשתיות הישראלית, שנמצאת בשליטת אורי אדלסבורג וקונצרן זורלו הטורקי, מקדמת מהלך פירעון ההלוואה שהעמיד הקונסורציום שהובל על ידי לאומי, ושכלל גם את הגופים כלל ביטוח, מנורה מבטחים ופסגות. המימון המקורי ניתן ב-2012 לצורך הקמת שתי התחנות, שבמפעלים מכתשים ואגן שבבעלות קבוצת האגרכימיה אדמה, והוא הוביל בעבר להסדר, שכלל פריסה מחדש של החוב.

מבחינת מזרחי טפחות מדובר בצעד שנעשה אגב שינוי המיקוד העסקי של הבנק להפחתת הדומיננטיות של המשכנתאות ולשימת דגש על התחום העסקי. עתה מדובר בקונסורציום שמחליף מימון, שניתן במקור על ידי קונסורציום שהובל על ידי לאומי. בשלהי 2016 פרסם הבנק תוכנית אסטרטגית, שבמסגרתה אמר המנכ"ל, אלדד פרשר, כי "נתח השוק שלנו במגזרים השונים בתחום העסקי יגיעו לרמה דו-ספרתית", כשבאותם ימים נתח השוק של הבנק במגזרים העסקיים השונים (עסקים קטנים, בינוניים וגדולים) עמד על 6.9%-9.4%. או אז דובר בפירוש על כך שהבנק, שהתמקד עד אז במגזר הקמעונאי ובמשכנתאות, יסיט חלק מרכזי ממשאבי הצמיחה שלו בשנים הקרובות לתחום העסקי.

כך, בסביבת מזרחי טפחות מציינים היום כי "מדובר בצעד נוסף במהלכים שהחטיבה העסקית בבנק, שבניהול אופיר מורד, מובילה ותמשיך להוביל, ליישום האסטרטגיה של הבנק להגדיל את נתחי השוק שלו בתחום העסקי, תוך האטה בקצב הגידול בתחום המשכנתאות".

בבעלות אדלטק כמה תחנות כוח: דוראד, רמת נגב אנרגיה, אשדוד אנרגיה, סולאד אנרגיה ותמר אנרגיה שבמישור רותם. בקבוצה גם חברה בת אזום תפעול ותחזוקה, לתפעול ולתחזוקת תחנות כוח. בחברה מציינים כי חתמו באחרונה על מזכר הבנות עם חיפה כימיקלים, "להקמת תשלובת תעשייתית לייצור אמוניה באתר חיפה כימיקלים במישור רותם בעלות של למעלה ממיליארד שקל".