לירח ובחזרה: התעשייה האווירית תייצר חללית עבור OHB הגרמנית

על פי הערכות, במהלך השנה הבאה סוכנות החלל האירופאית תחליט איזו חברה תבצע עבורה את המשימה בירח, ובהתאם לכך תע"א תייצר את החללית החדשה • יש במיזם זה כדי להוות עבור תע"א דריסת רגל משמעותית בחקר החלל

החללית של ספייס איי אל Space IL / צילום: באדיבות תע"א
החללית של ספייס איי אל Space IL / צילום: באדיבות תע"א

התעשייה האווירית וחברת הלוויינים הגרמנית OHB ישתפו פעולה במסגרת תכנית של סוכנות החלל האירופאית לחקר הירח. במסגרת אותה תכנית, OHB תציע לסוכנות החלל שירותי הגעה לירח, וזאת באמצעות נחתת שתפתח ותייצר התעשייה האווירית.

מדובר בחללית המבוססת על החללית שנבנתה עבור Space IL, ותשוגר לחלל מקייפ קנוורל שבארה"ב בעוד מספר שבועות.

על פי הערכות, במהלך השנה הבאה סוכנות החלל האירופאית תחליט איזו חברה תבצע עבורה את המשימה בירח, ובהתאם לכך תע"א תייצר את החללית החדשה. ההיקף של העסקה הפוטנציאלית הוערך בכמה עשרות מיליוני דולרים, ובתע"א אומרים כי יש במיזם זה כדי להוות עבורה דריסת רגל משמעותית בחקר החלל. כיום, החברה עוסקת בין השאר בפיתוח וביצור של לווייני ביון ולווייני תקשורת.

מנהל מפעל החלל של תע"א, עופר דורון, שחתם על הסכם שיתוף הפעולה עם החברה הגרמנית, אמר כי בשנים הקרובות צפויה פעילות ערה בחקר החלל - באופן שיעלה את הצורך בפלטפורמות שיובילו ציוד ואמצעים שנחוצים לתהליכים אלה מכדור הארץ אל הירח: "הדרך עוד ארוכה, ויש עוד המון סיכונים אבל זה צעד לכיוון חשוב מאד וכולנו נרגשים. מדובר בפעילות עם פוטנציאל עסקי טוב מאד, והרבה בזכות הפעילות שנעשתה במסגרת פיתוח החללית 'בראשית' של Space IL".

OHB נחשבת לחברת הלוויינים הפרטית הגדולה בגרמניה, והיא מספקת שירותים לגופים שונים ברחבי אירופה. אם הצעתה תתקבל בסוכנות החלל האירופאית, היא תשמש קבלנית ראשית של הפרויקט ותנהל את פיתוח המטענים והמכשירים המדעיים שיותקנו על הנחתת עצמה, שתיוצר כאמור בתע"א.

בתע"א אמרו היום (ג') כי במסגרת המשימות שמתכננת סוכנות החלל האירופאית, חלליות ינחיתו על הירח טכנולוגיות שונות שיבחנו היתכנות להפקת מים וחומרי גלם נוספים, וינתחו את הדגימות שיילקחו מאדמת הירח. שם אמרו עוד כי "טכנולוגיות אלו נחוצות לטובת התיישבות אנושות ארוכת טווח מחוץ לכדור הארץ".

מנכ"ל OHB מרקו פוקס אמר בהתייחס להסכם שיתוף הפעולה שחתם עם התע"א כי "חקר הירח ובחינתו כבסיס למציאת הזדמנויות במשאבי הירח כמו דלק, חמצן או מים - הם הצעד המתבקש הבא".

לדברי פוקס הנחיתה על הירח עדיין מהווה אתגר טכנולוגי, ולפיכך OHB משקיעה משאבים גדולים בפיתוח טכנולוגיות שקשורות לנושא. זאת, בין השאר באמצעות שיתוף הפעולה החדש עם תע"א.

"זו תעודת כבוד לתעשיית החלל הישראלית", אמר היום מנכ"ל התע"א, האלוף נמרוד שפר: "הידע הטכנולוגי שנרכש בפיתוח החללית 'בראשית' ושיתוף הפעולה חדש מאפשרים לנו להיות שותפים בפעילות המחקרית המתקדמת של העולם החיצון".