תנו לטים קוק וג'ף בזוס לטפל במערכת הבריאות

מערכת בריאות דיגיטלית יכולה להביא לחיסכון ולייעול בשווי מיליארדים

ג'ף בזוס / צילום: רויטרס
ג'ף בזוס / צילום: רויטרס

עם הוצאה על בריאות בארה"ב בסך 3.7 טריליון דולר ב-2018 וצפי לעלייה שנתית ממוצעת של 5.5% עד 2026, אין פלא שענקיות הטכנולוגיה אפל, מיקרוסופט, גוגל, אמזון ואחרות, רואות בתחום הבריאות מנוע צמיחה. הפלטפורמות שלהן כבר נמצאות בידי מיליארדי צרכנים דרך טלפונים ניידים, דואר אלקטרוני, שעונים ועוד. כל חברה עושה זאת בגישה שונה תוך ניצול התחומים שבהן היא מובילה ולכולן עשרות ומאות פטנטים בתחום הבריאות והשקעות ענקיות בחברות בריאות מסוגים שונים. רק ב-2017 השקיעו 10 חברות הטכנולוגיה המובילות יותר מ-2.7 מיליארד דולר בחברות מתחום הבריאות.

אפל, למשל, מתבססת בעיקר על מוצרי הצריכה שלה, האייפון והשעון, ושואפת להיות החברה שתעקוב אחר בריאות הצרכנים בחיי היום-יום עם חיישנים המוטמעים במוצריה המסוגלים לעקוב אחר פעילות גופנית, הפרעות קצב, זיהוי נפילה במבוגרים ועוד. בנוסף, היא פיתחה תיק רפואי אישי, הכולל את כל הנתונים הבריאותיים של הצרכן, שמחובר לתיק הרפואי שלו במוסדות הבריאות. היא גם מאפשרת חיבור חיישנים אחרים כגון מדי סוכר, מד לחץ דם ועוד לפלטפורמות שלה. 

גוגל, למשל, מנצלת את היתרון הגדול שלה באיסוף נתונים ואחסונם בענן ושימוש בבינה מלאכותית. גוגל ביצעה עשרות השקעות בחברות ביו-טק, מכשור רפואי, שרותי בריאות ועוד, וגם מפתחת יכולות לזיהוי, איסוף נתונים וטיפול במחלות ספציפיות כגון מחלות עיניים, סוכרת, מחלות לב, פרקינסון, ועוד.

אמזון מעוניינת לנצל את שליטתה במסחר מקוון ובשיווק מוצרים, ואת יתרונה המשמעותי בשרותי ענן ונוכחותה בבתים עם ה-Alexa ו-Amazon Echo על מנת לייעל את שרותי הרפואה. היא נכנסה לתחום שיווק תרופות, וכבר משווקת ציוד רפואי למרפאות ובתי חולים, ומתכננת כנראה פתיחת בתי מרקחת, קליניקות ואספקת ארוחות מותאמות אישית דרך רשת המרכולים "הול פודס" שרכשה. בנוסף, פיתחה שרותי ענן לגנטיקה ונכנסת לתחום של ביטוחים רפואיים.

מיקרוסופט מנצלת את חוזקה באספקת שרותי ענן, אחסון מידע ואנליזה לבתי החולים וחברות הביטוח הרפואי על מנת לתת להם כלים לשיפור חיזוי אירועים רפואיים ורפואה מותאמת אישית. הענן שלה עונה לכל דרישות הפרטיות והאבטחה של מידע רפואי ואף בנתה תוכנה לניתוח ורישום אוטומטי של תקשורת בין רופא וחולה באמצעות פיתוח בוטים רפואיים.

אנו צפויים לחזות בשינוי מקצה לקצה בעולם הבריאות. אין ספק כי מגזר הרפואה, על אף שמרנותו והרגולציה הרבה האופיינית לו, ישתפר ויתייעל כתוצאה משיתופי פעולה אלו ולחברות הטכנולוגיה הענקיות יהיה חלק משמעותי בתהליך. כל החברות הנ"ל, אשר בכיריהן יגיעו בהזדמנות נדירה לכנס הבריאות הדיגיטלי של EY ישראל, SNC וה- IATI שמתקיים בהילטון ת"א, משתפות פעולה עם בתי חולים, חברות ביטוח רפואי, רשתות בתי מרקחת, חברות תרופות, מכשור רפואי וסטרטאפים.

הידע שלהן בגישה לצרכן הסופי, חוזק המותג שלהן והאמון של הצרכנים בהן, יכולתן האדירה לטיפול במסדי נתוני עתק ובבינה מלאכותית, לצד כמות הכסף האדירה שלהן להשקעות בתחום הבריאות יביאו למהפכה אמתית בתחום כפי שהביאו בתחומי חיים אחרים. מערכות הבריאות הקיימות ישתנו בזכותן ללא היכר, תוך הפיכתן ליעילות יותר, תוך חסכון ניכר בעלויות וחשיבות למתן חוויית שירות חיובית ללקוח. כולם ירוויחו. חברות אלה יסייעו לפתור חלק מתחלואות מערכת הבריאות, בדגש על הצלתן מדימום כלכלי, ויכניסו למערכת חלק מהתנהלותן המצליחה.

הכותב הוא מנהל שותף בקרן Tel Aviv Venture Partners