אחרי השערוריות והמיזוגים: האם פייסבוק תדווח על מספר המשתמשים?

הרשת החברתית הגדולה בעולם תדווח הלילה לאחר נעילת המסחר בוול סטריט מה משמעות תוכנית המיזוג החדשה שלה • האם תפתיע במספר המשתמשים במדינות המפותחות? • המשקיעים סוף-סוף יוכלו לראות כמה עמוקה השפעת השערוריות האחרונות על ביצועיה של החברה

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: רויטרס

היום (ד'), יום אחד אחרי אפל, יפרסמו מיקרוסופט ופייסבוק  את הדוחות הכספיים שלהן. הרוב המכריע של הכנסותיה של פייסבוק מגיע מפרסום, ולכן הרבעון הרביעי הוא באופן מסורתי החזק ביותר שלה - מאחר שברבעון זה חלה תקופת החגים בעולם המערבי, והמפרסמים פונים לקונים באמצעות הפלטפורמה.

האנליסטים צופים כי פייסבוק תדווח על הרווחים הגבוהים בתולדותיה לרבעון: הם צופים לה רווחים בגובה 6.4 מיליארד דולר - עלייה של יותר ממיליארד דולר מרווח השיא שרשמה לרבעון אי-פעם. במושגים של רווח למניה, אנליסטים חוזים כי פייסבוק תרוויח 2.18 דולר. גם ההכנסות הצפויות גבוהות - 16.4 מיליארד דולר, לעומת 12.97 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

כבר תקופה שפייסבוק חווה האטה בצמיחה במספר המשתמשים, וברבעון זה אנליסטים צופים צמיחה צנועה במספר המשתמשים היומיים בארה"ב ובקנדה - מ-185 מיליון ברבעון השלישי ל-185.3 מיליון; וצופים כי מספר המשתמשים היומיים באירופה יישאר ללא שינוי. אנליסטים צפויים לבחון גם נתון נוסף וחדש הנוגע למספר המשתמשים, שפייסבוק החלה לפרסם ברבעון השלישי ובוחן כמה אנשים בחודש השתמשו לפחות באחת מהאפליקציות של החברה.

הכנסותיה של החברה יתחלקו, לפי תחזיות האנליסטים, באופן הבא: 14.9 מיליארד דולר ממודעות במובייל, 1.27 מיליארד דולר ממודעות בדסקטופ (ירידה לעומת 1.41 מיליארד בשנה שעברה) וההכנסות מ"תשלומים והכנסות נוספות" - קטגוריה הכוללת הכנסות מהמרקטפלייס ואת מכירות מכשירי ה-VR של אוקולוס בגובה 197 מיליון דולר. ההכנסה הממוצעת למשתמש צפויה להיות 7.11 דולר. 

המשקיעים גם ינסו לחפש אינדיקציה להשפעה של השערוריות שעוברת פייסבוק בשנה האחרונה על ביצועי החברה. עד כה פייסבוק לא הושפעה מהן באופן משמעותי. האנליסט דאג אנמות' מג'יי.פי מורגן כתב כי על סמך השיחות והפגישות שלו עם משקיעים, פייסבוק היא חברת האינטרנט השנויה במחלוקת והמדוברת ביותר - אך ממשיכה להצליח למרות זאת, כאשר השימוש בה נשאר גבוה, והשימוש באינסטגרם ממשיך לצמוח.

האנליסט רוס סנדלר מבנק ההשקעות ברקליס כתב כי הוא מצפה שהחדשות השליליות והסכנות כלפי פייסבוק מצד הרגולטורים ימשכו להוות בעיה עבורה. עד כה החברה קיבלה קנס זעום על פרשת קיימברידג' אנליטיקה, אך לאחרונה דווח כי רשות הסחר הפדרלית (ה-FTC) שוקלת להטיל על פייסבוק קנס "שיא" לקראת סיום החקירה שלה של בנוגע לפרשה. 

נושא נוסף שמסקרן את המשקיעים בימים האחרונים הוא מיזוג טכנולוגי בין וואטסאפ, אינסטגרם ופייסבוק מסנג'ר, מיזוג עליו דיווח ה"ניו-יורק טיימס" בסוף השבוע. החברה לא הודיעה על כך רשמית, אך המשקיעים מתעניינים בנושא מאוד, והוא יעלה ככל הנראה בשיחת המשקיעים. מיזוג כזה יאפשר לאנשים לשלוח הודעות זה לזה משירות צ'ט אחד שיתקבלו באמצעות שירות צ'ט אחר ויעניקו להנהלת פייסבוק שליטה רבה יותר על החברות שרכשו, בניגוד לעצמאות שהובטחה להן עם רכישתן. צעד זה יאפשר לפייסבוק ככל הנראה הזדמנויות מוניטיזציה חדשות, אך הוא מעלה חששות לגבי הפרטיות של משתמשים, משום שפייסבוק תוכל לאסוף דאטה ממספר חשבונות שונים על אותו משתמש.