הביטקוין עשה את שלו: ביטפארמס תימחק מהמסחר בתל אביב ותהפוך לחברה פרטית

חברת כריית הביטקוין, שנכנסה לבורסת ת"א לפני 9 חודשים בעקבות מיזוג עם השלד הבורסאי של רועי סבג, מתכוונת להקצות את מניותיה לחברה קנדית חדשה, שתנפיק מניות בבורסת טורונטו • המניה צנחה ב-95% מאז המיזוג • מחיר הביטקוין נמוך ביותר מ-80% מהשיא שאליו זינק בסוף 2017

ווס פולפורד (מימין), מנכ"ל ביטפארמס, ושניים ממייסדיה, פייר-לוק קימפר ומתיו ואשון, בחוות כריית ביטקוין בקוויבק / צילום: Bahador Zabihiyan
ווס פולפורד (מימין), מנכ"ל ביטפארמס, ושניים ממייסדיה, פייר-לוק קימפר ומתיו ואשון, בחוות כריית ביטקוין בקוויבק / צילום: Bahador Zabihiyan

כתשעה חודשים בלבד לאחר שנכנסה לבורסה בתל אביב באמצעות מיזוג חלקי עם השלד הבורסאי "משאבי טבע" של רועי סבג, מדווחת הבוקר (יום ד') חברת כריית הביטקוין ביטפארמס על זימון אסיפה כללית מיוחדת לתחילת מארס, שבו יתבקשו בעלי מניותיה לאשר מהלך שיוביל למחיקת מניותיה מהמסחר בבורסת תל אביב ולהפיכתה לחברה פרטית.

מניית ביטפארמס  עלתה הבוקר בכ-1.8% בעקבות הדיווח, לאחר שצנחה בכ-95% מאז המיזוג באפריל 2018 של חברת Backbone הקנדית, שהחזיקה בפעילות ביטפארמס, עם חברת בלוקצ'יין כריה (לשעבר "משאבי טבע"). כיום החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-52 מיליון שקל.

אף שביטפארמס רשומה כחברה בישראל ונסחרת בתל אביב, מבחינת פעילותה וצוות מנהליה ועובדיה מדובר בחברה קנדית לכל דבר, המעסיקה בקוויבק כ-80 עובדים בארבע חוות לכריית ביטקוין שהיא מפעילה, תחת ניהולו של המנכ"ל ווס פולפורד. הביטקוין נסחר הבוקר במחיר ממוצע של כ-3,460 דולר - נמוך בכ-82% ממחיר השיא של כ-20 אלף דולר שאליו זינק בדצמבר 2017.

הנושא העיקרי שיובא לאישור אסיפת בעלי המניות ב-7 במארס הוא הקצאה של מניות ביטפארמס לחברה קנדית חדשה בשם Bitfarms Canada, שהוקמה ביוזמת ביטפארמס ברבעון האחרון של 2018 ונמצאת בתהליך הפיכה לחברה ציבורית, שמניותיה ייסחרו בבורסת TSX Venture Exchange שבטורונטו, קנדה.

ירידה ברווחיות של כריית הביטקוין

כפי שפרסמנו באתר "גלובס", בדוח שפורסם על ידי ג'יי.פי מורגן צ'ייס בשבוע שעבר, בחן בנק ההשקעות האמריקאי את דינמיקת המחיר של הביטקוין  לצד עלות הכרייה (תהליך הייצור הממוחשב) של המטבע הדיגיטלי המוביל. הדוח העריך כי התנודות בכוח החישוב (hash power) הנדרש לכריית ביטקוין עשויות להביא לכך ששחקנים קטנים בשוק הכרייה ייפלו, וכתוצאה מכך עלויות הכרייה יירדו ויובילו את הביטקוין לירידה למחיר של 2,400 דולר, ואף למחיר "רצפה" פוטנציאלי של 1,260 דולר.

הירידה במחירו של הביטקוין צפויה, על פי הדוח, ככל ששוק הקריפטו ימשיך להיות "דובי" ושולי הרווח של כריית הביטקוין יצטמצמו וייאלצו את הכורים הקטנים יחסית לנטוש את פעילות הכרייה. עם זאת, באתר Diar, המסקר את תחום המטבעות הדיגיטליים, סבורים כי אם שיטת הבדיקה של ג'יי.פי מורגן מבוססת, הרי שמחיר הביטקוין עשוי להיות אף נמוך מההערכות הפסימיות של הבנק.

בעלי המניות העיקריים בביטפארמס הם שני אנשי עסקים ארגנטינאים - ניקולאס בונטה, יו"ר החברה, ואמיליאנו גרוצקי - המחזיקים בכ-28% וכ-30%, בהתאמה, בהון מניות החברה. מחזיק מניות גדול נוסף הוא סבג (כ-22%), בעל השליטה לשעבר, שבסוף 2017 שינה את שם החברה מ"משאבי טבע" ל"בלוקצ׳יין כריה" והמיר את פעילותה מהשקעות במכרות ברזל וזהב להשקעות בתחום המטבעות הדיגיטליים. באוגוסט 2018 שונה שם החברה ל"ביטפארמס", כשם חוות כריית הביטקוין שהיא מפעילה בקוויבק שבקנדה.

החברה מדגישה בדיווח היום כי "זמן סביר לפני עריכת האסיפה בפועל, תפרסם החברה תשקיף מעודכן הכולל גם דיווח כספי מבוקר לתקופה שהסתיימה ביום 31 בדצמבר 2018, לאחר יישום כל הערות הרגולטור הקנדי לתשקיף, שיקבל לאחר מכן את ההיתר הרגולטור הקנדי בסמוך לפני או במקביל להשלמת העסקה".

בנימוקי דירקטוריון ביטפארמס לאישור העסקה המוצעת, נכתב היום: "בשנה האחרונה החברה בחנה אפשרויות שונות לגיוסי כספים בשוק ההון, לרבות בדרך של גיוסי חוב והנפקות למשקיעים מוסדיים בלבד, אבל המהלכים הללו לא צלחו, בין היתר, לאור מה שנראה כחוסר היכרות מספק של שוק ההון הישראלי עם תחום הבלוקצ'יין המתפתח, וחוסר רצון של הגופים המוסדיים נכון למועד זה להשקיע בתחום זה כמוצר בורסאי".

הדירקטוריון מוסיף כי "הסטטוס הנוכחי של החברה, המתקשה לגייס כספים בישראל לצורך פעילותה השוטפת, תוך התמודדות עם מהלכים מצננים מטעם גורמים בשוק המקומי, אינו מצב רצוי ויש לו חסרונות רבים לבעלי מניותיה של החברה. כמו כן, למיטב ידיעת החברה, בין היתר בהתבסס על פגישות שקיימו נציגי החברה עם משקיעים זרים, ככל שהחברה תפנה לגיוסי הון בצפון אמריקה לצורך מימון פעילותה העסקית, קיימת עדיפות משמעותית לכך שהגיוס יבוצע על ידי תאגיד המאוגד ופועל בצפון אמריקה. על כן, להערכת דירקטוריון החברה, החלופה הניצבת כיום בפני החברה היא 'להגר' את אחזקות בעלי המניות בפעילות המטבעות הקריפטוגרפיים של החברה מחוץ לישראל אל קנדה לתוך חברה קנדית, ובכך לאפשר לחברה נגישות לשוק הון המתאים יותר לפעילותה".