בשל תקלה בקטר: הופסקה תנועת הרכבות בקו נתב"ג-ירושלים

מדובר על תקלה בקטר שלא היה בשירות ולא הסיע רכבת נוסעים • רכבת ישראל: "הצוותים הטכניים של רכבת ישראל ובומברדייה מטפלים בקטר החשמלי. זמן מוערך לסיום הטיפול וחזרה לשגרה - כשעתיים" • ח"כ כבל מפנה אצבע מאשימה לכ"ץ: קורא לאזרחי ישראל ליום תענית ותפילה למען הרכבת, כי כנראה זה הדבר היחיד שיעזור"

רכבת ישראל / צילום: shutterstock
רכבת ישראל / צילום: shutterstock

בשל התקלה באחד הקטרים החשמליים בסמוך לצומת דניאל הופסקה תנועת הרכבות בקו נתב"ג- ירושלים נבון, עד להודעה חדשה. כך הודיעה לפני שעה קלה רכבת ישראל. מדובר בתקלה בקטר שלא היה בשירות ושלא הסיע רכבת נוסעים.

"בבדיקות של אחד מהקטרים החשמליים, באזור צומת דניאל, התפרק רכיב של הפנטוגרף. הוזמנו היסעים לתחנת ירושלים ונתב"ג", נכתב בהודעה. "הצוותים הטכניים של רכבת ישראל ובומברדייה מטפלים בעת זו בקטר החשמלי. לצורך כך נותקה הרשת החשמלית והקטר יגרר ללוד. זמן מוערך לסיום הטיפול וחזרה לשגרה - כשעתיים".

'פנטוגרף' - הוא חלק של קטר חשמלי שמחבר אותו לקו המתח העילי המספק את החשמל לרכבת. נציין כי מדובר בקטרים חשמליים חדשים לגמרי שהוזמנו במיוחד עבור הקו המהיר מחברת בומברדייה הקנדית.

בשל הלחץ לפתוח את הקו בזמן שהתחייב שר התחבורה ישראל כץ, ערב סוכות, הקו המהיר הושק כאשר עבודות החישמול של המוסך שמשמש בין היתר לבדיקת הקטרים עדיין לא הושלמו במלואן. "הסדנה החשמלית" של המוסך עדיין פועלת באמצעות גנרטורים זמניים (שנאים), ולכן הבדיקות של הקטרים ושל הפנטוגרפים בפרט מתבצעות לא באמצעות מתח גבוה. לדברי גורם הנדסי בכיר העובד על הקו, "הבדיקות היומיות של הפנטוגרף מתבצעות ב'עין', ולא בתנאי אמת - מתח גבוה. זאת סיטואציה שלא מכירים בשום מקום בעולם, עבודה לא מסודרת".

בנוסף, משום שהקו החשמלי עדיין לא מוכן במלואו, ברכבת ישראל נאלצים מדי בוקר להביא צי קטרי דיזל שיגרור את הקטרים החשמליים אל המוסך. זאת, משום שהמסילה המובילה למוסך בלוד עדיין לא מחושמלת והקטרים החשמליים לא יכולים לנוע בה בכוחות עצמם. המשמעות היא שבמצב הנוכחי של המחסור החמור בקטרים וקרונות של רכבת ישראל, עליו דיווחנו כאן לא פעם, חלק מהציוד מועבר אל הקו המהיר רק משום שהקו הנפתח כאשר עבודות התשתית עליו טרם הושלמו.

"קורא לאזרחי ישראל ליום תענית ותפילה למען הרכבת, כי כנראה זה הדבר היחיד שיעזור"

"גלובס" חשף לפני שלושה חודשים שתקלות רבות המתרחשות בקו המהיר לירושלים קשורות לאספקת חשמל לא סדירה, משום שהחשמל בקו המהיר מסופק בחלק מהמקומות על ידי תחנות השנאה זמניות, כי הקבועות עדיין לא מוכנות. הפנטוגרף מפסיק לפעול כאשר יש תנודתיות באספקת החשמל - דבר שמוביל לסגירת המפסק הראשי של הקטר עד להפסקתו. חמור מכך, אספקת חשמל לא סדירה גורמת גם לנזקים לציוד עצמו.

מועד הפתיחה המקורי של הקו המהיר, הנחשב פרויקט הדגל של הרכבת כיום, נדחה תחילה מסוף 2017 לערב פסח, וברגע האחרון הודיעה הרכבת על דחייה נוספת של חצי שנה עקב דרישות בטיחות של המשטרה וכוחות ההצלה. אולם כפי שנחשף ב"גלובס", גם העבודות ההנדסיות הנעשות בפיקוח הרכבת, היו רחוקות עדיין מהשלמתן.

עלות הקו המהיר לירושלים, שנחשב לפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה, נאמדת ב-7 מיליארד שקל. הקו אמור לחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז ולהביא להקלת גודש התנועה.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, אמר בתגובה לסגירת קו הרכבת לירושלים: "לאורך כל הקדנציה התרעתי בדיונים המעקב בוועדת הכלכלה שעל אף שמדובר בפרויקט אדיר מבחינת העלויות וחשוב מבחינה לאומית, הוא מנוהל בצורה מחפירה וכושלת. הכישלון רשום אך ורק על שמו של מי שמיהר לגזור את הסרט וידע שהקו עדיין לא מוכן לשימוש - ישראל כץ. קורא לאזרחי ישראל ליום תענית ותפילה למען הרכבת, כי כנראה זה הדבר היחיד שיעזור."