מנטרות את הכול: אמזון וגוגל יתערבו לכם גם בחשבון החשמל

אמזון וגוגל מעוניינות להיעזר ברמקולים חכמים כדי לאסוף מידע הנוגע לדפוסי צריכת החשמל של צרכנים • החברות אומרות כי בכוונתן לעודד אנשים להשתמש בפחות חשמל בשעות השיא, אך ייתכן שמטרתן שאפתנית יותר • לדברי דייויד קריין, לשעבר מנכ"ל NRG Energy: "תוך 10 שנים ספקית החשמל הקמעונאי הדומיננטית בארה"ב תהיה אמזון או גוגל"

אמזון וגוגל יתערבו לכם גם בחשבון החשמל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אמזון וגוגל יתערבו לכם גם בחשבון החשמל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אמזון וגוגל לוטשות עיניהן על מנת להרחיב את פעילותן לשוק החשמל. שתי ענקיות הטכנולוגיה אינן מתכוונות למכור חשמל, אלא ברצונן להגדיל משמעותית את פעילות הרמקולים החכמים שלהן, התרמוסטטים המחוברים לאינטרנט ומכשירים אחרים, מתוך הבנה שאוטומציית האנרגיה לצריכה ביתית היא מקור חדש ועשיר של נתוני צרכנים, דרכו הן יוכלו לאסוף מידע על השימוש הפרטי שעושים צרכנים באנרגיה. נתונים אלו יכולים לשמש על מנת לנהל את ביקוש האנרגיה באמצעות המרצת הצרכנים להשתמש בפחות חשמל בשעות השיא.

לעת עתה יש לאמזון ולגוגל, שנמצאת בבעלות אלפבית, שאיפות מוגבלות בלבד בתחום החשמל, אך כמה מנהלים צופים עתיד שבו יהפכו קולטי השמש, הסוללות ואפילו כלי רכב חשמליים לחלק מהמערכת האקולוגית של הבית החכם. במסגרת תרחיש זה, עשויה של חברה שתשלוט בתוכנה ובמערכות שמספקות אנרגיה לזכות במיצוב שוק מעולה.

"תוך 10 או 20 שנה, ספקית החשמל הקמעונאי הדומיננטית בארה"ב תהיה אמזון או גוגל", אמר דייויד קריין, לשעבר מנכ"ל NRG Energy. הוא ציין כי אינו מעורב בדיונים עם החברות. "הן יכולות לספק עלות נמוכה יותר ושירות טוב יותר".

השאיפה: מספר רב מאד של מיקרו שינויים

ניהול האנרגיה הביתית הופך לשדה קרב בתחרות בין גוגל ואמזון בתחום המכשירים המחוברים לאינטרנט, שהחריף בשנים האחרונות לאחר שהרמקולים החכמים של שתי החברות החלו לצבור פופולריות. גוגל רכשה את Nest Labs, יצרנית מצלמות אבטחה ביתית ותרמוסטטים, תמורת 3.2 מיליארד דולר ב-2014. אשתקד קנתה אמזון את Ring, יצרנית פעמוני דלת חכמים מצוידים במצלמת וידאו, בעסקה שנאמדה ביותר מ-1 מיליארד דולר. במארס 2018 השתתפה אמזון בסבב גיוס בן 61 מיליון דולר של יצרנית התרמוסטטים החכמים ecobee.

חברת הייעוץ ווד מקנזי העריכה כי ההוצאות על מכשירי אנרגיה ביתיים עלו על 40 מיליארד דולר ב-2018, ועומדים להכפיל את עצמן בחמש השנים הבאות.

גוגל, שעושה מאמצים להרחיב את שימוש הצרכנים במכשירים המחוברים שלה, כוננה שותפויות עם חברות שירותי תשתית וספקיות חשמל בבריטניה והולנד, וכן באילינוי, קליפורניה וטקסס. לגוגל יש עסקה עם Reliant Energy, ספקית חשמל טקסנית שנמצאת בבעלות NRG.

ג'ף האמל, מנהל אנרגיה עולמית ושותפויות יזמות בגוגל, אמר: "אנחנו רוצים להניע את הצרכנים. אם נוכל לחולל באופן קולקטיבי המון שינויים קטנים בקרב מספר גדול של אנשים, זה יביא תועלת רבה לספקיות החשמל, לרשת החשמל, לסביבה ולצרכן".

בינתיים החלה אמזון להשתמש ביחידת המכשירים הביתיים שלה, Amazon Home Services, כדי לסייע לצרכנים להתקין ולנהל מערכות בית חכם. החברה גם מנהלת מו"מ על שותפויות עם חברות שירותי תשתית ועל השקעות קטנות בחברות סטארט-אפ שפועלות בתחום זה, לדברי מקורות שמעורים בדיונים שמנהלת החברה. אחד מדוברי אמזון סירב להגיב.

אמזון כוננה שותפויות עם חברות כמו Arkadia Power, שמספקת מכשירים ביתיים שמייצרת אמזון, או חברות שאמזון נמנית עם בעלות המניות שלהן, כמו ecobee ו-Ring. כמו כן הסכימה אמזון לתמוך בהתקנת מכשירי הטענת רכב ביתיים ל-Audi e-tron, הרכב החשמלי מתוצרת פולקסווגן שנמצאת בבעלות אאודי.

מניעים לצמצום צריכת החשמל בשעות השיא

הרחבת הפעילות לשוק החשמל היא אתגר לחברות טכנולוגיה מכיוון שמגזר החשמל מבוזר וכפוף לאינספור תקנות ברחבי העולם. מאמציהן המוקדמים של החברות התמקדו בשוקים שבהם בוצעה רגולציה בשוק החשמל, כמו טקסס, שבה יכולים הצרכנים לבחור אחת מבין חברות חשמל קמעונאיות רבות, שרוכשות חשמל מסיטונאיות. זה מנמיך את חסמי הכניסה, מכיוון שהספקיות הקמעונאיות אינן צריכות להחזיק בבעלות על קווי חשמל או תחנות.

מכשירים כמו תרמוסטטים דיגיטליים מאפשרים לצרכנים לחסוך כסף באמצעות הצעת זמנים חלופיים, שבהם זול יותר מחיר החשמל, לשימוש במכשירים זוללי חשמל כמו מכונות כביסה. ספקיות חשמל רבות רוצות ליצור תמריצים שישכנעו את הצרכנים לנקוט צעדים כאלה - או באמצעות זיכוי בנקודות שבהן ניתן לעשות שימוש לקניות, או אפילו באמצעות החזרים כספיים. אנליסטים מחשיבים את חברות הטכנולוגיה כבעלות יכולת עצומה לקדם מאמצים כאלה.

היכולת לשכנע אלפי צרכנים לצמצם את הצריכה בשעות השיא יכולה לאפשר לספקיות החשמל הקמעונאיות להקטין משמעותית את עלויות החשמל. כך לדוגמה, במהלך תקופה חמה ביולי שעבר בטקסס, קפצו מחירי החשמל לפרק זמן קצר ליותר מ-2,000 דולר למגוואט-שעה, לעומת ממוצע שנתי של 34.69 דולר. גם גוגל בדקה את יכולתה להשתמש בטכנולוגיה שלה לצורך זה. במהלך ליקוי החמה ב-2017, כשייצור החשמל הסולרי נפסק, עודדה גוגל צרכנים בעלי תרמוסטט Nest בהולנד להצטרף בתוכנית שבמסגרתה קיררו המכשירים את בתיהם לפני הפסקת אספקת החשמל בשל ליקוי החמה. כשהתרמוסטטים העלו את הטמפרטורה בכמה מעלות במהלך ליקוי החמה, כינתה גוגל את האירוע "שעת עומס בגין ליקוי חמה". יותר מ-750 אלף צרכנים השתתפו בתוכנית, וצמצמו את צריכת האנרגיה ב-700 מגוואט, לדברי האמל.

ספקיות קמעונאיות קיימות וחברות שירותי תשתית שיפרו את ביצועיהן בתחום זה בשנים האחרונות, אך הפתרונות שלהן עדיין אינם דינמיים, אוטומטיים ובעלי יכולת תגובה מתמדת למחירי השוק, לדברי אלטה קולו, מנהלת מחקר חשמל ומקורות אנרגיה מתחדשים בווד מקנזי: ""זה עדיין משאב שאינו מנוצל. הטכנולוגיה הזאת כבר נמצאת בבית. זה היופי שלה. ההזדמנות טמונה ביכולת לתזמן ולנהל אותה".