מהו תקציב סל הבריאות? תלוי מתי שאלתם את יאיר לפיד

יאיר לפיד הסתובב לאחרונה בין אולפנים כשבאמתחתו ידיעה מקוממת - עלות המטוס שנבנה עבור ראש הממשלה גבוהה יותר מסל הבריאות • האם הוא צדק?

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

"המטוס (שמיועד לשרת את רה"מ) עולה 580 מיליון שקל. סל הבריאות במדינת ישראל הוא 460 מיליון שקל" - אמר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" ששודרה לפני כשבועיים בערוץ 13. לפיד אף התגאה בכך ששרי יש עתיד היו היחידים שהצביעו נגד תקציב המטוס, בזמן שכיהנו בממשלת נתניהו הקודמת.

בלי קשר לשאלה האם רה"מ צריך מטוס פרטי או לא, עלותו לא באמת מתקרבת לתקציבו של סל הבריאות. עלות סל הבריאות אינה 460 מיליון שקל כפי שציין לפיד. סכום זה מהווה רק את גובה התוספת השנתית לרכישת תרופות וטכנולוגיות חדשות לשנת 2019, וממש לא את היקף הסל כולו. העלות הכוללת של סל הבריאות בשנת 2018 עמדה על יותר מ-50 מיליארד שקל.

סל שירותי הבריאות הוא למעשה כלל השירותים הרפואיים, התרופות, הציוד והמכשירים הרפואיים שניתנים לתושבי ישראל דרך הקופות ובתי החולים, כפי שנקבע בחוק בריאות ממלכתי שנחקק ב-1994. לפי נתוני משרד הבריאות, עלות סל הבריאות עולה בהתמדה, ועלתה מ-30.3 מיליארד שקלים בשנת 2010, ל-50.7 מיליארד ב-2018. 

אבל לפיד בשלו. בראיון לתכנית "שיחת היום" בערוץ 13 חזר לפיד על הדברים ואמר: "המטוס עולה 580 מיליון שקל. סל הבריאות בישראל הוא רק 460 מיליון שקל. מדינה שקונה לראש הממשלה שלה מטוס ביותר כסף מאשר סל הבריאות היא מדינה שהממשלה שלה איבדה כל קשר אל המציאות".

מהם אותם 460 מיליון שקל? סל הבריאות מורחב מדי שנה כדי לכלול תרופות וטכנולוגיות רפואיות חדשות. כלומר, התקציב שניתן מדי שנה לטובת הרחבת סל הבריאות בתרופות וטכנולוגיות חדשות הוא סכום שמתווסף לתקציב סל שירותי הבריאות הקיים, שעומד כאמור על כ-50 מיליארד שקל.

בשורה התחתונה: אמירתו של לפיד אינה נכונה. העלות הכוללת של סל הבריאות בשנת 2018 עמדה על יותר מ-50 מיליארד שקל, ולא 460 מיליון שקל כפי שאמר לפיד.

מישהו כנראה העמיד את לפיד על טעותו, כי למחרת, בראיון לתוכנית קלמן-ליברמן ברשת ב', לפיד השתמש במונחים הנכונים. הפעם הוא אמר כי "ראש הממשלה קונה לעצמו מטוס ב-580 מיליון שקל, כשהתוספת לסל הבריאות היא רק 460 מיליון שקל".