הולכים לדרך מתונה יותר? מטאנס שחאדה נבחר ליו"ר מפלגת בל"ד

(עדכון) • בבל"ד מציינים כי שחאדה, שנבחר ברוב דחוק של 12 קולות, נחשב למתון יותר מהיו"ר היוצא ג'מאל זחאלקה • במקום השני נבחרה היבה יזבק, פעילה פמיניסטית המתמחה במעמד האשה הערבייה בישראל

מטאנס שחאדה / צילום: דוברות בל"ד
מטאנס שחאדה / צילום: דוברות בל"ד

ועידת מפלגת בל"ד בחרה היום (ש') ברוב דחוק במיוחד של 12 קולות, את מטאנס שחאדה, מזכ"ל התנועה לתפקיד היו"ר ומספר אחת ברשימתה לקראת הבחירות הקרובות. שחאדה יחליף את היו"ר היוצא ג'מאל זחאלקה שיחד עם חנין זועבי הודיע כי לא יתמודד בבחירות הפנימיות במפלגה. שחאדה, ד"ר למדע המדינה, הציב בנאום בוועידה את המטרה העיקרית של בל"ד בכנסת הבאה, מאבק בחוק הלאום והצבת האלטרנטיבה - מדינת כל אזרחיה. בבל"ד מציינים כי שחאדה נחשב מתון או לפחות מחושב יותר מזחאלקה וזועבי, הוא לא יעלה על המרמרה, ולא יעשה פרובוקציות ילדותיות - אבל מנגד לא יחשוש להציג אג'נדה לאומית ערבית כמשנת בל"ד מימי בשארה - אומר פעיל ותיק במפלגה.

קרוב ל-600 צירי הוועידה בחרו בשחאדה בשני סיבובים לאחר שבראשון לא צלח את מחסום 50% הנדרש, מול אשרף קורטאם מועמד הצעירים. בסיבוב השני הספיקו לו 51% לניצחון.

במקום השני נבחרה היבה יזבק, פעילה פמיניסטית המתמחה במעמד האשה הערבייה בישראל. למקום השלישי הגיע מאזן גנאים, ראש עיריית סכנין לשעבר וראש פורום ראשי הרשויות הערביות. בחירתו מחזקת את הרושם של נימה מתונה יותר בבל"ד. גנאים שהיה יושב ראש קבוצת הכדורגל בני סכנין, עתיר קשרים עם הציבור הישראלי, מחברי כנסת ועד בכירים מענף הכדורגל. הוא דוגל בהסכמות ושילוב בציבוריות הישראלית ויהיה מעניין לראות כיצד יביע מסר זה במפלגתם של זועבי וזחאלקה. ועם זאת, מקומו בכנסת לא מובטח כלל, בל"ד צפויה לקבל ברשימה המשותפת שני מקומות ריאלים ושלישי מתנדנד.

היבה יזבק / צילום: דוברות בל"ד
 היבה יזבק / צילום: דוברות בל"ד

הוועידה שהתקיימה בנצרת נפתחה בשירת בהמנון הלאומי הפלסטיני ובברכה למייסד בל״ד ד״ר עזמי בשארה, שנמלט לאחר שנחשד בריגול ובסיוע לחיזבאללה במהלך מלחמת לבנון השניה. כן הושמעו ברכות למה שהוגדר בועידה "האסיר הפוליטי" באסל ר'טאס. על הבימה ובאולם נישאו דגלי פלשתין.

ג'מאל זחאלקה בוועידת מפלגת בל"ד / צילום: דוברות בל"ד
 ג'מאל זחאלקה בוועידת מפלגת בל"ד / צילום: דוברות בל"ד

בל"ד היא אחת מהמפלגות שעברו טלטלה עזה במיוחד בכנסת היוצאת. ח"כ באסל ר'טאס הורשע בהעברת טלפונים לאסירים ביטחוניים, עשרות פעילים ובעלי תפקידים במפלגה נעצרו בחשד לאי סדרים כספיים ועבירות על חוק מימון בחירות ושניים ממנהיגיה הבולטים בעשור האחרון, זועבי וזחאלקה פרשו. בציבור הערבי הוטחה בבל"ד ביקורת על כך שעיקר פעילות חבירה לא נועדה לשרת את המצביעים אלא לשם בולטות בתקשורת העולמית ככלל והערבית במיוחד. היו"ר היוצא ג'מאל זחאלקה תקף בנאומו את אחמד טיבי שפרש מהרשימה המשותפת ואמר כי הציבור הערבי יעניש אותו.

ואיך תתנהג בל"ד לאחר הבחירות כשיקראו לנשיא? אשרף קורטאם שהפסיד במאבק על ראשות המפלגה הצהיר כי: "בל"ד תהיה גוש חוסם בפני כל מי שרוצה את הערבים כגוש חוסם בלבד". כלומר בניגוד למה שאמר אתמול איימן עודה, יו"ר חד"ש, היא לא תשתתף בניסיונות להקים גוש כזה.

חבר הכנסת אביגדור ליברמן מ"ישראל ביתנו" תקף הערב את בל"ד באומרו כי התכנים והמסר שיצאו מוועידת בל"ד, מוכיחים פעם נוספת, שמדובר בגיס חמישי ובבגידה במדינה לכל דבר ועניין. הוא הבטיח להמשיך במאמצים להוציא את בל"ד מחוץ לחוק.