קמפיין קצר: הליכוד ייאלץ להסיר את מודעת הענק של נתניהו וטראמפ שנתלתה היום בירושלים

הליכוד פרסם היום שלט חוצות ענק על בניין של אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין בירושלים, במסגרת קמפיין הבחירות של נתניהו • ואולם עיון בהחלטות ועדת הבחירות מ-2013 מעלה כי חל איסור לתלות שלטים מסוג זה על מבנים ציבוריים

שלט חוצות של הליכוד על בניין מס הכנסה בירושלים / צילום: הליכוד
שלט חוצות של הליכוד על בניין מס הכנסה בירושלים / צילום: הליכוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם היום (א') שלט חוצות ענק בעיר ירושלים על בניין של אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, במסגרת קמפיין בחירות המציג את נתניהו כ"ליגה אחרת" בתמונות שלו עם מנהיגי העולם, ובמקרה הספציפי כשהוא לוחץ ידיים עם הנשיא דונלד טראמפ. שלט בחירות דומה הוצב גם בנתיבי איילון.

אך עיון בהחלטות ועדת הבחירות משנת 2013 מעלה כי חל איסור לתלות שלטי חוצות מן הסוג הזה על מבנים ציבוריים, וכי הליכוד ביתנו (אז הם רצו יחדיו) נאלצו להסיר שלט בחירות עצום של נתניהו וליברמן שנתלה על אותו בניין בשנת 2013.

בהחלטת יו"ר ועדת הבחירות, השופט העליון אליקים רובינשטיין, שניתנה ב 15 בינואר 2013, פסק רובינשטיין כי שכירת מרביתו של בניין המוחזק למעשה על-ידי המדינה היא בניגוד לסעיף 2א לחוק הבחירות (דרכי תעמולה). "ההוראה תחול ככל שבניין נוכחות הממשלה היא דומיננטית, קרי מרבית הבניין משמש למשרדי ממשלה, כך שהאדם מן היישוב יראה בנין זה כמשרד ממשלתי".

רובינשטיין פסק אז, בהתייחס ספציפית לאותו המבנה של אגף מס ההכנסה בירושלים, כי "כאשר מדובר בשלט הפרסום של מפלגת שלטון מרכזית, שנציגה הוא גם השר הממונה על משרדי הממשלה המצויים בבניין, הדבר מעצים את מראית-העין, אף בלא כוונת מתכוון".

רובינשטיין קבע אז כי את הבניין המסוים הזה, אגף מס הכנסה, יש לראות כבניין ממשלתי. "מדובר בבניין שרובו מושכר למדינה, ושעל קירותיו החיצוניים מצויים כיתובים המלמדים על משרדי הממשלה המצויים במקום. על דופן הבניין, מספר קומות מתחת לתמונות המועמדים, מופיע ציון המדינה והמשרד הממשלתי, מה שמחדד את מראית-העין. על כן, אין ניתן לעשות שימוש בבניין לצורך תעמולת בחירות". 

רובינשטיין קבע אז, בינואר 2013, כי הפרסום נשוא הבקשה מפר את הוראות סעיף 2א לחוק דרכי תעמולה, ונתן אז צו מניעה האוסר על הליכוד, על חברת השילוט ועל החברה הבעלים של הבניין (אז זה היה מגדל דניאל מלון דירות בע"מ) להסיר את פרסום הענק לאלתר.

יצוין כי על בניין זה נתלים שלטי בחירות רבים, אך ככל שהדבר התרחש לפני ההכרזה על מועד הבחירות, אי-אפשר היה לעתור נגד מודעות ענק אלה. גם מפלגת העבודה פרסמה על ארובות חדרה תעמולת ענק (בתאורה) לפני כמה שבועות, אך גם זה אירע לפני ההודעה על פיזור הכנסת ועל היציאה למערכת הבחירות.

"גלובס" פנה לליכוד בבקשת תגובה, אך הם בחרו שלא להגיב.