"כשמגיעות לשוק מניות של חברות טובות וגדולות, המוסדיים מעוניינים להגדיל את החזקות האקוויטי"

מנכ"ל ברק קפיטל חיתום, שנטלה חלק משמעותי בגל הפצות האקוויטי בשנה האחרונה בתל אביב, מתייחס להפצת הענק של מניות שרי אריסון בבנק הפועלים, לביצועים הגרועים של ההנפקות הראשוניות ולהתגברות מגמת המכירות מצד בעלי עניין ושליטה • "רפורמת המדדים אילצה בעלי עניין למכור מניות"

צביקה מנס, מנכ"ל ברק קפיטל חיתום / צילום: שלומי יוסף
צביקה מנס, מנכ"ל ברק קפיטל חיתום / צילום: שלומי יוסף

מכירת עיקר מניותיו של פויו זבדלוביץ' בחברת כנפיים , שבוצעה בימים האחרונים, הייתה ההפצה המשמעותיות הראשונה בשוק המקומי ל-2019, לפחות בכל הנוגע לשינויים בהחזקות בעלי מניות בולטים בבורסה המקומית. זאת אף שהיקפה היה מצומצם יחסית, והסתכם בכ-23 מיליון שקל. מכירה זו הגיעה אחרי שנה פורייה במיוחד של מימושים מצד בעלי עניין בחברות הבורסאיות בתל אביב, שהצטברו לסכום שיא של כ-13 מיליארד שקל.

את מכירת המניות של זבלדוביץ' הובילה עבורו חברת ברק קפיטל חיתום, שפעילה מאוד בהפצה של חבילות מניות שמבקשים למכור בעלי עניין ושליטה בחברות הציבוריות. בשנה האחרונה הובילה ברק קפיטל, או הייתה מעורבת (יחד עם גופים נוספים), במכירת מניות בהיקף מצטבר של כ-3 מיליארד שקל.

המימוש הבולט ביותר שהובילה ברק קפיטל חיתום בשנה החולפת נעשה לפני כחודשיים, וכלל הפצת נתח ממניות בנק הפועלים  על-ידי שרי אריסון, במה שככל הנראה הייתה הפצת המניות הגדולה ביותר שביצעו בעלי עניין בשוק המקומי בשנים האחרונות "במכה אחת".

הפצות מניות בולטות של ברק קפיטל חיתום
 הפצות מניות בולטות של ברק קפיטל חיתום

כחלק מהחלטתה של אריסון למכור את השליטה בבנק, היא מימשה 4.3% מהמניות שבהן החזיקה, בתמורה לכ-1.43 מיליארד שקל, עיקר המכירה בשוק המקומי שבו שימש ברק קפיטל חיתום כגוף שהוביל את ההפצה (לצד בנק אוף אמריקה וסיטי, שביצעו את הפצת המניות בחו"ל).

צביקה מנס, מנכ"ל ברק קפיטל חיתום, מספר על הפצת המניות החריגה של אריסון ועל השנה האינטנסיבית שעברה על החברה בראשותו, ואומר כי "בהליך המכירה של מניות אריסון, הדיסקרטיות הייתה קרדינלית במיוחד. היציאה לשוק עם הסחורה נעשתה ביום אחד, ללא הליך מקדים מול השוק, והעסקה הושלמה תוך 12 שעות מהרגע שיצאנו איתה. למרות זאת, ולמרות שההפצה הייתה חריגה מבחינת היקפה, זכינו לביקושים יפים מהמוסדיים הישראליים, מאחר שבנק הפועלים נחשב כנכס מצוין".

בין ההפצות הגדולות שהובילה ברק קפיטל חיתום בשבועות האחרונים הייתה מכירת מניות שפיר הנדסה  תמורת כ-255 מיליון שקל, כדי להבטיח את כניסתה למדד ת"א-35 הצפויה בימים הקרובים. טרם לכך, היא הייתה שותפה אשתקד בהפצת מניות תמר פטרוליום  של חברת האנרגיה נובל אנרג'י (בהובלת משותפת עם לידר שוקי הון) בהיקף של כ-600 מיליון שקל, ובהצעות המכר בהיקף של כ-230 מיליון שקל של מניות כלל משקאות (על-ידי כלל תעשיות) ושל חברת האבטחה ג'י1 (על-ידי קרן פימי) בהיקף של כ-150 מיליון שקל, בהובלת דיסקונט חיתום.

עוד ב-2018 הובילה ברק קפיטל את מימושי המניות של קבוצת DBSI שבשליטת ברק דותן ויוסי בן שלום, וכחלק מכך מכרה נתחים מהחזקותיהם בחברות שגריר, טלדור ודנאל, ולפי הנתונים שלה, היא מעורבת ברוב המכריע של הנפקות האקוויטי בשוק המקומי בשנים האחרונות.

"רפורמת המדדים אילצה בעלים למכור"

ברק קפיטל חיתום פועלת גם בשוקי המניות בחו"ל, וכחלק מכך מלווה את פעילות הנדל"ן של יקיר גבאי בגרמניה, ואת גיוסי ההון והחוב של אראונד טאון שבשליטתו, זה שבע שנים. נוסף על כך, היא מלווה חברות ישראליות בשוק האמריקאי, ובשנה האחרונה ליוותה גיוסי הון שביצעו חברות הטכנולוגיה ראדא, מג'יק ועוד.

מנס אומר, כי "בעוד שבגיוס אג"ח ההליך הוא יותר טכני, בתחום האקוויטי חברות החיתום נדרשות להציג יותר ערך מוסף, גם ברמת מחלקת המחקר והאנליזה, גם מבחינת הניסיון, גם מבחינת היכולת לקחת התחייבויות חיתומיות בהליך ועוד. בכניסה לשוק, החברות הבינוניות והקטנות מצריכות יותר עבודה, והכנה ארוכה יותר מול המוסדיים, כי הם יותר בררניים בחברות אלה, אבל בכל חברה ההליך מצריך דיסקרטיות מרבית, ויכולת לנהל את ההליך בצורה רגישה, כדי לא לגרום נזק לבעל העניין במקרה של דליפת מידע".

את גל מימושי המניות מצד בעלי שליטה ועניין, שהתגבר בשנים האחרונות, מייחס מנס לכמה גורמים שחברו יחד. לדבריו, "רפורמת המדדים של הבורסה אילצה בעלי עניין למכור מניות כדי לעמוד בדרישות הכניסה למדדים. נוסף על כך, הרצון להנזלת נתחים מההחזקות בשוק גדל, משום שהרבה בעלי שליטה ועניין העדיפו לחסוך מעצמם הליכים אלטרנטיביים דוגמת עסקאות M&A (מיזוג ורכישה, א' ל'), בשל הליכים ארוכים מדי ולעיתים עלויות גבוהות יותר. שוק ההון הפך לפלטפורמה אפקטיבית יותר, עם 'טיים טו מרקט' מצומצם יותר".

מול זה, מציין מנס את "המוסדיים, שיושבים על נזילות אדירה, מחפשים לקנות, ויש להם יכולת משמעותית לבצע רכישות בהליכי הנפקות או הפצות, משום שבפעילות השוטפת אין הרבה סחורה בשוק. לכן, כשמגיעות לשוק מניות של חברות טובות וגדולות, המוסדיים מעוניינים להגדיל את החזקות האקוויטי שלהם".

לגבי התשואות השליליות שמציגות מרבית המניות שביצעו הנפקות ראשוניות (IPO) בשנתיים האחרונות (ברק קפיטל לקחה חלק בהובלת ההנפקה המאכזבת של גלוברנדס), אומר מנס כי "הביצועים הגרועים נובעים גם מיציאת הכסף מקרנות הנאמנות של המדדים הקטנים, וגם מביצועי חסר שהציגו לא מעט חברות לאחר ההנפקה, מה שיצר לחץ ומימושים".

למרות זאת, מנס סבור כי "במצב הנוכחי השוק פתוח לחברות גדולות ויציבות יותר, ולהן בהחלט יהיה מקום בשוק כבר בטווח הזמן הנראה לעין. המכפילים היום בשוק סבירים, ואנחנו רואים את המוסדיים חוזרים לשוק, מעורבים בעסקאות ורוכשים סחורה, בעיקר בחברות טובות וגדולות. הסלקטיביות גדולה יותר בחברות הבינוניות והקטנות".