שיעור הישראלים בעלי ביטוח בריאות פרטי גדל ב-30% בשבע שנים

כך נראה אי השוויון בבריאות בישראל: ל-40% מהיהודים יש ביטוח בריאות פרטי-מסחרי - ורק ל-12% מהערבים, זאת לפי הסקר החברתי של למ"ס בתחום הבריאות שפורסם היום • לכשליש מהישראלים יש גם ביטוח משלים (של קופת חולים) וגם ביטוח פרטי-מסחרי

מערכת הבריאות צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מערכת הבריאות צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשבע השנים האחרונות (2010-2017) חלה עלייה של 30% בשיעור הישראלים בעלי ביטוח רפואי פרטי-מסחרי; מ-27% בעלי ביטוח פרטי ב-2010 ל-35% כיום, כך לפי הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), שפורסם היום (א'). בביטוח פרטי-מסחרי הכוונה לביטוח שנעשה דרך חברת ביטוח, ולא דרך קופת חולים.

הגידול בהיקפי השימוש בביטוחי בריאות משלימים ופרטיים, והפערים בין יהודים לערבים בהיבט זה (שיעורי השימוש בקרב יהודים גבוהים יותר), הם סימפטום לתחלואי המערכת, שתקציביה נשחקו בהתמדה לאורך השנים. כמו כן, הם מעידים על כך שאי השוויון בבריאות בישראל רק גדל. ההוצאה הציבורית לבריאות מכלל ההוצאה הלאומית לבריאות, היא 63% בלבד, מהנמוכות ביותר במדינות OECD.

לפי למ"ס, ל-86% מהיהודים יש ביטוח משלים של אחת מקופות החולים בישראל (ביטוח פרטי מטעם הקופה, כמו מכבי שלי, כללית מושלם וכו'), אך רק ל-38% מהערבים. בהשוואה ל-2010, שיעור היהודים בעלי הביטוח הזה עלה, ואילו בקרב הערבים - השיעור ירד. הפערים בין האוכלוסיות ניכרים גם בכל הנוגע לביטוח פרטי-מסחרי (שאינו במסגרת קופת חולים), כאשר ל-40% מהיהודים יש ביטוח כזה ורק ל-12% מהערבים. בהשוואה ל-2010 - בשתי הקבוצות חלה עלייה בשיעור המבוטחים בביטוחים האלה. מ-32% ל-40% בקרב יהודים ומ-4% ל-12% בקרב ערבים.

כולם עושים יותר ביטוחים פרטיים / נתונים: מתוך סקר חברתי 2017
 כולם עושים יותר ביטוחים פרטיים / נתונים: מתוך סקר חברתי 2017

לכשליש מהישראלים יש גם ביטוח משלים של קופת החולים וגם ביטוח רפואי פרטי - עלייה של 23% בהשוואה ל-2010. הביטוחים המשלימים נפוצים יותר בקרב המבוגרים יותר. ביטוחים משלימים וגם ביטוחים פרטיים-מסחריים - שלא במפתיע - שכיחים יותר אצל בעלי הכנסות גבוהות יותר.

ל-90% מבעלי הכנסה הגדולה מ-4,000 שקל לנפש במשק הבית, יש ביטוח משלים, לעומת 50% בקרב בעלי הכנסה של עד 2,000 שקל לנפש. בהשוואה בין קופות החולים, במכבי - שידועה כ"קופה עירונית" - יש את השיעור הכי גבוה של מבוטחים בעלי ביטוח משלים (88%).

מה מכסים הביטוחים הפרטיים? אצל רבע מבני ה-20 ומעלה יש ביטוח לניתוחים פרטיים; ולרבע מהישראלים יש ביטוח להתייעצות עם רופאים: 42% מבעלי הכנסה גבוהה (יותר מ-4,000 שקל לנפש למשק בית), לעומת 6% בקרב בעלי הכנסה נמוכה. לכחמישית יש ביטוח עבור תרופות שאינן כלולות בסל הבריאות; ולחמישית יש ביטוח להשתלות ולטיפולים בחו"ל: 30% מהחילונים, לעומת 11% מהחרדים.

ל-19% מהישראלים יש ביטוח סיעוד פרטי: 32% מבעלי הכנסה גבוהה לנפש, לעומת 4% בקרב בעלי הכנסה נמוכה לנפש. ל-11% יש ביטוח לרפואת שיניים: 17% מבעלי השכלה אקדמית, לעומת 9% בקרב חסרי תעודת בגרות.

לעומת 2010, מציינים בלמ"ס, "ניכרת עלייה באחוז בעלי ביטוח פרטי לניתוחים, התייעצות עם רופאים, תרופות שאינן כלולות בסל הבריאות, השתלות וטיפולים בחו"ל וביטוח סיעודי פרטי".

משתתפי הסקר נשאלו גם לגבי מידע על זכויותיהם. מתברר שמחצית מהישראלים (בני 20 ומעלה) חושבים שאין להם מספיק מידע על זכויותיהם במערכת; כ-60% בקרב הערבים. 30% חושבים שיש להם מספיק מידע: 36% מבעלי השכלה אקדמית, לעומת 22% בקרב חסרי תעודת בגרות. ו-21% לא חיפשו מידע על זכויותיהם: 24% מהמבוטחים במכבי, לעומת 17% מהמבוטחים במאוחדת.