הכספת מצטמקת: הפועלים יסגור חדרי כספות; מזרחי טפחות סגר חלק ניכר מהכספות שלו

בצל מעבר של יותר לקוחות להשכרת כספות בחברות פרטיות - הפועלים בוחן אימוץ המגמה בשוק במטרה להתייעל ויירכז את הכספות בסניפים הגדולים • מזרחי טפחות הצטמק לאחרונה לארבעה חדרי כספות, וצפוי להצטמצם עוד • עלות שנתית של השכרת כספת בבנק מתחילה ב–950 שקל

חדר כספות. הבנקים מצמצמים / צילום: shutterstock
חדר כספות. הבנקים מצמצמים / צילום: shutterstock

בנק הפועלים מבקש לייעל את פעילות הכספות שלו. ל"גלובס" נודע, כי הבנק - בניהולו של אריק פינטו - נמצא בשלבים מתקדמים של בחינת פעילותו בתחום הכספות ובוחן צמצום מספר חדרי הכספות. על פי הערכות, מדובר בין היתר בסגירת כספות בסניפים פריפריאליים והעברתם לסניפים מרכזיים יותר, למשל מחולון לתל אביב.

עוד נודע, כי גם מזרחי טפחות נמצא זה זמן במגמת סגירה של חדרי כספות. הבנק, שבניהולו של אלדד פרשר, ביצע ב-2018 היערכות מחדש בהיבט זה וסגר מספר ניכר של חדרי כספות וירד בסיומה לכספות ב-4 סניפים. הגם שבסביבת הבנק גורסים כי אין תוכנית לצמצם עוד חדרי כספות ב-2019, הרי שגורמים בשוק הבנקאות מעריכים כי מזרחי טפחות טרם הגיע לסוף ההליך המתוכנן בתחום ומספר חדרי הכספות יצטמק עוד בשנים הבאות.

בכל אופן, צמצום מספר הסניפים בהם יש כספות דומה למהלך שבו נקט בנק דיסקונט עוד בשנה שעברה, כשצמצם משמעותית את מספר חדרי הכספות שלו. בפועלים אישרו את האמור ומסרו בתגובה, כי "לאחר כ-8 שנים שבהן לא נסגרו כספות של הבנק, נבחנת בימים אלה פעילותן העתידית". מבנק מזרחי טפחות לא נמסרה תגובה.

מחירי כספות בבנקים המובילים
 מחירי כספות בבנקים המובילים

הכספות הזולות ביותר - בבנק הפועלים

בשנים האחרונות חווה תחום שירותי הכספות בבנקים שינוי ניכר, כשלקוחות רבים בוחרים להחזיק בכספת פרטית או בשכירת שירותים מחברות פרטיות. מנגד, בבנקים רואים כיצד עלות השירות גדלה, כשבמקביל מדובר בעמלה לא מפוקחת. על כן, בשנים האחרונות התייקרו שירותי הכספות בבנקים, שנדרשים להחזיק באבטחה רצופה בכל חדר כספות.

הבנק שהוביל את התפיסה המחודשת ביחס לתחום זה הוא דיסקונט, שבמאי האחרון הפסיק לתפעל את רוב חדרי הכספות שלו. כיום מחזיק דיסקונט בשלושה חדרי כספות בלבד: בנתניה, בחיפה ובירושלים, כשיתר החדרים בהם החזיק נסגרו.

מבדיקת תעריפוני העמלות ללקוחות פרטיים של חמשת הבנקים הגדולים עולה כי בנק הפועלים גובה מלקוחותיו את התשלום הנמוך ביותר עבור הכספות. בדיקתנו התמקדה בכספות קטנות ובכספות גדולות, וממנה עולה כי בבנק הפועלים עולה הכספת הקטנה 950 שקל לשנה, בתשלום מראש. בלאומי מדובר על תשלום של 990 שקל לשנה מראש, כשבמזרחי טפחות, בבנק הבינלאומי ובדיסקונט מדובר על תשלומים של 1,100 שקל, 1,235 ו-1,800 לשנה מראש, בהתאמה.

גם התמחור של הכספות הגדולות מגלה מגמה שכזו, כשהפועלים גובה 1,500 שקל לשנה מראש, שלאומי גובה 1,600 שקל לשנה עבור אחת מהכספות הגדולות שלו, במזרחי טפחות, הבנק הבינלאומי ודיסקונט גובים לשנה 1,880 שקל, 1,885 שקל ו-2,400 שקל, בהתאמה, בתשלום מראש. אגב, בדיסקונט ובמזרחי טפחות גובים תשלום נוסף של "דמי ביקור", בהיקף של 20 שקל עבור ביקור, כשבדיסקונט תשלום זה נגבה עבור כל ביקור מעל 20 ביקורים לשנה, בעוד שבמזרחי טפחות התשלום נגבה על כל ביקור מעל ל-12 ביקורים בשנה.

מזרחי טפחות: אייל עופר אושר בפיקוח

במקביל, בנק הפועלים וקבוצת הביטוח הראל הודיעו היום כי חתמו בסוף השבוע על הסכם אשר "מאפשר ביצוע תשלומי תביעות וקיזוזים (החזרים) ללקוחות הראל באמצעות אפליקציית ביט", וזאת החל מאפריל הקרוב. מדובר באופציה חליפית להליכים שקיימים כיום, שהינם "מבוססי המחאות". בבנק מציינים כי "השירות הוא ללא עלות עבור הלקוח".

כמו כן, מזרחי טפחות דיווח היום כי אייל עופר קיבל את אישור בנק ישראל להיפרד מבת דודו ליאורה בגרעין השליטה של הבנק, ולהיוותר היחיד מ"קבוצת השליטה עופר", לצד משפחת ורטהיים שגם נמנית על גרעין השליטה בבנק. ההיפרדות של השניים, כשליאורה עופר תחזיק במליסרון, תושלם כבר בימים הקרובים.