המרוץ לתפקיד יו"ר פז: ועדת האיתור ממליצה על דיק ואבנר, פסגות ומיטב דש תומכים בביגר

אסיפת בעלי המניות, שתתכנס בעוד כמה שבועות, תתבקש לאשר את מינוי דוד אבנר או אמנון דיק כדירקטור, ולאחר מכן יבחר הדירקטוריון יו"ר חדש לחברה • מאז התפטרותו של יצחק עזר באוקטובר מכהן כיו"ר זמני אריק שטיינברג • המוסדיים מתכוונים להביא להצבעה גם את מועמדות אברהם ביגר

אמנון דיק (מימין) ודוד אבנר / צילומים: איל יצהר
אמנון דיק (מימין) ודוד אבנר / צילומים: איל יצהר

לקראת הכרעה במירוץ לתפקיד יו"ר הדירקטוריון בחברת האנרגיה פז, המתנהלת ללא גרעין שליטה. ועדת האיתור שמינה דירקטוריון החברה, החליטה להעביר לאישור אסיפת בעלי המניות שני מועמדים לתפקיד הדירקטור העשירי בחברה: דוד אבנר, לשעבר מנכ"ל פרטנר, המשמש כיום דירקטור בבנק לאומי; ואמנון דיק, לשעבר מנכ"ל בחברות עלית ובזק, שבה הוא משמש כיום דירקטור.

הדירקטור שייבחר בעוד כמה שבועות על ידי אסיפת בעלי המניות, עשוי להתמנות גם לתפקיד יו"ר פז , המתנהלת בחודשים האחרונים ללא יו"ר קבוע.

מי ששמו לא הועבר על ידי ועדת האיתור הוא אברהם ביגר, שמועמדותו כדירקטור וכיו"ר נתמכת על ידי מספר גופים מוסדיים גדולים המחזיקים במניות פז. עם זאת, בבית ההשקעות בפסגות מתכוונים להביא לאסיפה שתתכנס בעוד מספר שבועות גם את מועמדותו של ביגר - ששימש בעבר מנכ"ל מכתשים אגן, יו"ר שופרסל ולפנים גם מנכ"ל פז - למרות החלטת הוועדה.

מנכ"ל פסגות, ברק סורני, אמר היום כי "אברהם ביגר הוא מנהל מהשורה הראשונה בתעשייה ובשוק ההון. ניסיונו ארוך השנים כיו"ר, מנכ"ל ודירקטור בחברות המובילות בישראל מעיד על יכולותיו המקצועיות שיהוו תוספת משמעותית לחברה ולדירקטוריון. היכרותו עם חברת פז בה כיהן כמנכ"ל, תסייע לו להיכנס לתפקיד באופן מהיר וחלק, לטובתה של חברת פז. אנו מאמינים כי בחירתו של ביגר לדירקטוריון תהווה שלב מהותי בדרך למינויו ליו"ר החברה".

ועדת האיתור, שעבדה בשיתוף עם חברת השמה, בדקה 17 מועמדים לתפקיד הדירקטור העשירי בשלב הראשוני. בהמשך זימנה הוועדה 6 מועמדים לראיונות, ולאחריה נותרו 4 מועמדים ביניהם ביגר, שנתמך כאמור בידי מספר גופים מוסדיים - פסגות, מיטב דש וקרן נוקד. 

בינתיים מכהן בפז כיושב ראש זמני אריק שטיינברג, לשעבר יו"ר פסגות וזאת לאחר שבחודש אוקטובר  הודיע היו"ר הקודם, יצחק עזר, על התפטרותו מהתפקיד לאחר שכתב כי "זה תקופה, נתגלעו מחלוקות עמוקות ביני (ולא רק ביני) לבין רוב חברי הדירקטוריון וההנהלה על דרך ניהול החברה, המבנה הארגוני שלה וכן ביחס לאסטרטגיה העתידית של החברה".

נוסף על כך, ציין עזר, "לדעתי, הדרך שבה ניהלה ועדת המינויים של הדירקטוריון את בחירת המומלצים על-ידה מעלה שאלות כבדות ביחס לממשל התאגידי הנוהג בחברה". עזר ציין כי בשל כך, ובשל העובדה כי "לא עלה בידי לשנות את דרך ההתנהלות האמורה", הוא החליט להתפטר מתפקידו לאלתר.

גם אליעזר שקדי יתמודד

אסיפת בעלי מניות שכונסה כשבועיים לאחר ההתפטרות בחרה בשלושה חברים חדשים לדירקטוריון, שהומלצו על ידי הגופים המוסדיים: אליעזר שקדי, לשעבר מנכ"ל אל על ומפקד חיל האוויר; אריק שטיינברג; ועודד גילת כדח"צ. לאחר מכן, ורגע לפני שהוחלט על יו"ר חדש לחברה, כונסה שוב אסיפת בעלי המניות בתחילת דצמבר, בעקבות בקשת בית ההשקעות מיטב דש, ואישרה את הגדלת מספר חברי הדירקטוריון מ-9 ל-10.

שטיינברג נבחר בסוף דצמבר פה אחד על ידי הדירקטוריון כיו"ר זמני והצהיר כי אין בכוונתו להתמודד על תפקיד יו"ר קבוע. מי שצפוי להתמודד על התפקיד מול אבנר או דיק, לכן, הוא אליעזר שקדי. 

פז, ענקית אנרגיה וקמעונות הנסחרת בשווי של 5.6 מיליארד שקל, מתנהלת כבר יותר משנתיים ללא בעל שליטה (מאז מכר צדיק בינו את מניותיו בחברה) והיא מובלת על ידי המנכ"ל הדומיננטי יונה פוגל. בהון החברה מחזיקים בעיקר גופים מוסדיים גדולים, ביניהם כלל ביטוח, הפניקס, מיטב דש, מגדל, פסגות ומנורה מבטחים. 

גילוי מלא: אברהם ביגר הוא יועץ לדירקטוריון "גלובס"