משרד הביטחון אישר לאירונאוטיקס לחדש את יצוא המל"ט "ללקוח מהותי"

לפי הדיווח, משרד הביטחון הודיע לחברה על ביטול התליית הרישיון באופן מיידי • לפיכך, טוענים באירונאוטיקס, החברה יכולה להמשיך את הליך אספקת המל"ט ללקוח • עפ"י הערכות, מדובר בחוזה גדול בהיקף של עשרות מיליוני דולרים

משרד הביטחון ביטל את ההתליה של רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרת אירונאוטיקס  מסוג אורביטר k1 ללקוח מהותי בחו"ל (התליה שניתנה בשל עסקה עם אותו לקוח שבגינה נפתחה כנגד החברה חקירה פלילית) - על כך דיווחה החברה לבורסה היום.

לפי הדיווח, משרד הביטחון הודיע לחברה על ביטול התליית הרישיון באופן מיידי. לפיכך, טוענים באירונאוטיקס, החברה יכולה להמשיך את הליך אספקת המל"ט ללקוח האמור. על-פי הערכות, מדובר בחוזה גדול בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.

בנוסף עדכנה אירונאוטיקס כי במשרד הביטחון החליטו להשעות באופן זמני, החל מ-3 באפריל השנה, את רישומם של מנכ"ל החברה, סמנכ"ל החטיבה העסקית ועובד נוסף ממרשם היצוא הביטחוני, בכפוף לשימוע. זאת, עד לקבלת החלטה האם להגיש כתב אישום נגד מי מהעובדים. לאחר שיוחלט בנוגע לכתב אישום תיבחן מחדש החלטת ההשעיה הזמנית.

אירונאוטיקס עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי איש העסקים אהרון פרנקל והקרנות KCPS, ויולה ובראשית. החברה סבלה בשנה האחרונה מפגיעה קשה בפעילותה בעקבות הפרשה שבה הייתה מעורבת במדינה זרה, ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון באוגוסט 2017 את רישיון השיווק והיצוא של המל"ט וכ-3 חודשים לאחר מכן נפתחה חקירה פלילית בנושא.

כשנה לאחר התפוצצות הפרשה, באוגוסט אשתקד, דיווחה אירונאוטיקס לבורסה כי 10 בכירים בחברה, ובהם המנכ"ל שלה עמוס מתן, יועמדו לדין בכפוף לשימוע שייערך להם במחלקה הכלכלית שבפרקליטות המדינה. כתב האישום שגובש נגד בכירי אירונאוטיקס מייחס למנהלי החברה ולעובדים בכירים בה ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שבוצעו בנסיבות מחמירות.

מניית אירונאוטיקס, שהחלה להיסחר בבורסה ביוני 2017, איבדה יותר מ-60% מערכה עד לחודש דצמבר האחרון אולם מאז זינקה בכ-90% ושוויה של החברה הגיע לכ-670 מיליון שקל. זאת, לאחר שאיש העסקים אהרון פרנקל רכש נתח של כ-20% מהחברה ועל רקע הצעת רכש מלאה של רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו לחברה לפי שווי של כ-850 מיליון שקל.

אירונאוטיקס עוסקת בפיתוח,ייצור ושיווק מערכות מוטסות לא מאוישות, מערכות אלקטרואופטיות ותקשורת. החברה נשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. החברה סבלה בשנה האחרונה מפגיעה קשה בפעילותה, בעקבות הפרשה שבה הייתה מעורבת במדינה זרה, ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון באוגוסט 2017 את רישיון השיווק והיצוא של המל"ט, וכשלושה חודשים לאחר מכן נפתחה חקירה פלילית בנושא.

גורמים בתעשיות הביטחוניות הגדירו היום את ההחלטה של משרד הביטחון, שעליה דיווחה אירונאוטיקס לבורסה כ"החלטה דרמטית" שלמעשה מאפשרת לה לחדש את מגעיה עם לקוח מהותי מחו"ל ולקדם את עסקת הנשק שבמסגרתה היא תספק לו מל"טים מתאבדים.

גורמים שמעורבים בהליך אמרו כי במהלך השבועות האחרונים נציגי אירונאוטיקס פנו למשרד הביטחון בבקשה שישקול את מעמד רישיון השיווק והיצוא שלה לאותו לקוח מהותי- וציינו כי משרד הביטחון נעתר לבקשה זו. לטענת הגורמים אירונאוטיקס לא הציגה לפני משרד הביטחון מידע חדש בנוגע לאותו אירוע שבגינו התקבלה ההחלטה להתלות את הרישיונות שלה במסגרת אותה עסקה.