אלי כהן | בלעדי

כולם רוצים להיות רשם האגודות השיתופיות, אז למה הוועדה לא בחרה עדיין אף מועמד

ועדת האיתור לבחירת רשם האגודות השיתופיות פרסמה בקשה מחודשת להצעת מועמדות, אף שבסבב הראשון נמצאו 33 מועמדים שעמדו בדרישות התפקיד • אחד מהקשיים המרכזיים באיתור מועמד מתאים הוא תחום האחריות החדש יחסית של הרשם: פיקוח על "אגודות אשראי"

שר הכלכלה אלי כהן צילום: תמר מצפי
שר הכלכלה אלי כהן צילום: תמר מצפי

קשיים בבחירת רשם האגודות השיתופיות: למרות 57 מועמדויות שהוגשו לוועדת האיתור, ביניהם 33 שעברו את תנאי הסף ו-8 מועמדים שנבחנו ורואיינו, החליטה הוועדה באישור משרד הכלכלה, בראשות השר אלי כהן ונציבות שירות המדינה בראשות הנציב פרופ' דניאל הרשקוביץ, לפרסם בקשה לסבב נוסף של פניות לאיתור מועמדים למשרה.

אחת הסיבות לקושי במינוי רשם הן הדרישות המרחיבות לתפקיד, הנובעות ממסלול חדש בפעילות הרשם או הרשמת הבאים, הנוגע בהסדרה ובפיקוח על פעילות "אגודות אשראי". מדובר במוסדות פיננסיים שהלקוחות שלהם הם גם הבעלים שלהם. ההחלטות במוסדות אלו מתקבלת באופן דמוקרטי והרווחים מיועדים לחיזוק הון האגודה, שיפור השירות, הקטנת עלויות התפעול, הוזלת עלויות לחברים, והיתרה מחולקת לפי הליכי החלטה בהצבעה של החברים.

המהלך להקמת "אגודות אשראי" התחיל בוועדת הרפורמות, כשהשר כהן ממפלגת כולנו עמד בראשה, ולימים עבר חקיקה בכנסת. במקביל עבדו על עקרונות הפעילות של "אגודות האשראי" עו"ד מירון הכהן, הרשם הנוכחי המסיים את הקדנציה שלו, בשיתוף משרד המשפטים ובנק ישראל. לימים התגלעה מחלוקת קשה על סמכויות הפיקוח על האגודות והוחלט כי כל עוד הן מוגבלת לפעילת של עד 1.5 מיליארד שקל - הן תהיה כפופה לרשות שוק ההון, ומעבר לזה לבנק ישראל.

הקואופרטיביים על סוגיהם השונים היו הבסיס להקמת התשתית הכלכלית של מדינת ישראל, אך איבדו את כוחם עם הזמן. לאורך השנים האשימו אותם כי הם שאבו כספי מדינה ופעלו לקביעת מגבלות רגולטוריות לתחרות מולן. כיום ניתן לראות חזרה מסוימת למודל זה בארץ וברחבי העולם גם במדינות מערביות כקנדה וארה"ב.   

רשם האגודות השיתופיות הוא הרגולטור של האגודות השיתופיות והקואופרטיבים למיניהם. לפי הגדרת ברית הקואופרציה הבינלאומית מדובר ב"התאגדות עצמאית של בני אדם, הבוחרים לקדם את צורכיהם ושאיפותיהם הכלכליים, חברתיים ותרבותיים באמצעות בעלות משותפת על המערכת העסקית המנוהלת באופן דמוקרטי".

הרשם הוא מהרגולטורים רבי הסמכויות בישראל והחלטותיו נחשבות כפסיקות בית משפט מחוזי ועד היום קשה לערער עליהן. הוא פועל במסגרת משרד הכלכלה, אף שמשך שנים הייתה כוונה להעביר אותו למשרד המשפטים שם יהווה רגולטור מקביל לרשם החברות, רשם העמותות ועוד. יחידת הרשם מלווה את האגודה לאורך חייה - הקמה, כתיבת תקנון, בקרה, פיקוח, דוחות כספיים, אי סדרים, תלונות חברים ולעיתים גם בפירוק. הפעילות כפופה לפקודת האגודות השיתופיות, שבסיסה נכתב לפני עשרות שנים, בימים המנדט הבריטי, מאז תוקנה מדי פעם, בין בהחלטות ובדרך כלל בפסיקות רשם ובתי משפט.

הרשם הנוכחי, עו"ד מירון הכהן, נבחר בוועדת איתור במהלך 2012. לפניו שימש בתפקיד במשך 25 שנים תמימות אורי זליגמן, עורך דין, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי של קואופרטיב אגד, שהיה אחד הקואופרטיבים החזקים והמשפיעים בישראל. אגד אגב מצוי בימים אלה בשלבי הפרידה הסופית ממעמד קואופרטיב ומעבר לחברה בע"מ, ככל הנראה עם שותף. זה היה נושא מרכזי בתקופתו של הכהן, ויש אומרים שהוא צפוי להודיע על כך לקראת סיום תפקידו בפועל.

כתב המנוי של חברי ועדת האיתור יצא בתחילת אוגוסט 2018. ההחלטה על סבב נוסף התקיימה בשבועיים האחרונים. בראש ועדת האיתור עומד שי רינסקי מנכ"ל משרד הכלכלה וחבריה הם איריס נחמיה נציגת הנציבות, אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד מאיר לוין משנה ליועץ המשפטי לממשלה ופרופ' דוד שוורץ נציג האקדמיה.

ההערכה היא שמהלכי הבחירה יסתיימו לפני מועד הבחירות לכנסת, ובכל מקרה כשיגיע הזמן יועבר העניין לוועדת החריגים שבוחנת כל מינוי ממשלתי לגופו. הוועדה קיבלה היתר להתקדם עד לשלב השלמת בדיקת תנאי הסף של המועמדויות הנוספות, ולראות איך זה יתקדם ביחס לבחירות ולהקמת הממשלה החדשה.