גם השנה: משרד החקלאות ורשות החדשנות ישקיעו 20 מיליון שקל באגריטק

משרד החקלאות ורשות החדשנות מחדשים מסלול תמיכה, שמאפשר לחברות סטארט-אפ שפועלות בתחומי החקלאות להגיש בקשות למענקים • התקציב לשנה נוספת מתקבל עוד בטרם שניתן לאמוד את תוצאות התמיכה משנה שעברה

ד"ר מיכל לוי / צילום: ידידה בגריש
ד"ר מיכל לוי / צילום: ידידה בגריש

משרד החקלאות ורשות החדשנות יחדשו את מסלול התמיכה בחברות אגריטק בגובה 20 מיליון שקל לשנה נוספת. המסלול מאפשר לחברות סטארט-אפ הפועלות בתחומי החקלאות להגיש בקשות משלושה סוגים שונים: מענק מו"פ, מענק לשיתוף-פעולה בין מרכז מו"פ איזורי של משרד החקלאות או של משרד המדע ובין חברת סטארט-אפ, ומענק לביצוע פיילוט בחו"ל.

התקציב מגיע בחלקו מרשות החדשנות ובחלקו ממשרד החקלאות, ומאפשר מימון של עד 60% לחברות הזוכות במענקים. בימים אלו מגיע לסיומו משא ומתן בין המשרדים על תקציב התוכנית לשנת 2019, כאשר משרד החקלאות יעמיד 10 מיליון שקל לטובת התוכנית, ורשות החדשנות צפויה להעמיד גם היא סכום דומה, זאת לפי גורמים ברשות.

התקציב לשנה נוספת מתקבל זמן קצר לאחר חלוקת המענקים של השנה שעברה, ועוד בטרם ניתן לאמוד את תוצאות התמיכה. הוועדה של מסלול החקלאות ברשות החדשנות התכנסה במהלך דצמבר 2018, ודנה ב-55 בקשות שהוגשו למסלולים השונים. מתוכם, הוועדה אישרה 18 מענקים, בהם 12 מענקי תמיכה במו"פ, 4 מענקים לביצוע פיילוט ו-2 מענקי תמיכה בשיתופי-פעולה בין החברות לבין מרכזי מו"פ אזורי.

במסגרת התוכנית, נפתח תקן חדש במשרד החקלאות לעידוד חדשנות בתחום, אותו מאיישת כיום ד״ר מיכל לוי, המכהנת כסמנכ״לית בכירה למינוף המו״פ החקלאי והחדשנות. פתיחת התקן היא ביטוי נוסף של המדיניות המשרד להשקיע בתחום החדשנות.

"ליבת העבודה של משרד החקלאות עוסקת בחקלאים, במכסות מים, בעובדים זרים, בשטחים פותחים וכולי. לתוך זה בא תחום הפעילות שלי, שבוחן איך לוקחים את האקוסיסטם הנהדר של חדשנות בחקלאות שקורה כאן בארץ, וממנפים אותו לטובת שמירה על מעמדה של ישראל כמעצמה טכנולוגית בעולם, מצד אחד, ולטובת הטמעת החדשנות בחקלאות המקומית מצד שני", אמרה לוי ל"גלובס".

בין החברות שקיבלו תמיכה במסגרת התוכנית הן CropX Technologies, אשר קיבלה מענק לפיילוט לפלטפורמת ההשקיה המדייקת שפיתחה. החברה פיתחה חיישנים דמויי בורג למדידת מים וניטרטים בקרקע להפקת מרשמי השקייה עבור החקלאי. זאת תוך התחשבות בסוג הקרקע, טופוגרפיה, מזג אויר, סוג היבול ומצב המים בצמח. חברה נוספת היא EggXYT, המפתחת תרנגולות המטילות ביצים המאפשרות זיהוי של האפרוחים הזכרים מראש. כיום, רביית תרנגולות מטילות מחייבת השמדה מאסיבית של אפרוחים ממין זכר. החברה מפתחת עופות שיאפשרו סריקה לא פולשנית טרם הכנסת הביצה למדגרה, שתאפשר הכרעה בשלב מוקדם מה מין האפרוח והאם ביצה זו תוכנס להדגרה או תושמד.

"בנוסף למסלולי התמיכה הממשלתיים קיימות בתחום יוזמות פרטיות, דוגמת חממת החדשנות בתחום שהוקמה לפני שנה על ידי קבוצת יכין בשיתוף חברת TechForGood, ומתחדשת גם היא למחזור נוסף. פתיחת התוכנית למחזור נוסף תצא לדרך באירוע השקה שיתקיים הערב במעמד משרד החקלאות ורשות החדשנות.