חברי מרכז הבית היהודי אישרו את בחירת הרב רפי פרץ לראשות המפלגה

יותר מ-900 חברי מרכז הבית היהודי בוחרו הערב באולם וואהל ברמת גן את רשימת המפלגה לכנסת ואישרו את בחירתו של הרב רפי פרץ להוליך את המפלגה בבחירות הקרובות • רה"מ נתניהו התקשר לרב פרץ לברך על בחירתו לראשות המפלגה

מוטי יוגב / צילום: אורי וייל
מוטי יוגב / צילום: אורי וייל

מאות חברי מרכז הבית היהודי אישרו הערב (ג') באולם וואהל ברמת גן את בחירתו של הרב רפי פרץ שהיה הרב הראשי לצה"ל להוליך את המפלגה בבחירות הקרובות.

ראש הממשלה נתניהו התקשר הלילה לרב פרץ לברך על בחירותו לראשות המפלגה.

פרץ סחף את הקהל בנאום הפוליטי הראשון שלו ואמר בין השאר כי נפתלי בנט בא השתמש במפלגה והלך וכי פיספס את מהות הבית היהודי. הוא קרא לבצלאל סמוטריץ' להתכנס לבית היהודי, אמירה מפורשת שאין לו כוונה לוותר לו על ראשות הרשימה המשותפת. בבחירות הפנימיות נבחר חבר הכנסת מוטי יוגב למקום השני הריאלי ואחריו סגן מועצת שומרון דוידי בן ציון וחבר הכנסת אלי בן דהן בפער זעיר שחייב ספירה חוזרת. לפי חוקת המפלגה המקום השלישי ברשימה שוריין לאשה והועדה המסדרת תקבע בהמשך השבוע מי תהיה האישה שתוצב במקום זה.

מוטי יוגב מצביע / צילום: דני זקן
 מוטי יוגב מצביע / צילום: דני זקן

לפי הערכה זהירה של 6-7 מנדטים לבית היהודי עם האיחוד הלאומי, משמעות התוצאות היא כי רק פרץ יוגב והאישה שתוצב במקום השלישי יכנסו לכנסת הבאה.

פרץ נחשב פופולרי במיוחד בציונות הדתית בין השאר בשל עברו כטייס ורב צבאי וכן כמקים ועומד בראש ישיבת עוצם. הרב חיים דרוקמן האב הרוחני של הבית היהודי אמר לגלובס כי פרץ יהיה זה שישיב למפלגה את מעמדה הראוי בשל היותו רב וקצין בכיר גם יחד. השילוב הזה לדבריו הוא המייצג הטוב ביותר של הציונות הדתית ועקרונותיה.

הוא נבחר למרות הביקורת על בחירתו בשל היותו בעל עמדות דתיות שמרניות במיוחד. הרבנים המשפיעים עליו שייכים לישיבת "הר המור" האם הרוחנית של הזרם החרד"לי בציונות הדתית. הביקורת מגיעה מהזרם המתון יותר בנושאי דת ומדינה וייצג אותה הרב אמנון בזק מישיבת הר עציון, אחת מישיבות הדגל של המגזר הציוני דתי. במכתב ששלח להנהגת המפלגה כתב שהוועדה המסדרת לא עמדה בהבטחתה להביא מנהיג שייצג את כלל חלקי המפלגה. בזק כתב: "כגודל הציפייה כך גודל האכזבה. הרב רפי פרץ הוא יהודי יקר, איש צבא עם שירות משמעותי בעבר ואיש חינוך חשוב בהווה, צנוע ונעים הליכות, שאני מאוד מעריך ומכבד. אבל, וכאן האבל הגדול - אני מתקשה לראות במה עמדותיו שונות מאלו של בצלאל סמוטריץ' וחברי האיחוד הלאומי בנושאים העומדים על סדר היום הציבורי". הרב חיים דרוקמן אביה הרוחני של המפלגה אמר בהקשר הזה ל"גלובס" כי פרץ ימשיך את דרכם של זרח ורהפטיג ויוסף בורג, "חרדל לא יהיה בבית היהודי" אמר דרוקמן.

פרץ יצטרך לגלות במהירה יכולות פוליטיות כדי להתמודד ראשית עם בצלאל סמוטריץ' יו"ר האיחוד הלאומי המבקש לעמוד בראש הרשימה המשותפת אם תהיה כזו. אתמול סמוטריץ' הציע בנדיבותו לפרץ את המקום השני ברשימה המשותפת והוסיף: אין סיבה שפרץ יהיה מספר אחת. הוא יודע לנהל מו"מ קואליציוני או קמפיין בחירות? הוא עשה פעם סקר בחיים?"

בעיה אחרת שלו תהיה להחליט אם להשתתף ברשימה לכנסת עם עוצמה יהודית של ברוך מרזל ואיתמר בן גביר. גורמים במפלגה אומרים כי חיבור כזה הופך פחות ופחות אפשרי. הרב דרוקמן הוא ממתנגדי החיבור הזה. לדבריו לעוצמה יהודית עקרונות ודרך אחרים בתכלית השינוי מאלה של הבית היהודי. ההחלטה הופכת להיות קלה יותר עם הסקרים המראים כי לאחר בחירת פרץ עולה הבית היהודי לשישה מנדטים, מה שממעיט מהחשש כי בבחירות לא תעבור את אחוז החסימה.

גם כאן דרוקמן הביע את דעתו כי אין לצרף את עוצמה יהודית שכן "דרכם אינה דרכו של הבית היהודי" כדבריו.