הכתובת על הקיר? ערים בארה"ב אוגרות כספים כדי להיערך למיתון

לוס אנג'לס, דנוור, לאס וגאס וקליבלנד הן בין הערים שמגדילות קרנות חירום בתקווה להיות מוכנות להאטה הכלכלית הבאה

לאס וגאס. נמנעת מאיוש משרות כדי לחסוך עלויות / צילום: רויטרס, Mike Blake
לאס וגאס. נמנעת מאיוש משרות כדי לחסוך עלויות / צילום: רויטרס, Mike Blake

פקידים בלוס אנג'לס אוגרים כסף לקראת המיתון הבא.

העיר השנייה בגודלה בארה"ב הפקידה קרוב ל-500 מיליון דולר בכמה קרנות כדי להתמודד עם מקרי חירום שנובעים מתהפוכות מזג האוויר ומזעזועים פיננסיים, לדברי מאט ז'אבו, יועץ התקציב הבכיר של ראש עיריית לוס אנג'לס, אריק גרסטי.

לעיר היו יתרות של כ-192 מיליון דולר לפני המיתון האחרון, שנמשך רשמית מדצמבר 2007 עד יוני 2009. סכום זה לא הספיק, וכתוצאה מכך נפגעו שירותי עירייה שונים, כולל תשלום שעות נוספות לשוטרים, שירותי הכבאות ותיקונים ברחובות העיר, לדברי ז'אבו.

"זו הייתה תקופה קודרת באופן יוצא דופן בעיר, ואנחנו החלטנו שהיא לא תישנה", אמר ז'אבו. הוא הוסיף שזהו הזמן לחשוב על ההאטה הבאה. "אלה מבינינו שעברו את המיתון מבינים שכבר מזמן היינו צריכים לעשות מעשה".

ג'יי.פי מורגן צ'ייס מעריך כי קיים סיכוי של 40% למיתון ב-12 החודשים הבאים, לעומת סיכוי של 33% בתחזית שפרסם בסתיו.

"כל שנה נוספת של התאוששות רק מגבירה את דחיפות הצורך להתכונן להאטה", אמרה מרי מרפי, שחוקרת קרנות למקרי חירום ב-Pew Charitable Trusts.

ברחבי ארה"ב קיצצו גופי ממשל מקומי, שנתונים בלחץ עקב הירידה בהכנסות, חצי מיליון משרות במהלך המיתון האחרון באמצעות פיטורים ונשירה טבעית, לדברי Pew. כל המחלקות - מביטחון הציבור ועד איסוף אשפה וניהול בתי ספר - היו על הכוונת. כמה ערים גם העלו מיסים ואגרות, אך מרביתן קיצצו בהוצאות כדי להתמודד עם המצב.

בדרך כלל משתמשות מדינות בקרנות חירום כדי לרכך את הזעזועים שנגרמים ממיתון, שעלול לפרוץ במהירות בשל צניחה בהכנסות ממיסי מכירה והכנסה. בשנת הכספים האחרונה הגדילו 31 מדינות את יתרות קרנות החירום שלהן, ו-26 מדינות צופות הגדלה ביתרותיהן של קרנות אלה בשנה הנוכחית, לדברי ההתאחדות הארצית של הממונים על התקציב המדינתי (NASBO).

בתקופות של מיתון עלולות המדינות לקצץ בסיוע לגופי ממשל מקומי, אך הערים עדיין יצטרכו לשמור על איזון תקציבי, לדברי מרפי. ערים רבות אינן אוגרות מספיק כסף בקרנות חירום רשמיות, אך בדרך כלל הן שומרות על עודפי הכנסה כיתרות. גובה הסכומים משתנה מעיר לעיר, אך NASBO טוענת שסכום שמספיק לכיסוי חודשיים מקרן התקציב הכללי של העיר מספק הגנה טובה.

מדיניותה של דנוור היא לקיים יתרה ששווה ל-10%-15% מהקרן הכללית שלה. במיתון האחרון דחתה העיר את הפעלתן של כיתות לימוד לשוטרים ולמכבי אש חדשים, וכן רכישות של טכנולוגיה חדשות, וסגרה את אחד מסניפי מחלקת הרכב. אך הפקידים משכו 62 מיליון דולר מיתרת החירום כדי לרכך את המהלומה. העיר מעריכה כי תסיים את 2019 עם יתרת חירום בסך 221 מיליון דולר.

בלאס וגאס נמנעים פקידי העירייה מאיושן של יותר מ-50 משרות כדי לחסוך 6.4 מיליון דולר, מחשש שהמיתון הבא יאלץ את העירייה לקצץ משרות אלה. כמו כן אוגרת העירייה יתרות חירום, שהגיעו לאחרונה ל-132 מיליון דולר - 55% יותר מהסכום שהקצתה לצורכי חירום לפני המיתון האחרון.

קליבלנד הגדילה את קרן החירום שלה לכ-30 מיליון דולר, לאחר שהוסיפה לה 12 מיליון דולר מאז 2017. למרות זאת, אמרה מנהלת הכספים שרון דומא למועצת העיר בחודש שעבר כי לדעתה העיר זקוקה לסכום גבוה בהרבה - כ-160 מיליון דולר - כדי לכסות עלויות כלליות לשלושה חודשים.

הצמיחה האיטית בהכנסות מקשה על ערים רבות לבנות את יתרות החירום שלהן מחדש לרמה שלפני המיתון. כך הזהירה S&P בדוח שפרסמה לאחרונה. "אם יפרוץ מצב חירום מוקדם יותר מאשר מאוחר, עלולים גופי ממשל מקומיים לגלות שהם פחות מסוגלים לעמוד בלחצים הפיננסיים במקביל לשמירה על איכות דירוג האשראי שלהם", נאמר בדוח.