טופ אימאג' זינקה ב-55% בעקבות הודעה על מכירתה ל-Kofax האמריקאית ב-16 מיליון דולר

חברת התוכנה, שהיא אחת מהישראליות הוותיקות בוול סטריט, נסחרה בשנים האחרונות בירידה ואיבדה את רוב שוויה מאז סוף 2013 • הרוכשת מתחרה בטופ אימאג' וגדולה ממנה

פיתוח תוכנה / צילום: שאטרסטוק
פיתוח תוכנה / צילום: שאטרסטוק

חברת התוכנה טופ אימג' , אחת מהחברות הישראליות הוותיקות בוול סטריט, נסחרה בשנים האחרונות בירידה ואיבדה את רוב שוויה מאז סוף 2013. אתמול זינקה מניית טופ אימאג' ב-55% במחזור מסחר עצום של מעל פי 100 מהממוצע במניה, לאחר שהחברה הודיעה על מכירתה לחברת Kofax מארה"ב, בתמורה ל-16 מיליון דולר.

מחיר המניה בעסקה נקבע על 86 סנט, בעוד שמחיר המניה שלשום עמד על 52 סנט בלבד - כלומר פרמיה של 65%. אתמול זינקה המניה למחיר של 83 סנט, שקרוב למחיר העסקה ומשקף את אמון המשקיעים בהשלמת העסקה. השלמת העסקה צפויה עד ה-3 ביוני, ואם מסיבה כלשהי טופ אימאג' תבטל את העסקה, היא תיאלץ לשלם לרוכשת סכום של 561-750 אלף דולר כפיצוי. דירקטוריון טופ אימאג' שדן בעסקה תמך בה פה אחד, וסבור שהיא הוגנת ומתאימה לאינטרסים של בעלי המניות. העסקה כפופה לאישור בעלי המניות.

טופ אימאג' מספקת פתרונות לניהול תוכן ארגוני, ניהול תהליכים עסקיים ועיבוד תוכן באמצעות מכשירים ניידים. החברה הוקמה ב-1991 על ידי יצחק נקר, שהוא גם אחד מבעלי המניות הגדולים בחברה, עם החזקה של 10.5% נכון לחודש מארס 2018. נקר יקבל בתמורה למניותיו כ-1.6 מיליון דולר.

מניית טופ אימאג' עלתה
 מניית טופ אימאג' עלתה

בעלת מניות גדולה נוספת היא קרן Trident Capital מארה"ב, שהפכה לבעלת מניות בטופ אימאג' כשזו רכשה ב-2014 בעסקת מזומן ומניות חברה שהקרן הייתה בעלת עניין בה. באותה עסקה קיבלה Trident מניות שהיו אז בשווי כ-9 מיליון דולר, אך כיום שווי החזקתה, לפי העסקה הנוכחית, הוא כ-2 מיליון דולר בלבד.

לפני שנתיים, נקר פינה את מקומו כיו"ר הפעיל של טופ אימאג' והוחלף בנציג Trident, דון דיקסון. מנכ"ל החברה מ-2016 הוא ברנדן ריילי. נכון להיום, בהנהלה הבכירה של טופ אימאג' מכהן רק ישראלי אחד, אורן אילן, מנהל האתר בישראל וסגן נשיא החברה לשירותים מקצועיים. מספר העובדים שהעסיקה החברה בארץ בסוף 2017 עמד על 26, צמצום לעומת 37 בשנת 2016 ו-43 ב-2015. מגמת הצמצום במצבת כוח האדם לא הייתה ייחודית רק לישראל, גם אם באופן יחסי הירידה במספר העובדים בישראל הייתה גדולה יותר (40% בין 2015 ל-2017): מספר עובדי החברה ירד באותה תקופה ב-23%, מ-240 ל-183.

הרוכשת של טופ אימאג' היא כאמור Kofax, שמתחרה בטופ אימאג' וגדולה ממנה. מדובר בחברה פרטית שפועלת מקליפורניה, ומספקת גם היא פלטפורמת תוכנה שמסייעת לארגונית לנהל תהליכים מורכבים באופן אוטומטי. Kofax, שבעבר הייתה חלק מחטיבת התוכנה של חברת Lexmark, היא כיום חברה בבעלותה של קרן הפרייבט אקוויטי Thoma Bravo - אותה קרן שהשלימה לאחרונה את רכישת אימפרבה מתחום הסייבר - גם היא חברה בעלת שורשים ישראליים ופעילות בארץ.

2012 הייתה השנה הרווחית האחרונה 

בדוח המורחב של טופ אימאג' לשנת 2017, החברה ציינה כי ישנה מגמה של קונסולידציה בשוק בו היא פועלת, והעריכה שיש בכך הזדמנות חדשה עבורה, משום שהיא עשויה לזכות בחוזים חדשים של לקוחות שנמצאים בתחרות עם Kofax, למשל. עם זאת, במחצית הראשונה של 2018 תוצאות החברה היו פושרות למדי: הכנסות של 14 מיליון דולר, ירידה של 5% לעומת התקופה המקבילה, והפסד נקי של 2.9 מיליון דולר, לעומת 3.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2017. למעשה, 2012 הייתה השנה הרווחית האחרונה של טופ אימאג', ומאז היא מציגה הפסדים נקיים. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) במחצית הראשונה של 2018 היה שלילי בגובה 1.3 מיליון דולר.

בבנק ההשקעות Roth Capital כתבו אתמול כי פעילות החברה התייצבה בשנתיים האחרונות, אך החזרה שלה לצמיחה התבררה כעניין מאתגר יותר, כך שאקזיט באמצעות מכירת החברה לרוכש אסטרטגי היא "תוצאה טובה לבעלי המניות". האנליסט ריצ'רד בלדרי מ-Roth כתב כי "השווי נראה הוגן עבור גוף מאתגר", כאשר מחיר של 86 סנט למניה משקף מכפיל 0.7 על קצב ההכנסות. "לאור האתגר בהחזרת החברה לצמיחה והעובדה שהחברה מציגה הפסדים תפעוליים ברבעונים האחרונים, אנחנו מאמינים שלא סביר שניתן היה לדרוש פרמיה גבוהה יותר", הוסיף האנליסט. להערכתו, החברה לא חזרה לצמיחה במחצית השנייה של 2018, אך על רקע המשמעת הפיננסית שלה היא הצליחה ככל הנראה להגיע לאיזון בשורה התחתונה במחצית זו.