אופקו תפעיל תשקיף מדף לגיוס של עד 200 מיליון דולר

מניית חברת הביומד צונחת היום בתל אביב ב-18%, ובקדם המסחר בארה"ב 16% אחרי פרסום ההודעה • המסחר במניה תנודתי, על רקע אישור למוצר אחד ובעיות בשניים נוספים שעליהם דיווחה החברה באחרונה

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

חברת הביומד הרב-תחומית אופקו  הודיעה אתמול (יום ב') בלילה על כוונתה להפעיל תשקיף מדף לגיוס של עד 200 מיליון דולר, וזאת באמצעות הנפקת אג"ח להמרה נושאות ריבית של 4.5% ניתנות להמרה לפי מחיר של 4.2 דולר למניה, פרמיה של 20% על מחיר השוק בעת סגירת המסחר אתמול לפני פרסום ההודעה.

בנק ההשקעות ג'פריז, המוביל את ההנפקה, זכאי להשקיע עד 30 מיליון דולר נוספים.

בעקבות ההודעה צונחת היום מניית אופקו בתל-אביב ב-18%, ובקדם מסחר בארה"ב נופלת 16% אחרי פרסום ההודעה. בעקבות הירידות שווי אופקו בתל-אביב עומד על 6.16 מיליארד שקל. 

רכבת ההרים במניית אופקו
 רכבת ההרים במניית אופקו

תמורת ההנפקה תשמש לקידום פעילות החברה, וגם לכיסוי חוב קיים. לחברה התחייבויות שוטפות בהיקף של 317 מיליון דולר, ובקופתה 43 מיליון דולר במזומן נכון לסוף הרבעון השלישי של 2018. מאז סוף הרבעון גייסה החברה 92 מיליון דולר בהובלת גוף המקושר עם מנכ"ל ובעל השליטה בחברה, ד"ר פיליפ פרוסט. כמו כן, חתמה אופקו על קו אשראי של 60 מיליון דולר מול גוף המקורב לפרוסט. 

ההודעה מאתמול בלילה מגיעה על רקע סוף שבוע סוער עבור אופקו , שבו פרסמה החברה שלוש הודעות (ככל הנראה, כדי לוודא כי היא מגיעה להנפקה כשכל המידע גלוי). תחילה דיווחה אופקו על קבלת החלטה נגד שיפוי למוצר שלה, 4kscore, מגוף ביטוחי משמעותי בארה"ב, Novitas Solutions. חברת נוביטס טענה כי אופקו לא הצליחה להוכיח את חשיבות הבדיקה שלה לקבלת החלטות טיפול בסרטן הערמונית.

בהמשך אותו יום, אופקו דיווחה על כישלון ניסוי במוצר שלה OPK-88004, שנועד למנוע קליטה של הורמונים גבריים בערמונית תוך עידוד קליטה שלהם ביתר הגוף, באופן שהיה אמור להוריד סיכון לסרטן הערמונית ולגידולים שפירים בערמונית, תוך שיפור מסת השריר והפחתת מסת שומן בגוף. בניסוי הסתבר כי היא אינה מצליחה לבדוק את גודל הערמונית באופן מדויק מספיק כדי להפיק תוצאות בעלות משמעות מן הניסוי. נוסף על כך, נמצאו בעיות בטיחות במינונים הגבוהים של המוצר. הניסוי הנוכחי הופסק, והחברה בוחנת אפשרויות נוספות למוצר.

לבסוף, דיווחה אופקו גם חדשה חיובית: אישור למוצר חדש שלה, בדיקת PSA לזיהוי סיכון מוגבר לסרטן הערמונית, בקליניקה של הרופא בתוך דקות ספורות, במקום במעבדה מרכזית בתוך ימים עד שבועות. הודעות אלה הובילו לירידה של 3% במחיר המניה ביום שישי האחרון.