לאחר שפריגו הודיעה על יציאתה מתחום תרופות המרשם: מה יעלה בגורלו של המפעל בירוחם?

רק לפני שלוש חנכה את פריגו את המפעל, שהוקם בהשקעה של 180 מיליון שקל ומעסיק כיום מאות עובדים • בפריגו העריכו אשתקד כי היציאה מתחום תרופות המרשם תושלם במחצית השנייה של 2019

מפעל פריגו בירוחם / צילום: נתנאל לוי ופטריק מזוז
מפעל פריגו בירוחם / צילום: נתנאל לוי ופטריק מזוז

רק לפני שלוש שנים חנכה פריגו   את המפעל החדש שלה בירוחם, שבהקמתו הושקעו 180 מיליון שקל. כעת, על רקע כוונת החברה לצאת מתחום תרופות המרשם (Rx), עולה השאלה מה יעלה בגורלו של המפעל בחודשים הקרובים, והאם פעילותו תימשך תחת פריגו או תועמד למכירה.

פריגו היא חברת תרופות מארה"ב (הרשומה כיום באירלנד) שעוסקת בעיקר בתחום התרופות ללא מרשם (OTC) במותג הפרטי. במקביל היא פועלת גם בתחום תרופות המרשם הגנריות, אך באוגוסט שעבר היא הציגה לשוק תוכנית של יציאה מתחום זה.

בחברה ציינו כי התוכנית מגיעה לאחר בחינה אסטרטגית, ולפי הערכה שהדבר יציף ערך לבעלי המניות ויאפשר לפריגו להתמקד בעסקיה שפונים לתחום הצרכני. כבר ב-2016 קראה הקרן האקטיביסטית סטארבורד, בעלת מניות בפריגו, למכור את תחום ה-Rx. היציאה מהתחום תתבצע על-ידי פיצול לחברה נפרדת וחלוקת מניותיה כדיבידנד בעין למשקיעים, או על-ידי מכירה לצד שלישי. בפריגו העריכו כי היציאה מהתחום תושלם במהלך המחצית השנייה של 2019.

המפעל בירוחם פועל בחלקו בתחום ה-Rx וחלקו בתחום ה-OTC. המפעל  שנחנך ב-2016 בנוי על שטח של 3,000 מ"ר ושטחו הבנוי הכולל כ-10,000 מ"ר. עוד לפני חנוכת המפעל פריגו פעלה בירוחם, מאז שרכשה ב-2004 את חברת התרופות הישראלית אגיס שפעלה שם. ב-2016, בעת חנוכת המפעל בירוחם, הודיעה פריגו שבכוונתה לגייס 200 עובדים, מתוכם כ-150 כבר גויסו אז.

מעסיק מעל 500 מ-800 העובדים בישראל

לפי נתוני החברה, פריגו מעסיקה כיום כ-800 עובדים בישראל ונמנית עם המעסיקות הגדולות בנגב. למעלה מ-500 מעובדיה מועסקים במפעל לפיתוח וייצור תרופות גנריות בירוחם, ושאר היחידות המסחריות והלוגיסטיות ממוקמות בפארק התעשייה בשוהם.

"האתר בירוחם נהדר", אמר באותו יום נשיא פריגו (שלאחר מכן כיהן כמנכ"ל החברה), ג'ון הנדריקסון. "קנינו את אגיס לפני כעשור, וכבר אז היו פה עובדים וצוות פיתוח נהדרים. המשכנו להשקיע והגענו להחלטה להרחיב ולהשקיע משמעותית בנגב, גם בעזרת הממשלה. יצרנו פה פעילות ברמה עולמית ונמשיך להשקיע כאן. היום, האתר הרבה יותר גדול ממה שצריך, כך שנוכל להרחיב את הפעילות בקלות".

חנוכת המפעל הגיעה זמן קצר לאחר שמשקיעי פריגו, בעידוד הנהלת החברה, הדפו הצעת רכש עוינת שהגישה חברת התרופות מיילן. לאחר מכן נקלעה החברה לסחרור: היא דחתה פרסום דוחות כספיים ותיקנה דוחות עבר, איבדה את אמון המשקיעים ומנייתה צנחה, בין היתר בעקבות החלפה של 4 מנכ"לים תוך פחות משלוש שנים. כיום מנהל את החברה מורי קסלר, והוא מתכנן ליישם את האסטרטגיה של יציאה מתחום תרופות המרשם שהציג קודמו בתפקיד.

בסוף 2017 פריגו השלימה את מכירת כימאגיס, חטיבת ייצור חומרי גלם שפעלה מרמת חובב, תמורת 110 מיליון דולר לקרן ההשקעות SK Capital.