כחלון: "דירקטור בשירות המדינה זה לא דירקטור בבנק לאומי. מקבלים בורקס מלפני יומיים"

שר האוצר משה כחלון אמר את הדברים בכנס החדשנות של רשות החברות, וקרא לבכירים במגזר העסקי להתגייס "למילואים" בחברות הממשלתיות, למרות התנאים הצנועים • "שירות המדינה לא ערוך לחדשנות הזאת אם המדינה לא תקבל כוחות מבחוץ"

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

"יש לאחרונה שיתוף-פעולה יוצא מהכלל בין השב"כ המוסד וצה"ל בתחום החדשנות וההייטק, זה דבר שלא היה בעבר" - כך אמר הבוקר (ד') שר האוצר משה כחלון בכנס החדשנות של רשות החברות.

כחלון סיפר על ביקורו האחרון בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי "אף אחד לא שאל אותי על עזה או על המנהרות בצפון - מה שמעניין אותם זה איך אנחנו יכולים להשתלב בחדשנות. אמזון בענן גוגל בביג-דאטה ובבתי חולים. אנחנו גם רואים את החברות הבינלאומיות האלה שהן יותר חזקות ממדינות ואם החברות הממשלתיות והמדינה לא יהיו מחוברות - פשוט לא נהיה. מי שלא יהיה תחרותי לא יהיה כלכלת הסובסידיות נגמרה".

לאחר שמתח ביקורת חריפה על הנעשה בחברות הממשלתיות בתקופתו של מנהל הרשות הקודם, אורי יוגב, אמר היום כחלון כי "למדינת ישראל ולאוצר יש נחת מהחברות הממשלתיות". כחלון חלק מחמאות למנהל רשות החברות, יעקב (ינקי) קווינט, וציין כי "היום אני חותם על מינוי דירקטורים בלי להסתכל בכלל על השמות". כחלון פנה בנאומו למגזר העסקי וקרא למנהלים בכירים "להתגייס למילואים בשירות המדינה".

לדברי כחלון "דירקטור בשירות המדינה זה לא דירקטור בבנק לאומי ובבנק הפועלים. אם אתה מקבלים בורקס זה מלפני יומיים. שירות המדינה לא ערוך לחדשנות הזאת אם המדינה לא תקבל כוחות מבחוץ שיעזרו לנו להדביק את הפער מול העולם, כי העולם העסקי יותר זריז ויותר יעיל מהעולם הממשלתי. אם מישהו יעז להכניס רגולציה להייטק אנחנו ניסוג. צריך לתת לכל החדשנות לזנק".

"החברות הממשלתיות צריכות להיות מובילות בתחום"

מנהל רשות החברות הממשלתיות יעקב קווינט דיבר בכנס על האסטרטגיה העסקית החדשה של החברות הממשלתיות, שמשלבת פעילות בעלת ערך חברתי וסביבתי עם יעדים עסקיים. "חברות ממשלתיות צריכות להיות יעילות ורווחיות אבל לצד זה חשוב שייקחו בחשבון את הסביבה החברתית שבה הן פועלות. מאחר והחברות הממשלתיות הן בבעלות המדינה הן צריכות להיות מובילות בתחום".

קווינט סיפר כי קיבל פניות מצד משקיעים מפינלנד שביקשו לבדוק את הפעילות החברתית של הדואר כחלק מתהליך הכנסת משקיע אסטרטגי. קווינט השתמש במונח "ערך משותף" נוצר על-ידי פרופ' מייקל פורטר מהרווארד ואמר כי "אנחנו לא מדברים על התנדבות בקהילה אלא על סטנדרטים גבוהים של שמירה על איכות הסביבה והחברה בד בבד עם פעילות עסקית, אם מדובר על עידוד עסקים קטנים, חיזוק הפריפריה, גיוון תעסוקתי, קשרי קהילה, הצלת מזון וגם עידוד עלייה על-ידי איתור על עולים חדשים עם התמחויות נדרשות בחברות הממשלתיות". בהתייחס להאקתון שנערך לאחרונה למציאת פתרונות חדשניים לבעיות שהציגו שלוש חברות ממשלתיות אמר קווינט כי הרשות תיזום האקתון נוסף.