יונה פוגל מנסה "לנער" את פז: פיצול עסקי הנדל"ן יציף לחברה ערך של 300-400 מיליון שקל

התוכנית האסטרטגית שאישר דירקטוריון פז כוללת גם כניסה לתחום ייצור החשמל בשני אפיקים: הקמת תחנת כוח גדולה בשטח בית הזיקוק באשדוד בהשקעה של כ-2.5 מיליארד שקל, והשתתפות במכרזים לרכישת תחנות כוח של חברת החשמל

יונה פוגל, מנכ"ל פז / צילום: אביב חופי
יונה פוגל, מנכ"ל פז / צילום: אביב חופי

כשברקע מאבק סביב איוש משרת יו"ר הדירקטוריון, וטענותיהם של חלק מבעלי המניות לגבי  שמרנות יתר בהתנהלותה, פרסמה היום חברת האנרגיה פז תוכנית אסטרטגית שנועדה להציף לה ערך, ולהכניסה כשחקן משמעותי לתחום החשמל.

במסגרת התוכנית, שאושרה בדירקטוריון, תפצל פז את פעילות הנדל"ן שלה למגזר חשבונאי ולתחום פעילות נפרד מזה של מגזר הקמעונות והמסחר, מהלך הצפוי להציף לה ערך של מאות מיליוני שקלים לחברה, הנובע מהפער בין הערך ההיסטורי המוצמד לנכסים אלו בספרי החברה לבין ערכם העדכני. הפרדת פעילות הנדל"ן צפויה במהלך השנה, כך שהיא לא תיכלל בדוחות 2018, ותבוצע לאחר ששמאים חיצוניים יעריכו את שווי נכסי החברה (הכוללים נדל"ן להשקעה ונדל"ן לשימוש עצמי).

בשלב ראשון מתכננת פז לפצל לחברה נפרדת שטחי נדל"ן ב-101 מתחמי התדלוק שבבעלותה, (לא כולל זכויות נדל"ן קיימות בתחנות שעליהן מקדמת החברה השבחה ומימוש זכויות בהיקף של למעלה מ-100 מיליון שקל). בפז מעריכים כי ההערכה המעודכנת לנכסים הללו צפויה להביא להצפת ערך וגידול בהון העצמי של החברה בהיקף של 300-400 מיליון שקל נטו (לאחר השפעת מס), אולם לא תשפיע על הרווח הנקי של החברה. מהלך דומה בוצע בעבר על-ידי חברות הקמעונות שופרסל ואלון רבוע כחול.

החלטה נוספת שהתקבלה בדירקטוריון פז היא כניסה לתחום ייצור החשמל בשני אפיקים מקבילים: קידום תוכנית להקמת תחנת כוח שלישית בשטח בית הזיקוק באשדוד, בהספק של כ-700 מגוואט בעלות של כ-2.5 מיליארד שקל, לצד השתתפות במכרזים השונים לרכישת תחנות כוח של חברת החשמל.

את הקמת התחנה, שתפעל באמצעות גז טבעי ותתבסס על טכנולוגיית מחזור משולב, מתכננים בפז להקים, ככל הנראה, באמצעות הון עצמי בהיקף של כ-520 מיליון שקל, והשאר באמצעות גיוס חוב. בפז מעריכים כי התחנה תחל לפעול ב-2023. דירקטוריון החברה אישר את המהלך במסגרת תוכנית אסטרטגית כוללת, שנבחנה בפז בליווי ובסיוע חברת הייעוץ הבינלאומית בוסטון קונסלטינג גרופ.

מנכ"ל פז יונה פוגל ציין היום, כי "התוכנית מאפשרת לחברה לייצר זרוע פעילות חדשה, ייצור חשמל, שתגוון את הכנסותיה ותגדילן תוך הקטנת החשיפה לתנודתיות בפעילות הקיימת. המשך יישום התוכנית האסטרטגית יאפשר יצירת מנועי צמיחה חדשים, המתבססים על הנכסים הטובים והיכולות המוכחות שיש לחברה".

מניית פז הגיבה לדיווח מהיום בעלייה של כ-3% והשלימה התקדמות של 10% בחצי שנה. פז, ענקית אנרגיה וקמעונות הנסחרת בשווי של 5.8 מיליארד שקל, מתנהלת כבר יותר משנתיים ללא בעל שליטה (מאז מכר צדיק בינו את מניותיו בחברה). בהון החברה מחזיקים בעיקר גופים מוסדיים גדולים, ביניהם כלל ביטוח, הפניקס, מיטב דש, מגדל, פסגות ומנורה מבטחים.

עיקרי התוכנית האסטרטגית של פז
 עיקרי התוכנית האסטרטגית של פז

מאבק סביב איוש משרת היו"ר

כאמור, פז נמצאת בחודשים האחרונים בעיצומו של מאבק סביב איוש משרת יו"ר החברה. כיום מכהן בפז כיושב ראש זמני אריק שטיינברג, לשעבר יו"ר פסגות, לאחר שבחודש אוקטובר הודיע היו"ר הקודם, יצחק עזר, על התפטרותו מהתפקיד. אסיפת בעלי מניות שכונסה כשבועיים לאחר ההתפטרות בחרה בשלושה חברים חדשים לדירקטוריון, שהומלצו על-ידי הגופים המוסדיים: אליעזר שקדי, לשעבר מנכ"ל אל על ומפקד חיל האוויר; אריק שטיינברג; ועודד גילת כדח"צ. 

שלשום הודיעה פז, כי ועדת האיתור שמינה הדירקטוריון החליטה להעביר לאישור אסיפת בעלי המניות הקרובה שני מועמדים לתפקיד הדירקטור העשירי - דוד אבנר, לשעבר מנכ"ל פרטנר, ואמנון דיק, לשעבר מנכ"ל עלית ובזק. בבית ההשקעות פסגות מתכוונים להביא לאסיפה שתתכנס בעוד מספר שבועות גם את מועמדותו של אברהם ביגר - ששימש בעבר מנכ"ל מכתשים אגן, יו"ר שופרסל ולפנים גם מנכ"ל פז. לאחר שייבחר הדירקטור העשירי יתכנס דירקטוריון פז לבחור יושב ראש חדש לחברה.