באר שבע | בלעדי

באר שבע מוצפת והקבלנים לא באים: ל־19 מכרזי מחיר למשתכן לא הוגשה אפילו הצעה אחת

מדובר במכרזים לקרקעות שממוקמות בשתי שכונות שונות בעיר לבניית 2,100 דירות • יו"ר ארגון הקבלנים בדרום, אלי אביסרור: "אין ביקושים בתנאים האלה. נפגשתי עם כל הגורמים המוסמכים וביקשתי להקפיא את המכרזים, כי לא יהיה ביקוש, אבל לא הקשיבו לי"

באר שבע מוצפת בקרקעות לבנייה, וכבר עכשיו מתקיימות בעיר הגרלות חוזרות על מאות יחידות דיור שהקבלנים לא הצליחו למכור במסגרת מחיר למשתכן. למרות זאת, רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ממשיכה לשווק קרקעות חדשות לקבלנים והתגובה הכואבת הגיעה השבוע: לא פחות מ-19 מכרזים לקרקעות ל-2,100 יחידות דיור נסגרו, מבלי שקבלנים ניגשו אליהם בכלל.

מדובר בקרקעות שממוקמות בשני מתחמים: הראשון באזור שנמצא צפונית לשכונת רמות, לא הרחק משכונת רמות ב', והשני בדרום העיר, בשכונת הפארק, שנמצאת בקרבת סניף איקאה המקומי. חלק מהמכרזים היו מכרזים חוזרים שנכשלו עוד ב-2017.

"מה שקרה במכרז הזה הוא משהו שאנחנו מתריעים עליו כבר הרבה זמן", אמר היום (ד') ל"גלובס" יו"ר ארגון הקבלנים של באר שבע והדרום, אלי אביסרור. "מאז שהחלה מחיר למשתכן אני מזהיר, שמציעים בפריפריה יותר מדי קרקעות לשיווק. נכון שבסבבים הראשונים היזמים רכשו את הקרקעות, אבל בסופו של דבר אין משתכנים ואין את הכמויות המתאימות של הזוגות הצעירים שיבואו להתגורר בדירות האלה. לכן היה צריך לעצור את שיווק הקרקעות מזמן. נפגשתי עם כל הגורמים המוסמכים וביקשתי להקפיא את המכרזים האלה ולא לפרסמם, כי לא יהיה ביקוש, אבל לא הקשיבו לי".

עד כה שווקו במסגרת ההגרלות השונות למעלה מ-2,000 יחידות דיור בבאר שבע, ואולם הסימנים לכך שקיימת חוסר התאמה בין היצעי הקרקעות והדירות בעיר לבין הביקושים - ניכרו לאורך כל הדרך.

אביסרור אומר, שלא רק שאין ביקושים מקומיים לדירות הללו, באר שבע מאופיינת בהגירה שלילית, וההטבות הכלכליות שלהן זוכים רוכשי הדירות במסגרת מחיר למשתכן באות לידי ביטוי במחיר מופחת שנע בטווחים של 100-150 אלף שקל לדירה בעוד שבמרכז הארץ ההנחות גבוהות יותר. "לכן אני טוען, שלא מדובר במבצע, אלא בקיפוח", אומר אביסרור.

כישלון דומה נרשם בדצמבר האחרון כשלמכרזים ל-11 חטיבות קרקע בעכו לבניית 1,974 דירות לא הוגשה אף הצעה