לא יהיה חותמת גומי של אליהו: איך תיראה מגדל ביטוח בעידן ניר גלעד

היו"ר החדש של מגדל ביטוח עומד בפני תנאי פתיחה לא פשוטים: חברה ששרויה בסערה פנימית, בעל שליטה שמעדיף לנהל את העניינים בעצמו, רגולטור שאיבד סבלנות ותוצאות כספיות שצריכות להשתפר, ומהר • ההיסטוריה הניהולית של גלעד, לצד העובדה שהפעם יעבוד תמורת שכר צנוע יחסית, מעידות שהוא לא יסתפק בתפקיד ייצוגי וישאף להשפעה מקסימלית על החברה

ניר גלעד / צילום: איל יצהר
ניר גלעד / צילום: איל יצהר

דירקטוריון מגדל אישר את מינויו של ניר גלעד ליו"ר מגדל ביטוח, בכפוף לאישור הממונה על רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת, שלא צפוי להתנגד להחלטה. גלעד יתמנה לתפקידו החדש תחת בעל השליטה ויו"ר הקבוצה-האם שלמה אליהו, במקומו של יו"ר מגדל ביטוח המתפטר, פרופ' עודד שריג. זוהי הקדנציה השנייה של גלעד בקבוצה: בין 2004 ל-2006 הוא כיהן כמשנה למנכ"ל מגדל אחזקות, עוד בימיהם של המנכ"ל איזי כהן והיו"ר אהרון פוגל.

אף על פי שמדובר בסיבוב השני שלו במגדל, הצטרפותו של ניר גלעד לצמרת הקבוצה המוסדית הגדולה במשק אינה מהלך של מה בכך. ראשית, גלעד הוא אחד המייצגים הבולטים של יוצאי משרד האוצר שהפכו למנהלים בכירים בסקטור הפרטי, שמולו עבדו כשהיו בשירות הציבורי, ושצברו כך הון אדיר. אלא שהמינוי הזה מרכז עניין רב לא רק בגלל דמותו הציבורית של גלעד והשכר הצנוע יחסית שיקבל (ראו מסגרת), אלא גם בגלל המצב שבו נמצאת מגדל, ובגלל אופיו והתנהלותו של בעל השליטה בה, שלמה אליהו.

מינויו של גלעד ייעשה בעיצומה של סערה שפוקדת את החברה, שמנהלת כספים בהיקף של כרבע טריליון שקל ששייכים ברובם המכריע לכ-2 מיליון לקוחות. זו סערה שמתרחשת במידה רבה בגלל מהלכים שמוביל בעל השליטה אליהו, שהובילו לעימותים בצמרתה ולהתפטרותו הדרמטית של שריג, וכן לעימותים עם הרגולטור. נפרט על כך עוד בהמשך.

לגלעד יהיו כמה אתגרים מרכזיים ומיידים: להרגיע את המערכת, לייצב אותה מבחינה פרסונלית ולהוביל אותה לשינוי כיוון בהיבטים העסקיים, לאחר שהפכה מהחברה המובילה בענף לחברה השלישית במונחי שווי שוק. את כל זה הוא יידרש לעשות במקביל לריסון הבעלים הדומיננטי והדעתן אליהו, שמעוניין לשלוט גם בניהול היומיומי של החברה. מדובר באתגרים לא קלים, בלשון המעטה, ולא מובן מאליו שהוא יעמוד בהם, או שההנהלה הבכירה של מגדל תתייצב בקרוב ולתקופה ארוכה.

תשואת החסר של מניית מגדל
 תשואת החסר של מניית מגדל

"אם הוא לא יהיה יו"ר בובה הוא לא ינשום"

ניר גלעד כנראה לא היה המועמד הראשון שאליהו חשב עליו. בשוק הביטוח מספרים שאליהו פנה לכמה מועמדים מחוץ לענף, אולי כדי לשמור לעצמו עמדה מקצועית דומיננטית ביחס אליהם. ככל הנראה הוא בחן את השמות מול רשות שוק ההון, שלא רצתה בהם. גלעד, לאור תפקידיו הבכירים והמגוונים בעבר, כולל במגדל עצמה, הוא כבר סיפור אחר לגמרי: נראה שהרגולטור ייתן לו רוח גבית, מתוך כוונה שגלעד ישמש כ"חומת הפרדה" בין אליהו לבין מנכ"ל מגדל ביטוח דורון ספיר ושאר מנהלי הפעילות היומיומית של החברה.

בשבועות האחרונים היו שהעריכו שאליהו מעלה שמות שיקבלו רוח צוננת מהפיקוח כדי ליצור מציאות שבה יוכל להיות בעצמו יו"ר מגדל ביטוח ולנהל אותה ברזולוציה גבוהה. זה לא קרה, וכל עוד זה תלוי בברקת - גם לא יקרה בעתיד. אם בתחילת כהונתו באוקטובר האחרון נראה היה שהרגולטור החדש סבלני לאליהו, בטח בהשוואה לקודמתו דורית סלינגר, עם הזמן גם הוא התחיל לגלות כלפי נוקשות.

גלעד, כמו אליהו, נחשב למנהל דומיננטי ודעתן. הוא ידוע כ"מנהל דורס" שמסתער בכל הכוח על היעדים שסימן לעצמו, ולא צפוי להיות מהיו"רים הייצוגיים. עם זאת, בשנותיו בחברה לישראל הוא התרגל לעבוד עם בעל שליטה דומיננטי (עידן עופר), תוך שהפך בעצמו לבעל הון. על כן הוא צפוי להיות יו"ר מעורב מצד אחד, קשוב לבעלים מצד שני, וגם לרגולטור מצד שלישי. במגדל של אליהו הג'אגלינג הזה לא יהיה פשוט. "אם הוא לא יהיה יו"ר בובה אז הוא לא ינשום אצל שלמה, ויהיו סכינים", העריך באוזנינו בכיר בענף.

תרחיש כזה, שבו גלעד מכהן כיו"ר בובה, אינו סביר. בשנותיו בחברה לישראל ובכיל הוא התרגל לשכר בעלויות דו-ספרתיות (במיליוני שקלים) מדי שנה, ואילו במגדל הוא ייאלץ "להסתפק" בכ-3 מיליון שקל בשנה, בגלל הגבלת שכר הבכירים בסקטור הפיננסים. יתרונו העיקרי של התפקיד הוא בהזדמנות להשפיע על המשק הישראלי: מגדל משקיעה כמעט בכל חברה ציבורית גדולה וכמעט בכל פרויקט תשתיתי גדול, ומהצד השני עוטפת את לקוחותיה עם שירותים מלידה ועד מוות (ואז היא קשורה עם יורשיהם).

למרות הרקע המשמעותי של גלעד, תוצאת מינויו תהיה ששני האישים שיובילו את מגדל ביטוח אינם אנשי ביטוח, שמבינים את עסקי הליבה של הקבוצה מלפני ולפנים. בתקופתו הראשונה במגדל גלעד ואחרים חשבו שיהפוך למנכ"ל הקבוצה, אך המנכ"ל המיתולוגי איזי כהן חשב אחרת. גלעד אמנם כבש לעצמו ממלכה גדולה במגדל, אך לא בתחומי הליבה של הביטוח. המנכ"ל דורון ספיר, ששב למגדל ביוני האחרון, כיהן בה בעבר כמשנה למנכ"ל, לא בתחומי הליבה ולתקופה של כשנתיים בלבד.

השווי לא יעלה? גלעד יהיה על הכוונת

אם לשפוט לפי שני מינויים קודמים של בכירים לשעבר במגדל, שחזרו לסיבוב נוסף בעידן אליהו, אין יותר מדי מקום לאופטימיות. ענת לוין הייתה משנה למנכ"ל מגדל אחזקות, כמו גלעד), לפני שעזבה את הקבוצה לטובת הפועלים. ב-2013 היא חזרה כמנכ"לית, ובמקביל מונתה ליו"ר מגדל ביטוח, התפקיד שגלעד ימלא כעת. היא שרדה בתפקיד לתקופה קצרצרה של חודשים אחדים, לפני שפרשה על רקע חוסר שביעות רצון הדדי.

גם עודד שריג, שגלעד יחליף, עזב אחרי קדנציה שנייה וקצרה. שריג מונה ליו"ר מגדל ביטוח לפני פחות משנה, לאחר שכהונתו הקודמת כבכיר בקבוצה הסתיימה בעזיבה בטריקת דלת. התפטרותו הפעם הייתה רועשת הרבה יותר, ופגעה במגדל ובאליהו.

שריג, לשעבר המפקח על הביטוח שאישר לאליהו את רכישת מגדל, שלח בדצמבר לדירקטוריון מכתב התפטרות חריף שבו התריע על "בעיות בממשלה התאגידי בקבוצה". "היות שאינני יכול להמשיך לשאת באחריות לכספים שהפקידו בידי מגדל כ-2.5 מיליון מבוטחים וחוסכים, כשאני מנוע מלפעול למענם ולטובת החברה כנדרש, אני מגיש בזאת את התפטרותי", כתב, "בשל מבנה הבעלות של החברה ובשל הממשל התאגידי שנגזר ממנו, השינויים שקיוויתי שיחולו בחברה ובהתנהלות לא קרו".

ההתפטרות הגיעה לאחר שאליהו פעל להקמת ועדה של חברי דירקטוריון מגדל אחזקות ביטוח הציבורית - אליהו עצמו, והדח"צים רונית בודו ואברהם ביגר (גילוי מלא: ביגר משמש כיועץ לדירקטוריון "גלובס") שתפקח על הנהלת מגדל ביטוח. בכך הוא התכוון לעקוף את שריג וספיר - תוכנית שנבלמה לבסוף אצל הרגולטור ברקת, שהביע תרעומת של ממש על דרך התנהלותו של אליהו.

אליהו רכש את השליטה במגדל ביטוח בנובמבר 2012 מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית לפי שווי חברה של 5.1 מיליארד שקל, ומאז הידרדר שוויה ל-3.6 מיליארד כיום. על רקע הירידה החדה הזאת הביע אליהו, שמחזיק ב-68.5% ממניות מגדל, חוסר שביעות רצון מתוצאותיה הפיננסיות של מגדל ביטוח תחת שורת מנהלים, ובהם בנו עופר אליהו שהוחלף בידי ספיר. סביר להניח שאליהו ידרוש מגלעד שיפור תוצאות מיידי, והוא יהיה אחראי על כך מבחינתו לצד ספיר.

בדירקטוריון מגדל ביטוח יפגוש גלעד, פרט לאליהו, את ד"ר גבי פיקר. פיקר מקורב לאליהו שנים רבות, והוא בנו של הממונה על שוק ההון והביטוח לשעבר, יעקב פיקר, שאישר בשעתו לאליהו להקים את אליהו ביטוח - פריצת הדרך הגדולה הראשונה שלו. בימים האחרונים הצטרף לדירקטוריון גם אריה מינטקביץ, שכמו גלעד היה בכיר בסקטור הציבורי (בין היתר יו"ר רשות ני"ע), חצה את הקווים והפך לבעל הון בעצמו. לצדם מכהנים עזריאל מוסקוביץ והדח"צים מירב בן כנען הלר, ביגר ובודו. כל חברי דירקטוריון מגדל ביטוח, להוציא שריג שעתה יוחלף בידי גלעד, מכהנים גם בדירקטוריון החברה-האם מגדל אחזקות. זהו סבך האינטרסים שגלעד יעמוד בפניו.

מבחינה אישית, מדובר בסגירת מעגל מעניינת. גלעד הגיע למגדל בקיץ 2004 בעקבות היו"ר דאז, אהרון פוגל, שהיה בעבר מבכירי משרד האוצר ונחשב לפטרון שלו. במגדל הוא קיבל אחריות על מערך ההשקעות, השירותים הפיננסיים והאסטרטגיה, ואף שפוגל והוא שאפו שיהפוך למנכ"ל הקבוצה, התוכניות של השניים לא צלחו. כעבור פחות משנתיים, כשהבין שדרכו חסומה, פרש גלעד מהקבוצה. עתה נכנס גלעד לנעליו של הפטרון לשעבר, בתקווה שהפעם יצליח לתמרן טוב יותר בסבך הפוליטי של מגדל. 

ממשרד החשב הכללי למשכורות העתק בחברה לישראל

ניר גלעד הוא אחת הדמויות המוכרות והמרכזיות בשוק ההון ובכלכלה הישראלית. הוא החל את דרכו כאיש אגף התקציבים במשרד האוצר, בסוף שנות העשרים לחייו. ברבות השנים הוא הפך לאחד מראשי האגף, עד שפרש כחשב הכללי ב-2003. בשנים אלה הוא קיבל החלטות רבות, בהן כאלה שהיו קשורות ישירות למשפחת עופר ולעסקיה מול המדינה.

תפקידו הראשון לאחר שהשלים צינון היה במגדל, שאליה הוא שב עתה. עזיבת הקבוצה באותה עת הייתה בדיעבד הצעד הכי טוב שעשה גלעד, שלאחר מכן מונה למנכ"ל קבוצת האחזקות של עידן עופר - החברה לישראל. במסגרת זו הוא מונה ליו"ר כיל, שגלעד היה דמות מרכזית בכל הנוגע למעמדה העסקי ולרווחיה מתוקף תפקידו כחשכ"ל.

אף שלא נקשרו לו הצלחות עסקיות יוצאות דופן בחברה לישראל, ואף שכיהן כיו"ר כיל ב-80 משרה, בשנותיו בקבוצה היה גלעד מהכוכבים הקבועים בדירוגי השכר של המנהלים השכירים בחברות הציבוריות. הוא קיבל במהלכן שכר ותגמולים בעלות כוללת של יותר מ-150 מיליון שקל - ממוצע של כ-19 מיליון שקל עבור כל שנת עבודה. גלעד עזב את החברה לישראל ב-2015, ואת כיל בשלהי 2016.

הסערה התקשורתית סביב שכרו של גלעד הגיעה לשיאה ב-2014, אז הסתכמו העלויות הכוללות של התגמול שקיבל ביותר מ-43 מיליון שקל. חלק הארי של סכום זה שולם מכיסו הפרטי של בעל השליטה בחברה לישראל, עידן עופר, בעקבות השלמת מהלך פיצול החזקותיה של החברה לישראל וחלוקת נכסיה עם חברת קנון, שהונפקה בבורסת ניו יורק. לפני כשנה אישר ביהמ"ש המחוזי בתל אביב הסדר פשרה בפרשה זו, והוחלט שגלעד ומנהלים בכירים נוספים באותה תקופה יידרשו להשיב לקופת החברה כ-80% מהבונוסים שחילק להם עופר. בעקבות זאת נדרש גלעד להחזיר כ-25 מיליון שקל, כך שבראייה לאחור התגמול שלו מהחברה לישראל הצטמק מעט.