החברים של זליכה והקריה האקדמית אונו: מי יקפוץ לביקור בחירות במכללה ומי לא

קרנית פלוג, חזי כאלו ושוקי שמר - הנגידה הקודמת, המנכ"ל וראש המועצה המינהלית בבנק ישראל - מציגים: תאגיד מנופח, תאוותן וזולל כספי ציבור • השבוע שהיה

ירון זליכה / צילום: שלומי יוסף
ירון זליכה / צילום: שלומי יוסף

משה כחלון-אבי ניסנקורן-ירון זליכה. הזמנה: "ביום 26.2.19 בין השעות 10:45-12:30 ייערך מפגש סטודנטים עם שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו משה כחלון בקריה האקדמית אונו לקראת הבחירות. במפגש, שיונחה על ידי ראש בית הספר לראיית חשבון בקריה האקדמית אונו, פרופ' ירון זליכה, שר האוצר יישאל על עשייתו בקדנציה החולפת, התוכנית לקדנציה הבאה ונושאים נוספים שעל סדר היום". הסידורים המתערבבים בין האינטרסים של השלישייה - מוכרים. כחלון נענה לגחמות שותפו בהסתדרות ניסנקורן (הכי מעצבן: מניעת ארבעה סופי שבוע ארוכים מהציבור רק כי ניסנקורן לחץ, בדאגה לשעות הנוספות של עובדי מדינה), וגם סידר הטבות למרכזי כוח פוליטיים שעליהם נסמך ניסנקורן (בתקווה שמשהו מזה יזלוג גם אליו). זליכה הוא היועץ הבכיר של ניסנקורן, שנשלח גם למשימות שימור וטיפוח ועדי עובדים גדולים, גם כאלה שמחזיקים את המשק בגרון. בדצמבר האחרון, כשכחלון קלט שקמה זעקה על התייקרות המזון, הוא התייעץ עם החבר ניסנקורן ואז הודיע שימנה את הידיד זליכה ל"ראש הוועדה לבדיקת יוקר המחיה". היועץ המשפטי לאוצר, אסי מסינג, קבע שזליכה נגוע בניגודי עניינים בגין אינטרסים שונים שלו בתחום המזון. המשנה ליועץ המשפטי דינה זילבר תמכה במסינג ופסלה את המלצת השושבינים למנות את זליכה כמציל העם. אבל הקשר ההדוק ממשיך. עכשיו זליכה מסדר לכחלון סיבוב בקמפוס אל מול פני הסטודנטים ומי שהם רוצים להביא איתם. האם התקיימו או יתקיימו מפגשים נוספים עם ראשי מפלגות? שאלנו את הדובר ששלח את ההזמנה. התשובה שהתקבלה: "בנוסף למפגש עם שר האוצר כרגע נקבע מפגש עם ח"כ אורלי לוי אבקסיס, ב-5.3, הזמנה תופץ בהמשך". ובנט? לפיד? גנץ? גבאי? נתניהו? לבני? דרעי? גפני? הם בחוץ. האם אפשר שהקריה האקדמית אונו, בניהולם של רנן הרטמן ופרופ' משה בן חורין, ממושכנת רק לחברים הפוליטיים של זליכה?

שלמה אליהו-ניר גלעד. זוגיות חדשה בחיי מגדל ביטוח. בעל הבית, שהצליח להסתכסך עם כל מה שזז, גם אם לא זז, והיו"ר החדש, שהוא כל כך דורסני, תאב כוח והון, שכבר אין לו מה להפסיד. האמת, זה צ'אנס גדול לשניהם, לחבק זה את זה חזק-חזק ולראות אם הזוגיות תוביל לפריצת דרך או שתהפוך לפצצה מתקתקת.

בר רפאלי-אהוד ברק-יוחנן דנינו. "אני לא בר רפאלי של הקנאביס... כשאתם אומרים בר רפאלי, לא ברור אם זה משהו שיש בו תוכן. לה יש קונטור פנים יפה, ולכן שמים עליה משקפיים או בגדים. במקרה שלי זה לא הסיפור. אני נושא בתואר שני מאחת האוניברסיטאות הכי טובות בעולם... אני מביא ניסיון אדיר. שנים עסקתי בייעוץ לקרנות גידור... אני לא מרגיש כמו איזה קישוט". כך ברק ("כלכליסט", 6.2), אקס רמטכ"ל, שר ביטחון וראש ממשלה והיום יו"ר חברת הקנאביס אינטרקיור. למצעד הפזמונים הביטחוני של הקנאביס הישראלי הצטרף השבוע גם יוחנן דנינו, קודם מפכ"ל המשטרה ויו"ר מגדל, לאחר שמונה ליו"ר טוגדר פארמה. הוא, בניגוד לברק, גם יכול לפחות לפלבל בעיניו הכחולות, נוסח רפאלי.

קרנית פלוג-חזי כאלו-שוקי שמר. הנגידה הקודמת, המנכ"ל וראש המועצה המינהלית בבנק ישראל מציגים: תאגיד מנופח, תאוותן וזולל כספי ציבור. ארוחות ב-7.4 מיליון שקל, עם העדפה ברורה לסושי וגריל; 542 אלף לפעילות ספורטיבית, באולינג, סדנת אלתור, מכוני כושר וטניס, ומחלקת דוברות גדולה לצד גופי יח"צ חיצוני בחצי מיליון שקל בשנה, עם 800 עובדים (לא כולם באמת עובדים). הבנק המרכזי מתקשר גם עם גורמים חיצונים - ב-2017 זה היה תמורת 195 מיליון שקל (פירוט ההוצאות נחשף לדרישת התנועה לחופש המידע). יש לו גם הוצאות כבדות על שיפוצים בירושלים ובתל אביב, ו"פיצוי" כספי לגמרי לא רע למאות העובדים - מנהני השכר והפנסיה הגבוהים בשירות הציבורי - על שהואילו להסכים לעבוד במשרדים חדשים ומצוחצחים. ואחרי כל זה, פלוג ידעה תמיד להטיף להעלאת מסים, גם להאשים-להטיח בראיון הפרידה שלה, נובמבר 2018, ש"הסולידריות החברתית המאפשרת העלאת מסים הלכה לאיבוד בגלל הפוליטיקאים". ואולי זה גם בגלל הבזבוז המופקר של מה שמכונה "השירות הציבורי"? אולי נמאס לנו לממן להם סושי? בנק ישראל בהחלט ובוודאות איננו לבד בחגיגה הזאת.

ענת גואטה-יונה פוגל. כבר חודשים שפז, חברה ציבורית גדולה ללא גרעין שליטה, מתקיימת תחת מאבקי כוח וכוחנות. יונה פוגל המנכ"ל שואף-חולם להיות בינו צדיק, הבעלים הקודם, האיש החזק שרק על פיו יישק דבר - רק בלי שפוגל ישים כסף משלו ובלי לקבל על עצמו אחריות בעלים. מולו גופים מוסדיים שחוששים מהשתלטות ודורשים מינוי יו"ר שיהיה מסוגל לעמוד מול התאווה של פוגל (שלמד את רזי השליטה בכספי ציבור בימים שהיה האיש הצמוד לגליה מאור בבנק לאומי). ומה עושה ה"רגולטור", יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה? לא ברור. כנראה כלום. לפי עמדתה, "הרשות לא צריכה להיות ה'שוטר' של שוק ההון". אז מה היא כן צריכה להיות במקרה שכספי ציבור מוכפפים לאגו? הנה התשובה: "בשנים הקרובות הרשות תפעל לעודד שוק הון ציבורי הוגן, תחרותי ומבוסס טכנולוגיה מתוך מטרה לפתח ולקדם את הכלכלה הישראלית" (נאום גואטה בכנס התאגידים העשירי של הרשות). רק תזכורת: הרשות הוקמה על פי חוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968, ותפקידה הוא שמירת ענייניו של ציבור המשקיעים בניירות ערך.