הצבעה מוקדמת בפריימריז של מרצ – אבי בוסקילה וענת ניר נגד הממסד הוותיק

הפריימריז במרצ ייערכו רק ביום חמישי הבא, אך מרצ הפעילה היום קלפיות לחיילי צה"ל ולצעירים בשנת שירות ששירותם לא היה מאפשר להם להצביע במועד העיקרי • אבי בוסקילה וענת ניר הם המועמדים שמעוררים עניין רב בשל עמדותיהם הנוגדות את הקו הרשמי של המפלגה בכמה נושאים

ענת ניר/ צילום: מירב בן לולו
ענת ניר/ צילום: מירב בן לולו

במרצ פתחו היום קלפיות פריימריז שיוחדו לחיילי צה"ל ולצעירים בשנת שירות אשר שירותם לא היה מאפשר להם להצביע במועד הראשי ביום חמישי הבא. אלה הן הבחירות הראשונות שמפלגת השמאל הציוני פותחת את השורות ומאפשרת למתפקדים להצביע על ראשות המפלגה, בבחירות שהיו לפני שנה ובהן זכתה ח"כ תמר זנדברג. וכן בבחירות על הרשימה לכנסת.

23 מועמדים רצים בבחירות על 3-5 מקומות ריאליים, לפחות לפי הסקרים. לנשים (בעצם גם לגברים) מובטח ייצוג של 40% בכל חמישייה, כלומר בתרגום למקומות, עוד אישה אחת בחמישייה הראשונה ואחר כך אישה למקום השישי הגבולי.

בין המתחרים חברי הכנסת אילן גילאון שמאחוריו גוש תומכים המכונה "האדומים" ובו רבים מהקיבוצניקים חברי המפלגה, וכן מוסי רז, מיכל רוזין ועיסאווי פרייג'. בין המועמדים האחרים בולטים יריב אופנהיימר שהיה מזכ"ל שלום עכשיו ורץ בעבר בפריימריז של מפלגת העבודה; אבי בוסקילה שאתגר את זנדברג בבחירות לראשות המפלגה לפני שנה; אבי דבוש, ראש מטה הפריפריה; מהרטה ברוך רון, סגנית ראש עיריית תל אביב; וענת ניר המוכרת כמארגנת מחאת הנשים בדצמבר.

במגזר הלא יהודי יש עוד ארבעה מועמדים ובמפלגה מעודדים מאוד מכך ומקווים שהדבר מעיד על עלייה בתמיכה במרצ בקרב הערבים והדרוזים, גם בבחירות הכלליות.

אבי בוסקילה / צילום: אלעד מלכה
 אבי בוסקילה / צילום: אלעד מלכה

אבי בוסקילה: "לנקות ממרצ את האלמנטים הגזעניים"

שניים מהמועמדים, בוסקילה וניר, לבד מהיות שניהם מהקהילה הגאה, מעוררים עניין רב בשל עמדותיהם הנוגדות את הקו הרשמי של המפלגה בכמה נושאים, ובשל נכונותם לעמוד מול הממסד הוותיק של המפלגה. בוסקילה, שהיה מזכ"ל שלום עכשיו, ההין לרוץ נגד תמר זנדברג חביבת הממסד בבחירות על ההנהגה, לאחר פרישתה של זהבה גלאון. הוא נותר במרוץ למרות ניסיונות לשכנעו לפרוש, ולמרות התבטאויות לא נעימות שקיבל לדבריו ובהן רמיזות על מוצאו.

כך למשל באחד מהכנסים שבהם השתתפו ראשי המפלגה והוא קיבל מחמאות על פעילותו מעל הבמה, ניגשה אליו חברת כנסת לשעבר, מאושיות המפלגה ואמרה לו משהו כמו: אל תשנה לנו את מרצ שלנו. לדבריו כחלק ממהלך חילופי הדורות ההכרחי למפלגה, צריך לנקות ממנה גם את האלמנטים הגזעניים, לא רק בשיח העדתי. בוסקילה חושב שהמפלגה לא באמת פונה לקהלים אחרים, ובעיקר לא לפריפריה וכי פתיחת מטה הפריפריה הייתה צעד שנעשה מאוחר למדי.

בוסקילה טוען שמספר המתפקדים שהגיעו בשל פעילות המטה זניח למדי, ושמרצ לא מקצה מספיק משאבים בכיוון הזה. המפלגה צריכה לבוא אל הפריפריה ולא לאלץ אותה לבוא אליה הוא אומר, פעילות מקדמת ולא מתנשאת. בוסקילה קורא לשנת את השפה המנותקת לדבריו של השיח במרץ לשפה עדכנית יותר, אבל בעיקר לשנות את המסר והדגש. לא רק מאבק מדיני ובמידה מסוימת פטרוני עבור זכויות הפלשתינים אלא שיח על האינטרס הישראלי שבהפסקת הכיבוש.

עוד טוען בוסקילה שהסיסמאות של המפלגה כבר לא עובדות, ושצריך להביא תקווה ולא לייאש, להיות קליט, מעשי וברור. ועוד נקודה מעניינת: בוסקילה, קצין קרבי ומוערך שאף זכה לאות כבוד מראש הממשלה נתניהו על מניעת פיגוע חמור שניסה חייל לבצע בערבים, מתנגד לביקורת הקשה על חיילי צה"ל מאנשי מרצ. הוא לא אוהב את התפנית שעשתה תנועת "שוברים שתיקה" בשנים האחרונות וקורא לשנות את השיח ולבקר את מי ששולח את החיילים ולא את החיילים עצמם בשטח.

בוסקילה הצליח לפקוד אלפי קולות חדשים למרצ בעת שרץ מול זנדברג, אך ההחלטה לחייב חידוש התפקדות לקראת הפריימריז הנוכחיים גרעה ממנו לא מעט מהם, ועם זה סיכוייו נחשבים טובים להיכנס לחמישייה.

ענת ניר: "צריך לשנות את הדנ"א של מרצ"

ענת ניר, עם טמפרמנט של הר געש, מאמינה שמרצ בפניה הנוכחיים סוגרת את עצמה כמפלגת נישה חד ספרתית המדשדשת סביב אחוז החסימה, והשינוי שהיא מציעה יביא אותה למחוזות הדו ספרתיים ולהשפעה אמיתית על סדר היום הישראלי. היא רוצה להפסיק את קמפיין האנטי-ביבי השולט בשיח. "צריך לשנות את הדנ"א של מרצ שכיום היא כמו קבוצת כדורסל היושבת על הספסל ובוכה על המייקל ג'ורדן של היריב במקום לחפש ולמצוא את ה"אולסטאר" שלנו".

ניר קוראת לחילופי דורות, כדי להביא קהלים חדשים, העמדת אנשים כמו אבי בוסקילה בפרונט, תחשוף ותביא לנו קהלים אחרים היא אומרת. מחאת הנשים, כך ניר, הראתה שאסור לפסול שום מגזר, על הבמה עמדו מתנחלת, ערביה, מזרחית אתיופית לסבית ועוד נציגות. לכן אני אלך לדבר עם מתנחלים ומתנחלות בגוש עציון ולא אפסול אותם מראש. אי אפשר להגיד ל300-400 אלף מתנחלים לכו מהבית שלכם בלי לשמוע אותם ולנסות למצוא פתרון אמיתי וישים.

ניר מביאה עמה ברזומה ארגון מאבקים ציבוריים כמו מחאת הנשים האחרונה וגם מחאת הלהט"בים על החקיקה נגדם ולצד זה מצעדי גאווה של הקהילה. כאן האלקטורט שלנו לא מנוצל היא אומרת, אני מאמינה שאוכל להביא למרצ, המפלגה הכי בולטת במאבקי הלהט"בים, לפחות שני מנדטים מהקהילה. סיכוייה של ניר להיכנס למקום השישי סבירים והיא תיאבק עליו מול גבי לוסקי ומהרטה ברוך רון.