מינהל התכנון: פחות דירות בשטחים פתוחים, יותר דיור ציבורי

מינהל התכנון פרסם הבוקר את תוכניות העבודה שלו ל-2019 • היקף יחידות הדיור שישווקו השנה במכרזים, צפוי לשמור על הרמה משנה שעברה של כ-70 אלף יחידות דיור

מחיר למשתכן, רחוב טולדנו רמת שלמה ירושלים / צילום: רפי קוץ
מחיר למשתכן, רחוב טולדנו רמת שלמה ירושלים / צילום: רפי קוץ

מינהל התכנון יקצה השנה יותר אנרגיה להתחדשות עירונית ולתשתיות תחבורה. זאת לאור התוצאות משנה שעברה, שבה התכניות שאושרו חצו בהרבה את היעד השנתי. בעיות התחבורה המעיקות, וההערכות, שאם לא יקודמו במהירות תכניות למערכות הסעת המונים, המצב יחמיר, הביאו את מינהל התכנון לשים את הדגש על קידום תכניות כאלה, ובתחום הדיור, אנרגיה רבה תוקדש לקידום יחידות דיור במסגרת של התחדשות עירונית.

הספקי התכנון של מינהל התכנון בשנה שעברה בתחום הדיור היו גבוהים במיוחד: בעוד שהיעד הגיע ל-120 אלף יחידות דיור מאושרות, בשנת 2018 אושרו 152 אלף יחידות. ואולם רובן המכריע היו במסגרת שכונות עירוניות חדשות, כך שהן מיועדות בעיקר לטווח רחוק, עם לא מעט קשיים וחסמים בדרך ליישומן. מצד שני, יעד שראש מינהל דיור לשעבר, אביגדור יצחקי כבר הגדיר לפני שלוש שנים, קידום ההתחדשות העירונית - כמעט שלא קודם. לאור זאת, החליטה ראש מינהל התכנון, דלית זילבר, לשים דגש על סוג זה של תכנון, ובשנה הנוכחית לעמוד ביעד של 30 אלף יחידות דיור, שתועדו במדד חדש, שלא נמדד עד כה. זאת, בעוד שהיעד של אישור יחידות דיור רגילות, ירד ל-105 בלבד.

כאמור, יעד חדש שמינהל התכנון מציב לעצמו הוא קידום מערכות הסעות המונים. בתוכנית האסטרטגית 2040 שהציבה יעדים ממשלתיים בתחומי התכנון והתשתיות נקבע, כי יש לתת עדיפות לקידום תשתיות תחבורה להסעת המונים. גם המצב כיום בעייתי מאוד, ועד כה הממשלה מספקת מעט מאוד בפתרונות לחילוץ המדינה מהפקקים שהולכים ומתרבים. לאור זאת קבע מינהל התכנון 2 מדדים חדשים בתחום זה. הראשון בוחן קידום של תוכניות להסעת המונים, כמו: הרכבת הקלה בגוש דן, מטרו במטרופולין תל-אביב, מסילות ברזל חדשות ועוד. מינהל התכנון מתחייב לקדם בשנה הנוכחית 5 תכניות כאלה.

המדד השני בוחן אישור של תכנון מפורט לקראת ביצוע של תשתית ומבני תשתית תחבורתיים, כמו קווי רכבת קלה, חניוני "חנה וסע", מסילות ברזל, אזור תחזוקה ותפעול לקווי רכבת, חשמול הרכבת ועוד. גם כאן, מינהל התכנון מתחייב לקדם 5 תכניות כאלה בשנה הנוכחית.

עוד ביעדים של מינהל התכנון: להגדיל ב-11 את מספר היישובים שיש להם תכנית מתאר מעודכנת, ולהעמידם על 87 במספר, ולהמשיך להעלות את מהירות אישור התכנמיות, לרמה שבה יעמדו 73% מהתכניות המקודמות. בשנה שעברה שיעור התכניות שעמדו בלוחות הזמנים שנקבעו במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, הגיע ל-65% מכלל התכניות שטופלו.

רמ"י: לשמור על יעדי השיווק משנה שעברה ולהגדיל את ההיצע התכנוני

"במהלך שנת 2019 הרשות צפויה לבצע מהלך פנים-ארגוני מורכב, עליו שוקדים שנים רבות, והוא החלפת מערכות הליבה של הרשות במערכות מידע חדשות, אשר ישפרו לאין ערוך את השירות לאזרחי מדינת ישראל", כותב מנהל רמ"י, עדיאל שמרון.

היעדים של הרשות טרם אושרו בממשלה ובמועצת מקרקעי ישראל, כך שהפרסום של רמ"י על היעדים, עשוי להתעדכן אחרי הבחירות.

מבחינה כמותית היקף יחידות הדיור שישווקו השנה במכרזים, צפוי לשמור על הרמה משנה שעברה של כ-70 אלף יחידות דיור. מתוכן עתידות להיחתם קרקעות ל-45 אלף יחידות דיור, אף זאת כמות שדומה לשנה שעברה.

משרד השיכון

"עד כה נפתחו כ-470 הגרלות "מחיר למשתכן", שבאמצעותן נבחרים הרוכשים. עד סוף 2017 , כ-44,000 מתוך הזכאים זכו בהגרלות. ההגרלות, המופעלות על ידי משרד הבינוי והשיכון תמשכנה ביתר שאת גם השנה", כתב מנכ"ל המשרד, בני דרייפוס בסקירה עלך תכניות משרדו. בעוד שבשנה שעברה הוגרלו 26,033 יחידות דיור לזכאים, השנה המספר אמור לגדול במקצת ל-26,150. גם במספר הזוכים שיחתמו על חוזי רכישה אמור להיות גידול השנה, מ-13 אלף ב-2018 ל-14,200.

במשרד מעוניינים להמשיך את הגידול במספר הדירות בדיור הציבורי. כ-1,250 דירות נרכשו בקדנציה הנוכחית, בעלות של כ-1.5 מיליארד שקל, שופצו ואוכלסו יותר מ-600 דירות שעמדו ריקות והוקצו 7% מסך הדירות במחיר למשתכן לטובת הדיור הציבורי. במשרד מעריכים, כי בעוד שב-2018 היו 2,247 דירות בדיור הציבורי, את השנה הנוכחית יסיים המשרד עם 300 דירות נוספות.