לצד המדינה, גם לאזרחים יש מה לעשות בעניין תאונות הבנייה

אם אתם מתכננים שיפוץ בביתכם הפרטי או שוקלים לערוך פרויקט תמ"א 38 בבניין שלכם - בדקו קודם את רשימת צווי הבטיחות וצווי הפסקת העבודה, באתר האינטרנט של משרד העבודה • פרשנות

תאונת בנייה בגני תקוה / צילום:  צחי רוזנהפט תיעוד מבצעי מד"א
תאונת בנייה בגני תקוה / צילום: צחי רוזנהפט תיעוד מבצעי מד"א

אחרי ארבעה הרוגים בתאונות בניין בחודש ינואר, הודיע בשבוע שעבר משרד העבודה והרווחה לבג"ץ כי בתוך חודש יתחיל לפרסם בזמן אמת את צווי הבטיחות שהוטלו על חברות קבלניות בגין ליקויים מסכני חיים שהתגלו באתרי בנייה.

זה לא קרה במקרה, אלא בעקבות עתירה של עו"ד גדיר ניקולא מארגון קו לעובד, בשם שורה של ארגונים ופעילים חברתיים נוספים: ארגון העובדים מען, עו"ד הדס תגרי וראובן בן שמעון.

עד לא מזמן, במשרד העבודה התנגדו נחרצות לפרסום הצווים עד שחלפו 45 ימים מהטלתם, בטענתם שלקבלנים עומדת הזכות לערער על הטלת הצו. עתה חזר בו המשרד מעמדתו והודיעה כי במידת האפשר, צו הבטיחות יפורסם בתוך אתרי הבנייה, בצורת מדבקות שיודבקו באתר וכי בנוסח הצו תופיע התרעה לעובדים על הטלתו בעברית, בערבית ובסינית.

העתירה דרשה גם הרחבת המידע המתפרסם באתר האינטרנט של מינהל הבטיחות, כך שיכלול את מהות הליקוי הבטיחותי בגינו מוטל הצו - דרישה שכבר מולאה.

הפעילים בתחום סבורים שהעובדה שהצווים מתפרסמים בזמן אמת תאפשר "מעקב ופיקוח צמוד לארגונים ולפעילים ויאפשר יידוע העובדים בזמן אמת בדבר הסכנות שמסביבם".

הודעה זו של משרד העבודה מצטרפת למהלך דרמטי של משרד האוצר מלפני כשבועיים - הודעה של החשב הכללי שלפיה חברות שצברו שני צווי הפסקת עבודה בתוך שנה אחת לא יוכלו לגשת למשך שנה למכרזים ממשלתיים. ההוראה אמנם לא חלה על רשויות מקומיות, שמפרסמות מכרזים רבים של בנייה ציבורית, אולם גם בה טמונה הרתעה לקבלנים.

במקרה זה לא מדובר על צווי בטיחות אלא על צווי הפסקת עבודה שמספרם קטן בהרבה, אולם בדיקה של הצווים שפורסמו בשנת 2018 מראה כי לא פחות מחמש חברות קיבלו יותר מצו הפסקת עבודה אחד: אלקטרה בנייה, סולל בונה, בסט, אחים משהור ודונה - כולן חברות גדולות יחסית עם היקף בנייה נרחב. המטרה הייתה להעביר מסר ולגרום לכך שיחלחל גם לחברות האחרות: אם אלה ואחרות לא ישפרו את מצב הבטיחות אצלן - הן יפסידו הרבה כסף.

צעדים אלה של משרדי הממשלה מגיעים באיחור ניכר, לאחר שבשלוש השנים האחרונות נהרגו למעלה מ-120 בני אדם בתאונות באתרי בנייה - ורק לאחר פעילות אינטנסיבית ונרחבת של מתנדבים, ולאחר שההסתדרות הטילה את כובד משקלה בעניין, ויש לקוות שההרתעה תוכיח את עצמה.

אבל בלי להוריד מאחריות המדינה בעניין, ובלי לפטור אותה מהצעדים ההכרחיים הבאים בתור, הנה דבר אחד שגם אתם יכולים לעשות כדי להצטרף למאמץ בתאונות: אם אתם מתכננים שיפוץ בבית הפרטי, או שוקלים לערוך פרויקט תמ"א 38 בבניין שלכם - בדקו קודם את רשימת צווי הבטיחות וצווי הפסקת העבודה, באתר משרד העבודה והרווחה.

https://employment.molsa.gov.il/Employment/SafetyAndHealth/Enforcement/Pages/ClosedSites.aspx?WPID=WPQ6&PN=1