בעלי השליטה בתחנת הכוח IPM ניצלו את זכותם לרכישת מניות משה טרי ומוטי פרידמן

המהלך, שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, סולל אקזיט מרשים לטרי ופרידמן, שיקבלו 90 מיליון שקל עבור חלקם (20%) בתחנה, לאחר ניכוי הלוואות של 60 מיליון שקל שהועמדו לשניים • מלבד השניים מחזיקים בטריפל-מ, השולטת בתחנה, גם גלובל פאוור, קרן נוי ולאומי פרטנרס, מוטי בן משה ויצחק מירילשווילי

בעלי המניות בחברת טריפל-מ, השולטת בתחנת הכוח IPM הנבנית סמוך לבאר טוביה, החליטו על מימוש זכותם לרכישת חלקם היחסי בהחזקות משה טרי ומוטי פרידמן (20%), כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר - מה שסולל את האקזיט המרשים לשניים עבור חלקם בתחנה בשווי של כ-90 מיליון שקל. מדובר במכירה בסכום כולל של כ-150 מיליון שקל, כשמסכום זה ינוכו הלוואות בהיקף של כ-60 מיליון שקל שהועמדו לשניים, והיתרה, כאמור תתחלק בין השניים בצורה שווה.

בעלי המניות בטריפל-מ כוללים - מלבד טרי ופרידמן, את חברת ג'י.פי גלובל פאוור, קרן נוי ולאומי פרטנרס (המחזיקים באמצעות חברה משותפת ב-51% ממניות טריפל-מ), מוטי בן משה באמצעות אלון רבוע כחול (14.5%) ויצחק מירילשווילי באמצעות קרן יסודות (14.5%).

ג'י.פי גלובל פאוור, שבשליטת אהוד בן ש"ך וניסן כספי, בעלת המניות הגדולה בטריפל-מ, דיווחה הבוקר על החלטתה לממש את חלקה היחסי, כ-6.25% ממניות טריפל-מ, תמורת כ-28 מיליון שקל לטרי ולפרידמן, וכן פירעון הלוואה של כ-19 מיליון שקל. בג'י.פי גלובל ציינו כי במקרה שבו החברה תקבל בפועל חלק גדול יותר מחלקה היחסי, בהנחה שחלק מיתר בעלי המניות יוותרו על חלקם, חלקה בתמורה בעסקה ישתנה בהתאם.

בג'י.פי גלובל הוסיפו, כי לצורך ביצוע הרכישה ותשלום התחייבויות המוכרים למימון הפרויקט, לרבות התחייבות להעמדת ערבות בנקאית לטובת המממנים, היא חתמה על הסכם הלוואה מסוג "נון-ריקורס" מחברת הפניקס, הכולל אפשרות המרה. חברת אלון רבוע כחול שבשליטת בן משה דיווחה כי תרכוש 3.6% ממניות טריפל-מ, בתמורה של כ-27 מיליון שקל - סכום הכולל את חלקה בפירעון ההלוואה.

קרן נוי תסתפק ברכישת חלקה היחסי

ככל הידוע, מי שביקשה לרכוש את החזקות טרי ופרידמן במלואן היא קרן התשתיות נוי (המחזיקה בעקיפין בכ-10% ממניות טריפל-מ), אך כאמור, היא תסתפק ברכישת חלקה היחסי במניות הנמכרות.

טרי, שעמד בראש רשות ני"ע בין השנים 2002-2008, מונה לפני כחמש שנים לנאמן מטעם הפיקוח על הביטוח למניות השליטה בחברת כלל ביטוח, ובחודשים האחרונים הוא משמש גם כנאמן למניות הבורסה בתל אביב. באחרונה מונה טרי לחבר בוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה.

פרידמן, שכיהן כיו"ר חברת חשמל בשנים 2007-2010, משמש כיום בין היתר כיו"ר חברת ההשקעות אלקו, בהיקף משרה של 20% ובתגמול חודשי של 40 אלף שקל. בשנים קודמות גם כיהן כסגן יו"ר חברת מנופים פיננסיים, כשהייתה בשליטת אברהם נניקשווילי - שותפם להקמת תחנת הכוח בבאר טוביה.

מאז שנכנסו טרי ופרידמן לשותפות בתחנת הכוח הם טיפלו בתהליכי הרישוי, פעלו מול הוועדות השונות וקידמו את קבלת האישורים הסטטוטוריים הנדרשים להפעלתה. על פי ההערכות, טרי ופרידמן סייעו בסלילת הדרך לאישור המיזם, באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים.

תשקיף ההנפקה שפרסמה חברת גלובל פאוור לקראת הנפקתה בבורסה בתל אביב אשתקד, חשף הטבות יוצאות דופן שמהן נהנו השניים, וכללו שכר של מאות אלפי שקלים בחודש, שהצטבר מאז שנת 2011 לסכום המוערך ביותר מ-10 מיליון שקל (נוסף על המניות שהוקצו לשניים בחברת טריפל-מ).

טרי ופרידמן נכנסו לשותפות בפרויקט תחנת הכוח בשנת 2011 יחד עם נניקשווילי, בעקבות החלטתה של קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) למכור את חלקה בפרויקט. בהמשך, הובילה הסתבכותו של נניקשווילי בחשד לעבירות פליליות ליציאתו מהשותפות, ועוררה סכסוך בין טרי ופרידמן לבין בעלי השליטה החדשים בפרויקט.

בהתאם לדרישת המדינה, נניקשווילי פעל למכירת החזקותיו בתחנת הכוח, וסיכם על עסקה עם איש עסקים אמיד ממוסקבה, טימור בן יהודה. אולם המדינה החליטה שלא לאשר את העסקה, ולנעליו של בן יהודה נכנסה ג'י.פי גלובל, שהכניסה גם את קרן נוי ולאומי פרטנרס לפרויקט.