שפיר הנדסה ואנרג'יאן פתחו את שבוע המסחר עם אנרגיות חיוביות

וגם: למרות השנה הקשה, בשיכון ובינוי מבקשים לאשר תוספת שכר לבכירים

אמנון נויבך, שאול צמח, יהודה שגב, איתי בן זאב / צילום: גיא אסייג
אמנון נויבך, שאול צמח, יהודה שגב, איתי בן זאב / צילום: גיא אסייג

את יום ושבוע המסחר בבורסה לניירות ערך, פתחו הבוקר נציגי החברות שפיר הנדסה ואנרג'יאן, לרגל כניסתן למדד ת"א 35, הכולל את 35 החברות הגדולות בבורסה במונחי שווי שוק. יחד הם לחצו על הכפתור לצד אמנון נויבך, יו"ר הבורסה והמנכ"ל, איתי בן זאב.

שאול צמח, מנכ"ל אנרג'יאן ישראל, הזכיר על הפודיום כי "אנרג'יאן הייתה החברה הבריטית הראשונה שנרשמה למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב - הבטחנו לייצר תחרות, והבטחנו להיות נגישים לשוק המקומי. וקיימנו". כזכור, החברה הבריטית-יוונית, הנסחרת בלונדון, נכנסה לבורסה הישראלית במסגרת הרישום הכפול בחודש אוקטובר 2018. אנרג'יאן נסחרת לפי שווי שוק של 4.8 מיליארד שקל.

עוד אמר צמח, כי "בתחילת מארס נתחיל בקידוח אקספלורציה במים הכלכליים של ישראל. הגז שיוזרם למשק הישראלי בעוד כשנתיים, והכניסה למדד ת"א 35, יכניסו את חברת אנרג'יאן בעשור הקרוב כמעט לכל בית בישראל. זה מעמד מחייב, אנו מודים על האמון, נמשיך לעבוד לטובת הציבור והמשקיעים".

יהודה שגב, יו"ר שפיר הנדסה, אמר כי מדובר בתעודת כבוד לחברה, להנהלה ולעובדיה. "אנו מצפים להמשיך ולהתפתח בהתאם לאסטרטגיה של החברה, אשר זוכה להבעת אמון מצד ציבור המשקיעים. אנו מחויבים להמשיך ולהשיא ערך לבעלי המניות ולהוביל את תחומי הפעילות הקיימים והעתידיים של החברה". שפיר, שנוסדה בשנת 1968, נכנסה לבורסה בתל אביב לפני 4 שנים, שם היא נסחרת לפי שווי שוק של 4.4 מיליארד שקל.

אמנון נויבך, שאול צמח, והודה שגב ואיתי בן זאב (צילום: גיא אסייג)

למרות השנה הקשה, בשיכון ובינוי מבקשים לאשר תוספת שכר לבכירים

למרות התקופה הקשה שעוברת על קבוצת התשתיות והבנייה שיכון ובינוי (שו"ב), הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, מתבקשים בעלי מניותיה לאשר תוספת לשכר שני הבכירים בחברה.

מזימון לאסיפת בעלי מניות שהוציאה החברה (תתקיים ב-14 במארס) עולה כי בעלי המניות יתבקשו לאשר את תוספת לשכרם של המנכ"ל משה לחמני והיו"ר תמיר כהן.

ללחמני, שכיהן במשך מספר שנים כיושב ראש החברה ונכנס לתפקיד המנכ"ל בחודש יוני אשתקד, יתבקשו בעלי המניות לאשר תוספת של 3.5% לשכר הנוכחי (שלמעשה היה גם שכרו של המנכ"ל הקודם, יובל דגים), לרמת שכר בעלות של כ-180 אלף שקל בחודש.

משה לחמני / צילום: איל יצהר
 משה לחמני / צילום: איל יצהר

בנוסף, מבקשת החברה להעניק ללחמני מענק הסתגלות בגובה 6 משכורות, מענק חתימה, והוא יהיה זכאי לבונוס שנתי של עד 3 מיליון שקל. כמו כן, הוא יקבל תשלום מבוסס מניות בשווי של כ-1.7 מיליון שקל לשנה. בסך הכל, לכן, יקבל לחמני שכר בעלות מקסימלית של עד כ-6.2 מיליון שקל בשנה.

לחמני, שכאמור נכנס לתפקיד ביוני האחרון לאחר שסיידוף סיכם על רכישת השליטה בחברה והמנכ"ל הקודם של שו"ב, יובל דגים, התפטר במפתיע ועבר לנהל את חברת אבן קיסר.

שכר הבסיס של היו"ר כהן, שנכנס לתפקידו בחודש אוגוסט, יעודכן בכ-10% לרמה של כ-130 אלף בחודש עבור 75% משרה. גם הוא יהיה זכאי לתשלום מבוסס מניות, בהיקף של כ-3.1 מיליון שקל, ולמענק חתימה כך שבסך הכל תסתכם עלות שכרו השנתית בכ-5.8 מיליון שקל לחברה.

שניהם, אגב, זכאים גם לבונוס שנתי התלוי בביצועים העסקיים של החברה.

תמיר כהן / צילום: אבי שאולי
 תמיר כהן / צילום: אבי שאולי

ברבעון השלישי של 2018 רשמה שיכון ובינוי יציבות בהכנסות, ברמה של כ-1.5 מיליארד שקל, והרווח הגולמי אף גדל ב-38% והגיע לכ-230 מיליון שקל ברבעון. אולם עלייה חדה בהוצאות המימון ותשלומי מס העבירו את החברה להפסד של כ-1.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 51.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה דיווחה שו"ב על ירידה של 14% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של כ-4.2 מיליארד שקל, בעוד שברווח הגולמי נרשם שיפור של 2.2% והוא עמד על כ-555 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 184.7 מיליון שקל בתקופה זו, גידול של 59% לעומת התקופה המקבילה, על רקע רווח חד פעמי גדול כתוצאה ממימוש החזקות במנהרות הכרמל (כרמלטון) ובחברת נתיבי הצפון.

סיידוף רכש מאשת העסקים שרי אריסון את השליטה בשו"ב (כ-47%) בקיץ אשתקד בתמורה ל-1.1 מיליארד שקל, בהנחה של כ-15% על שווי החברה בשוק באותו זמן. מאז העסקה רשמה מניית שיכון ובינוי ירידה של אחוזים בודדים ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-2.6 מיליארד שקל.

לאחרונה דיווחה שיכון ובינוי על מכירת מניות איי.די.או גרופ שברשותה לשותפותיה קרן אפולו, משפחת דיין ולתאגיד GO - גוף המנהל את כספי בני משפחתו של המנוח סר ג'יימס גולדסמית'. בסך הכל צפויה שו"ב לקבל עבור 30% מ-ADO כ-720 מיליון שקל ולרשום רווח לפני מס של כ-480 מיליון שקל. לשו"ב יש גם אופציה למכור את 7.5% הנותרים ממניות איי.די.או גרופ שהיא מחזיקה לדיין לפי אותו שווי לחברה.