שנתיים לרפורמה בחוק הפיקוח על היצוא הביטחוני: 150 חשדות להפרת החוק - ורק כ–2 מיליון שקל קנסות

ארבעה יצואנים נקנסו בכ–200 אלף שקל ויצואן אחד נקנס ב–610 אלף שקל • ראשת האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני, רחלי חן: "אירוע שנפתח אצלנו לא מבחין בין אירוע פרוצדורלי ובין אירוע מהותי, ובעתיד נתקן את החוק באופן שיאפשר הבחנה בין אירועים כאלה"

ראשת אפ”י, רחלי חן. מקרי סירוב זניחים / צילום: דנה שרגא משרד הביטחון
ראשת אפ”י, רחלי חן. מקרי סירוב זניחים / צילום: דנה שרגא משרד הביטחון

האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) שבמשרד הביטחון טיפל ב-2018 בכ-150 אירועים של חשד להפרת חוק הפיקוח - אך מצא בסיס שאפשר את קיומם של 11 שימועים ליצואנים ביטחוניים שעליהם הוטלו קנסות מנהליים בסך כולל של 2.25 מיליון שקל בלבד.

מנתוני משרד הביטחון שנחשפו היום (א’) עולה כי אשתקד נקנסו ארבעה יצואנים ביטחוניים בסכום של כ-200 אלף שקל ויצואן אחד נקנס ב-610 אלף שקל.
ראשת אפ"י, רחלי חן, אמרה בשיחה עם "גלובס" כי "אירוע שנפתח אצלנו לא מבחין בין אירוע פרוצדורלי ובין אירוע מהותי, ובעתיד נתקן את החוק באופן שיאפשר לבצע הבחנה בין אירועים כאלה".

הקנס המרבי שבסמכות אפ"י להטיל על יצואנים ביטחוניים שעוברים על חוק היצוא הביטחוני הוא מיליון שקל, ובמקרה של עבירה ראשונה הוא מופחת לחצי מיליון שקל.
במצב שבו מתקיים גילוי נאות מצד יצואן שחושף לפני אפ"י עבירה שביצע בתום לב - גובה הקנס שמוטל עליו יורד לכ-250 אלף שקל. "גובה הקנס משתנה בהתאם למהלכים שנוקטת חברה עם התגלות העבירה, כמו הדרכות ורענוני נהלים. באחד המקרים חברה הטילה קנס על עובד שלה לאחר שנפגש עם לקוח זר בלי שהיה לו רישיון לכך", אמרה חן.

שנתיים מאז שאפ"י החל לקדם את הרפורמה בחוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, משרד הביטחון דיווח היום על ירידה של 56% בהיקף הבקשות שהוגשו לו ב-2018 לרישיונות שיווק של מוצרים ביטחוניים בלתי מסווגים. כך, ירידה של 27% חלה במספר הבקשות שהוגשו לו אשתקד לקבלת רישיונות יצוא של מערכות ביטחוניות. במשרד הביטחון אומרים כי נתונים אלה מבטאים הקלות רגולטוריות שניתנות ליצואנים הביטחוניים, ולדברי ראשת האגף, חן "אנחנו בחצי הדרך, ובשנה הקרובה נאשר ליצואנים הקלות נוספות לצד הגברת האכיפה נגד כל חשד להפרת חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני".

במרשם היצואנים של משרד הביטחון רשומים כ-1,600 יצואנים ביטחוניים ואשתקד הם הגישו לאפ"י כ-26 אלף בקשות לרישיונות שיווק, שמהווים אישור ראשוני לפעולות של שיווק מוצר לחו"ל וכ-5,700 בקשות לרישיונות יצוא, המהווים אישור סופי ליצוא של מוצר לחו"ל.

על פי הרפורמה שמקודמת במשרד הביטחון, מרבית מוצרי הסייבר, האלקטרו אופטיקה, לוויינות אזרחית ועוד שאינם מסווגים הוצאו מרשימת הפיקוח של המשרד, באופן שמקל משמעותית על יצואנים לשווק אותם בעולם. אשתקד הסתכם היצוא הביטחוני הישראלי בכ-7 מיליארד דולר ועל פי הצפי של משרד הביטחון בשנתיים הקרובות יגדל היקף היצוא הביטחוני של החברות הביטחוניות הישראליות.