כרומה הטייוואנית רוכשת 20% מקמטק ממגדל העמק ב-74 מיליון דולר

העסקה נעשית בפרמיה של קרוב ל-30% על מחיר השוק של יצרנית מערכות בדיקה לתעשיית הסמיקונדקטור ממגדל העמק • מנכ"ל קמטק: "עם כרומה נוכל למנף את יכולותינו הטכנולוגיות מעבר לשווקי המוליכים למחצה המסורתיים. גאה בהבעת האמון בטכנולוגיה שלנו ובמעמדנו בשוק מתאגיד אסיאתי מוביל"

מניית קמטק   מזנקת בטרום מסחר בנאסד"ק בעקבות השקעה חדשה בחברה: Chroma Ate הטייוואנית רוכשת 20.5% ממניות החברה בתמורה כוללת של כ-74.3 מיליון דולר ולפי מחיר של 9.5 דולר למניה, שמשקף פרמיה של 29% על מחיר השוק הבוקר (ב').

קמטק ממגדל העמק מייצרת מערכות בדיקה לתעשיית הסמיקונדקטור - מוליכים למחצה - והיא נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי של 269 מיליון דולר (לפני העלייה בטרום מסחר היום). בעלת השליטה בחברה היא פריורטק שנסחרת בבורסה בת"א בשווי כ-400 מיליון שקל. מניית פריורטק  זינקה היום בכ-15%, בעוד שמניית קמטק הייתה בהפסקת מסחר. מחיר המניה בעסקה קרוב לשיא כל הזמנים אליו הגיעה המניה באוגוסט האחרון.

מניית פריורטק
 מניית פריורטק

העסקה עם כרומה מורכבת משני חלקים: רכישת כ-6.1 מיליון מניות קמטק מפריורטק בתמורה ל-58.1 מיליון דולר, והזרמת 16.2 מיליון דולר לקמטק עצמה בתמורה להנפקה של 1.7 מיליון מניות חדשות. עם השלמת המהלך תחזיק כרומה כאמור ב-20.5% ממניות קמטק ואילו פריורטק תרד מהחזקה של 42.3% ל-24%.

בין כרומה לפריורטק נחתם הסכם לפיו השתיים יצביעו יחד באסיפות בעלי מניות, כרומה תמנה שני דירקטורים בקמטק ופריורטק תמנה שלושה. העסקה תושלם עד סוף הרבעון השני, בכפוף לאישור בעלי המניות של קמטק וקבלת אישורים רגולטוריים.

רפי עמית, מנכ"ל קמטק ויו"ר פריורטק, מסר: "היום חתמנו על הסכמים בעלי חשיבות משמעותית בעבור קמטק, במסגרתם קמטק מוסיפה בעל מניות חשוב שיאפשר לה לחזק את נוכחותה באסיה באופן כללי ובמיוחד בטייוואן. עם כרומה נוכל למנף את יכולותינו הטכנולוגיות מעבר לשווקי המוליכים למחצה המסורתיים. אני גאה בהבעת האמון בטכנולוגיה שלנו ובמעמדנו בשוק מתאגיד אסיאתי מוביל, ואני בטוח כי זוהי התחלה של מערכת יחסים ארוכת-טווח וסינרגטית שתחזק את קמטק ואת כרומה".

ליאו האנג, יו"ר ומנכ"ל כרומה, הוסיף כי באמצעות ההשקעה תוכל כרומה למנף את טכנולוגיית הבדיקה והמדידה שלה לאובייקטים גדולים בדיוק גבוה, וכי הוא בטוח שמערכת היחסים הזו תאיץ את הפיתוח הטכנולוגי של שני הצדדים ואת הצמיחה העתידית המשותפת.

העסקאות של פריורטק
 העסקאות של פריורטק

כרומה נסחרת בבורסה הטייוואנית בשווי כ-1.6 מיליארד דולר אמריקאי. החברה מייצרת מערכות בדיקה בדיוק גבוה, מכשירי מדידה ובדיקות חכמות.

"כרומה היא חברה גדולה עם מכירות של מעל 500 מיליון דולר בשנה. היא מאוד רווחית וצומחת יפה. היא עובדת בעולמות שלנו בטסטרים לבדיקה של wafers (פרוסות סיליקון לייצור מוליכים למחצה, ש.ח.ו) גם בתהליך המקדמי וגם בתהליכי הבדיקות הסופיות של השבב עצמו", אומר היום משה אייזנברג, סמנכ"ל הכספים של קמטק. לדבריו, החברות נמצאות באותו אקוסיסטם ונוצר ביניהן דיאלוג שהוביל להסכם.

"יש להסכם כמה רגליים מרכזיות", אמר אייזנברג. "הראשונה היא ההשקעה הפיננסית בפרמיה יפה על מחיר השוק. המוטיבציה פה היא להכניס כסף חדש לחברה שיחזק את המאזן, ומבחינת פריורטק - לממש רווח אך להישאר בשליטה עם כרומה כדי ליהנות מהמשך הצמיחה שצופים בקמטק. השנייה היא טכנולוגית: קמטק נותנת לכרומה רישיון להשתמש בטכנולוגיית התלת-ממד שלה, אבל לא ליישומי סמיקונדקטור שיתחרו בקמטק. אנחנו נקבל תמלוגים שיהוו אפיק הכנסות חדשות לגמרי עבורנו. האפליקציה של כרומה שתשתמש בטכנולוגיה של קמטק מוערכת בסכומים משמעותיים ואנחנו מעריכים שנתחיל לקבל תמלוגים מ-2020. עניין טכנולוגי נוסף הוא שאנחנו פועלים בשוק דומה, אבל לא מתחרים בכרומה, ואנחנו מאמינים שנוכל למנף את המיצוב והטכנולוגיות של החברות לפיתוח טכנולוגיות ומוצרים חדשים. הרגל האחרונה היא שיווקית: כרומה היא שחקנית טייוואנית משמעותית ומוערכת, וקמטק תוכל לחזק את המעמד שלה בטייוואן ולקבל גישה גם ללקוחות שלא היינו מספיק חזקים אצלם". לדברי אייזנברג, כרומה מחזיקה בהחזקות מיעוט בחברות נוספות והיא בחרה להגיע להחזקה מקסימלית של סביב 20% בקמטק ולא למעלה מכך.

בסוף הרבעון השלישי היו לקמטק בקופה כ-48 מיליון דולר (דוחות הרבעון הרביעי יפורסמו מחרתיים), ויחד עם ההשקעה של כרומה הסכום צפוי לגדול. לדברי אייזנברג, "אנחנו מחזקים את המאזן ושמנו לעצמנו יעד להרחיב את ההכנסות גם בצורה לא אורגנית, אלא באמצעות מיזוגים ורכישות. אנחנו בוחנים כמה אפשרויות של הרחבת הפעילות, אם כי כרגע אין חברה ספציפיות שאנחנו מדברים איתה. אנחנו מחפשים חברות טכנולוגיה שנמצאות בתחום הפעילות שלנו עם בסיס מכירות משמעותי של כ-20 מיליון דולר ושאנחנו יכולים למנף דרך התשתית שלנו. אנחנו לא רוצים לקנות טכנולוגיה אלא חברה רווחית שתתרום לרווחי קמטק".

אייזנברג ציין שהמהלך הנוכחי הוא עוד חלק בתהליך של מיקוד החברה לאחר מכירת פעילות המעגלים המודפסים ב-2017 לקרן סינית תמורת 32-35 מיליון דולר; חתימת פשרה עם המתחרה רודולף לסיום משפט הפרת פטנטים וסגירת היחידה העסקית שעסקה במדפסות דיגיטליות. "עכשיו אנחנו ממוקדים בסמיקונדקטור ועם כרומה נחזק את התחום", הוא אומר.

את פריורטק ייצגה בעסקה פירמת עורכי הדין שבלת ושות'. את הרוכשת ייצגו משרד עורכי הדין משנחאי ג'ונס דיי ומשרד עורכי הדין ארדינסט בן נתן טולידאנו. 

פריורטק: שנה וחצי של הצפת ערך

בשנה וחצי האחרונות הובילה פריורטק כמה מהלכים של הצפת ערך בחברות שבשליטתה, ובמקביל מנייתה זינקה בכ-34%, אך ירדה בכ-13% מאז השיא של אוגוסט 2018. ביולי 2017 נמכרה חטיבת המעגלים המודפסים של קמטק לקרן הסינית Principle Capital תמורת 32 מיליון דולר (עוד 3 מיליון דולר עשויים להתקבל בהתבסס על תוצאות הפעילות ב-2018).

בסוף 2017 נחתם הסכם השקעה בחברת פי.סי.בי טכנולוגיות - יצרנית מעגלים מודפסים מורכבים - שבה היא שלטה (70%), והשליטה עברה לקרן ההשקעות הישראלית פימי בראשות ישי דוידי, שהשקיעה בחברה 125 מיליון שקל. פריורטק נותרה עם 32% מהמניות.

כעבור זמן קצר נחתם הסכם נוסף עם קרן Principle מסין, שהשקיעה 20.2 מיליון דולר בחברה הבת אמיטק, המספקת מצעים מתקדמים לתעשיית השבבים, ובעקבות ההשקעה ירדה החזקת פריורטק מ-100% ל-66%.