מהחוץ אל הפנים: חברי הכנסת הבכירים של העבודה פתחו ב"קמפיין גוועלד"

חברי הכנסת הוותיקים של "העבודה", כבל ויחימוביץ', קוראים למתפקדים להצביע עבורם בפריימריז כדי שלא יראו מהבית את הכנסת הבאה • ולא רק הם חוששים, הסקרים שצופים מספר מנדטים חד-ספרתי גורמים לאווירת נכאים כללית במוקדי ההצבעה

הפריימריז במפלגת העבודה / צילום: שלומי יוסף
הפריימריז במפלגת העבודה / צילום: שלומי יוסף

חברי מפלגת העבודה יצאו היום (ב') להצביע ב-84 מוקדים ברחבי הארץ. הפעם התוצאות צפויות להתפרסם מוקדם, אפילו לפני חצות. הסיבה לכך היא שבניגוד למה שראינו בליכוד, עמדות ההצבעה במפלגת העבודה הן ממוחשבות. אבל גם ההמתנה הקצרה לתוצאות לא תנחם את רוב המתמודדים שחוששים בגלל הסקרים שצופים מספר מנדטים חד-ספרתי.

למפלגת העבודה בכנסת היוצאת הייתה נבחרת ח"כים שנחשבה מצוינת, לפחות מבחינת שעות העבודה, נוכחות בוועדות והובלת חוקים ותהליכים. אבל כעת ההנחה הרווחת במפלגה היא שמי שיגיע למקום ה-12 ואילך, כנראה לא יזכה למקום בכנסת ה-21. אווירת הנכאים משפיעה ומייצרת קמפיין 'גוועלד' פוליטי בכמה רמות נפרדות.

מצד אחד, מפלגת העבודה תיאלץ בשבועות הקרובים לפנות לציבור, במרכז ובשמאל, ולהזהיר אותו מפני מחיקה מוחלטת של המפלגה שייסדה את המדינה. הדבר מדאיג את ראשי המפלגה מאוד, וחברי הכנסת שלי יחימוביץ', עמיר פרץ, איציק שמולי ואיתן כבל מדברים על כך בגילוי לב בראיונות לתקשורת. מצד שני, חברי הכנסת הבכירים של המפלגה נאלצו בימים האחרונים להעביר אף הם הילוך ולפתוח ב'קמפיין גוועלד' פנימי, כאשר 14 הח"כים מנסים לתכנן איך להשתלב במקום הראשון, השני או השלישי, ולא להידחק מחוץ לכנסת הבאה. ה'גוועלד' במקרה הזה, מופנה פנימה, זה נגד זו בתוך המפלגה.

שלי יחימוביץ', פריימריז העבודה / צילום: שלומי יוסף
 שלי יחימוביץ', פריימריז העבודה / צילום: שלומי יוסף

ח"כ שלי יחימוביץ, יו"ר האופוזיציה, הצביעה בבוקר ומיד לאחר מכן הגיעה לקלפי הגדולה בגני התערוכה. היא אמנם הייתה מוקפת בפעילי המטה שלה, אך כדי להזכיר ל-59 אלף המתפקדים של המפלגה לבוא להצביע, היא שלחה בשעות הבוקר למתפקדים הודעה עם קובץ קולי שלה. "זה לא מובן מאליו שאכנס למקום גבוה ברשימה. יש אפילו סיטואציה שבה אני יכולה למצוא את עצמי מחוץ לכנסת. בלי המצביעים לא אצליח" היא אמרה.

ראש בראש: כבל נגד גבאי

גם ח"כ איתן כבל התראיין הבוקר בקלפי בראש העין והיה מודאג במיוחד. "אל תאפשרו לגרש אותי מהבית שלי, שלנו", הוא אמר ונראה היה לחוץ. כבל, אחד מחבר הכנסת הבולטים, יו"ר ועדת הכלכלה שאחראי על שורה של רפורמות וחוקים בכנסת היוצאת, מנהל קרב על חייו הפוליטיים.

בחודשים האחרונים, מאז החלה הקריסה בסקרים, הוא יצא בגלוי ובבוטות נגד יו"ר המפלגה אבי גבאי, והאשים אותו במצבה הקשה של המפלגה בסקרים. אחד מרגעי השיא היה נאומו של כבל בוועידת המפלגה לפני כחודש, אז האשים את גבאי בהיותו "שקרן". לפני שבוע הגיע כבל לאירוע השקת הספר של גבאי ואף הצטלם איתו, אך כעבור כמה ימים חזרו השניים לסכסוך וריב. כבל וגבאי אינם מסתירים את דעתם אחד על השני, ואם כבל יצליח להשיג מקום גבוה הלילה, צפויים לגבאי עוד שבועות וחודשים של צרות. עד הבחירות ואף אחריהן.

איתן כבל ואבי גבאי/ צילום: איל יצהר, שלומי יוסף
 איתן כבל ואבי גבאי/ צילום: איל יצהר, שלומי יוסף

מנגד, חבר הכנסת הוותיק עמיר פרץ, שהתמודד נגד גבאי בפריימריז ב-2017, השלים בחודשים האחרונים עם מנהיגותו של גבאי ולא השתתף בקרבות השונים מאחורי גבו של יו"ר המפלגה. פרץ הסתובב הבוקר בגני התערוכה כשהוא נינוח ומחויך יחסית.

בניגוד ליחימוביץ' או גבאי, אשר באו למקום כשהם מוקפים בקבוצה של פעילים מתופפים ומוחאי כפיים בקול רם, אקט שהצטייר מבויים במידה רבה, פרץ לווה על ידי יועץ אחד, לחץ ידיים לאנשים וטעם מן הכיבוד, פיתות עם זעתר, ספיחה ועוד מטעמים שהוגשו בעמדת הפריימריז של ח"כ סלאח סעד בגני התערוכה.

המועמד המבטיח: איציק שמולי

קמפיין הגוועלד, לא מתאים לכל אחד וכל אחת. גם ח"כ איציק שמולי, היה נראה הבוקר רגוע ואמר שהוא מקווה להתמקם גבוה. לשמולי יש סיבה לחוש על קרקע בטוחה, שכן זה יותר מחצי שנה זוכה שמולי לתיעדוף של גבאי, מסייר עמו בבתי חולים ומוצג על ידי גבאי בכל מקום, כמי שצריך להיות שר הבריאות של הממשלה הבאה.

לשאלת "גלובס" אודות הרוח הגבית המסיבית שקיבל שמולי מגבאי, אמר שמולי: "אני שמח על התמיכה השל היו"ר, אבל קיבלתי תמיכה מכל עבר, מן המרכז והפריפריה. אני צריך להיות הגורם המלכד של המפלגה, כמי שהוא יו"ר הסיעה. יש לי 350 מתנדבים ואני מאמין שאגיע לתוצאה גבוהה. אני מצפה למקום הכי גבוה שיכול להיות, אבל בסופו של דבר, מפלגת העבודה צריכה להעמיד על המגרש נבחרת חזקה".

איציק שמולי, פריימריז העבודה / צילום: שלומי יוסף
 איציק שמולי, פריימריז העבודה / צילום: שלומי יוסף

בגני התערוכה פגשנו גם מתמודדים בפריימריז שאינם חברי כנסת ומקווים להשתלב גבוה ברשימה, אם לא בעשיריה הראשונה, הרי שבמקום שידרג אותם על סף הכניסה לכנסת. אחת מאותם מתמודדים היא אמילי מואטי, שזוכה גם היא בחודשים האחרונים לרוח גבית מהיו"ר גבאי.

מואטי אמרה ל"גלובס" כי "לא בטוח שהמפלגה שלנו צריכה לתקוף את גנץ על העמדות שלנו. הוא שותף טבעי של העבודה כמו יאיר לפיד וכמו מרצ". מואטי הוסיפה כי היא "מכוונת לעשיריה הראשונה, אבל מקווה למקום 13 לפחות. המטרה שלי אינה רק להיות חברת כנסת מואטי, אלא להחליף את שלטון הימין ולהפסיק להיות שק החבטות של הימין. אם זה יקרה, אני את שלי עשיתי".

גיל ביליין, בנו של שר המשפטים לשעבר יוסי ביילין, גם הוא מתמודד חדש, אמר ל"גלובס" ש"למרות המצב, למרות מה שאומרים בחוץ, יש כאן חגיגה. אני מקווה למקום גבוה הכי שאפשר, אולי עשיריה ראשונה. אבל אני לא מסתכל על הסקרים של מה שיהיה עוד חודשיים, אנשים הרי לא יודעים גם מה יהיה היום בערב".

 האם העבודה צריכה ללכת על קמפיין "הגוועלד' כדי להציל את עצמה?

"לא. יש מישהו אחר שעושה את זה, וזה עובד לו מצוין. ראש הממשלה שלנו בקמפיין גוועלד מתמשך. בכל ישיבת ממשלה הוא מספר כמה כולם נגדו. אנחנו לא נעשה זאת, אנחנו צריכים להציג את חלופה ואת ראש הממשלה הבא". 

המספרים שמאחורי הפריימריז ב"העבודה"

● 44 מתמודדים על מקום ברשימת העבודה. לשם השוואה, בליכוד היו 142 מתמודדים

● כ-60 אלף מתפקדים בעלי זכות בחירה

● 84 מוקדי הצבעה פרוסים בכל רחבי הארץ

● 2 מקומות בעשירייה הראשונה שמורים לשריון אישי של יו"ר המפלגה

● 3 מקומות בעשירייה הראשונה משוריינים לנשים

● 14 חברי כנסת מכהנים מתמודדים

● כ-220 אלף שקל התקציב שהועמד לרשות כל ח"כ שמתמודד