מסתמן: הסכם ראשוני ימנע השבתה נוספת של הממשל בארה"ב

מחוקקים דמוקרטים ורפובליקאים הגיעו להסכם ראשוני על עסקה לאבטחת הגבול עם מקסיקו • טראמפ דרש 5.7 מיליארד דולר להקמת חומה לאורך 200 מייל - יקבל 1.3 מיליארד לחומה לאורך 55 מייל • העסקה תהיה חלק מחוק התקציב הבא, שאמור לממן את פעולות הממשל לתקופה ממושכת • ראש מטה הבית הלבן: טראמפ "ייקח מה שיתנו לו", אך אין ודאות שכך אכן יקרה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

קבוצת עבודה של מחוקקים דמוקרטים ורפובליקאים משני בתי הקונגרס הצליחה לגבש אמש (ב') הסכם ראשוני על עסקה לאבטחת הגבול עם מקסיקו שעשויה למנוע השבתה נוספת של ממשל ארה"ב החל ביום ו' הקרוב בחצות - אם דונלד טראמפ יסכים.

העסקה אמורה להיות חלק מחוק התקציב הבא שיממן את פעולות הממשל לתקופה ממושכת, אולי עוד סף שנת הכספים (1 באוקטובר 2019). אך הנשיא חייב, כמובן, לחתום על החוק והשאלה היא האם הפשרה שהשיגו המחוקקים משתי המפלגות תהיה מקובלת עליו.

ראש מטה הבית הלבן, מיק מולווייני, אמר ביום א' כי נראה לו שהנשיא "ייקח מה שהמחוקקים יתנו לו", ואת השאר הוא ישיג בדרכים אחרות שהחוק פותח לפניו (רמז להכרזת מצב חירום לאורך הגבול, מהלך שיאפשר לבית הלבן להזיז כספים מיעדים אחרים לצרוך הקמת החומה).

ויו"ר ועדת ההקצבות של הסנאט, הרפובליקאי ריצ'ארד שלבי, אמר אמש, בתשובה על שאלה האם טראמפ יסמוך ידו על העסקה: "אנו חושבים כך. אנו מקווים".

בכל זאת, לנוכח ההתנהלות הקפריזית של הנשיא עד עתה, יהיה אפשר לדעת בוודאות שהוא מסכים לחתום רק כאשר העט יגע בנייר.

אנליסטים אמרו אמש כי ההסכם בין המחוקקים הוא ניצחון לדמוקרטים. טראמפ דרש 5.7 מיליארד דולר להקמת חומה לאורך 200 מייל. המחוקקים אישרו 1.3 מיליארד דולר להקמת חומה לאורך 55 מייל. לא מדובר בחומת בטון, כפי שהבטיח המועמד טראמפ בנאומי הבחירות שלו, אלא בגדר של יתדות פלדה. (בחודשים שחלפו הסכים טראמפ לקבל גדר של עמודי פלדה). יתר על כן, על הקמת החומה המקוצרת יוטלו הגבלות שנובעות משיקולי הגנת הסביבה והתנגדות תושבים מקומיים.

הדמוקרטים, מצידם, הסכימו לוותר על דרישה, שאותה עלו רק לקראת סוף המו"מ: להקטין את מספר המיטות בבתי המעצר של משטרת הגבולות כדי לוודא שרק מסתננים בעלי עבר פלילי מוכח ייעצרו בהם, ולא אנשים שבאו לבקש מקלט או לחפש עבודה.