הסגנון של גבאי עדיין מקשה על מפלגת העבודה וגם היעדר דמות ביטחונית בכירה

אם מפלגת העבודה רוצה להמשיך להתקיים, עליה לכוון לשיבוץ משמעותי של ביטחוניסט בכיר במקום ה-2 ברשימה • מעבר לכך, הסגנון שהפגין אבי גבאי יקשה עליו להפוך את מפלגתו לאטרקציה, וממילא היא גם לא היתה כזו עוד לפניו • פרשנות

אבי גבאי / קרדיט: מפלגת העבודה
אבי גבאי / קרדיט: מפלגת העבודה

בתום יום פריימריז ארוך אתמול (ב') בו הצביעו כ-56% ממתפקדי מפלגת העבודה, המפלגה פרסמה את תוצאות האמת - שמולי, שפיר, יחימוביץ' ופרץ בחמישייה הראשונה, הביטחוניסט המיועד של המפלגה, בר-לב, הגיע למקום ה-6, ואילו כבל נדחק למקום ה-11.

מפלגת העבודה הפכה בשנים האחרונות למובילת חקיקה בתחומים אזרחיים, חברתיים, כלכליים. יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ׳ קבעה את הטונים בהגבלת שכר בכירים ובמאבק על מתווה הגז, ח"כ סתיו שפיר לחמה בשקיפות וניהול תקציב המדינה, ח"כ איציק שמולי הוא כוח על בחקיקה למען אוכלוסיות מוחלשות, ח"כ איתן כבל סגר קדנציה מרשימה כפרלמנטר ששיאה בתישאול הבנקאים בועדת פישמן, ויו"ר המפלגה אבי גבאי מדגיש את התנגדותו למתווה הגז מתוך הממשלה. גם ח"כ עמיר פרץ, שהיה שר הביטחון נישא על גלי אהדה כלכלית חברתית, דאגה לעובדים ושכבות חלשות.

הדגש הכלכלי חברתי הוא מבחירה בעשור האחרון. בשנת 2013 ניהלה יחימוביץ׳ מאבק פנים מפלגתי לחדד את הדגשים הסוציאל דמוקרטים מתוך אמונה שלה שזה הנושא עליו יצביעו הבוחרים בישראל.

ב-2017 הבחירה של מתפקדי המפלגה באבי גבאי, חידדה את רצון המפלגה להעמיד בראש מנהיג שמגיע מן האליטה העסקית של ישראל.

אפילו 4 שנותיו המשמעותיות של ח"כ הרצוג כיו"ר המפלגה, והפוקוס שלו על יחסי חוץ, קשרים עם מדינות האיזור, מעורבות עם מנהיגי ערב, לא הפכו את הרצוג למה שהוא לא יכול היה להיות- מנהיג בטחוני.

בישראל מאז ומעולם, ב-71 שנות קיומה, הציבור הישראלי הצביע מתוך התבוננות אל הגבולות. הישראלים צופים מזרחה, צפונה ולעבר עזה ועם מה שהם רואים מעבר לגבול הם ניגשים לקלפי.

זו היא לא רק ההפחדה השיטתית של ראש הממשלה נתניהו, אלא זו היא המציאות. ואם המפלגה - שראשה בן-גוריון ז"ל היה מעצב תפיסת הביטחון, ממשיכה שמעון פרס ז"ל הוא אבי ההגנה האטומית ומנהיגיה יצחק רבין ז"ל ואהוד ברק יבדל"ח היו רמטכ"לים עטורי אותות צבאיים - חפצת חיים, עליה לכוון לשיבוץ משמעותי של איש בטחון בכיר ביותר במקום 2 ברשימה.

והנה אליה וקוץ בה: מי יסכים להצטרף לגוף החברתי-כלכלי, בו המנהיג העסקי פיטר את שותפתו הקודמת, כאילו הוא עדיין מנכ"ל של חברה המדיח סמנ"כלית שיווק, ולא מנהיג פוליטי הרואה מעבר לגחמה הפרטית הבאה. הסגנון שהפגין אבי גבאי יקשה עליו להפוך את מפלגתו לאטרקציה , וממילא היא גם לא היתה כזו עוד לפניו.