באינטרנט זהב נוטים לדחות את הצעת הרכישה של סרצ'לייט ומפחיתים את שכר הבכירים

במהלך אסיפת האג"ח אתמול הובעה תרעומת על אנשי סרצ'לייט ששלחו במהלך הלילה ווטסאפים למחזיקים וניסו לשכנעם להצביע בעד ההצעה • האופציה המועדפת על המחזיקים - תשובה חיובית מהבנקים הנושים עד תחילת השבוע הבא

דורון תורג'מן בכנס "עושים שוק"/ צילום: איל יצהר
דורון תורג'מן בכנס "עושים שוק"/ צילום: איל יצהר

נציגי חברת ההשקעות סרצ'לייט, המבקשת לרכוש את השליטה בבזק , הגיעו אתמול (ב') לאסיפת מחזיקי האג"ח של חברת אינטרנט זהב (בעלת השליטה הנוכחית) כדי להסביר את הצעתם למחזיקים ובניסיון לשכנע אותם בכדאיות העסקה.

חברת ההשקעות מארה"ב הגישה שלשום הצעה מעודכנת לרכישת מניות השליטה בביקום  (באמצעותה מוחזקות מניות השליטה בבזק) מידי אינטרנט זהב  (52%) תמורת 17 שקל למניה, ואפשרות לאפסייד נוסף של עד 8 שקלים למניה, ובסך הכל 330-490 מיליון שקל - הצעה המשקפת תספורת של לפחות 20% למחזיקי האג"ח (בהכללת המזומן שבקופת החברה). אינטרנט זהב חייבת למחזיקי האג"ח שלה כ-722 מיליון שקל, והודיעה לאחרונה על עצירת תשלומי האג"ח, בואכה הסדר חוב.

את האסיפה אתמול פתח עו"ד עדי פיגל, בא כוח מחזיקי האג"ח, שהיה בניו יורק בשבוע שעבר במסגרת המגעים עם סרצ'לייט. פיגל הסביר מדוע לדעתו ההצעה אינה טובה ולפיכך אינו ממליץ לקבלה. גם נציג המחזיקים אדוארד קלר מתנגד להצעה. פיגל תיאר את ההסכם והגדירו כ'הסכם אופציה שיאפשר בעתיד לסרצ'לייט לסגת מההצעה', וזו הסיבה העיקרית להתנגדותו. הוא תיאר את המשא ומתן שהתקיים עם סרצ'לייט בניו יורק ושיבח את מנכ"ל אינטרנט זהב, דורון תורג'מן, שעשה כל שביכולתו כדי לקדם העסקה במהלכו.

לאסיפה הגיעו כאמור נציגים של סרצ'לייט - בנקאי ההשקעות של סיטי בנק בישראל, מיכאל יפרח, ושותף במשרד מיתר, עו"ד קליף פליג - שהסבירו את עמדת סרצ'לייט וניסו לשכנע את המחזיקים להסכים לעסקה. מחזיקי האג"ח ביקשו מהשניים להסביר כיצד ירד המחיר המוצע מ-42 שקל למניית ביקום באמצע דצמבר ל-17 שקל כעת, כעבור חודשיים בלבד. אנשי סרצ'לייט השיבו כי רצף ההודעות השליליות של בזק ושל משרד התקשורת בחודשיים האחרונים הביא אותם לשינוי המחיר. במהלך הדיון הובעה תרעומת על אנשי סרצ'לייט, ששלחו במהלך הלילה הודעות ווטסאפ למחזיקי האג"ח וניסו לשכנעם להצביע בעד ההצעה.

גורמים המקורבים לעסקה טוענים גם כי לסרצ'לייט יש אפשרות לצאת מהעסקה אם תהיה הרעה מהותית במצבה של ביקום עד לסגירתה, ולכן מדובר באופציה דה פקטו. העסקה גם כפופה למתן היתר שליטה ממשרד התקשורת - תהליך שעשוי להימשך מספר חודשים, ואף קיים סיכון שסרצ'לייט לא תקבל היתר שכזה, מה שיוביל לביטול העסקה.

3 אופציות אפשריות

בפני מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב מספר אופציות בשלב הזה. באופציה הראשונה, שהיא הפחות סבירה, הם יכולים למכור את השליטה בביקום, אגב תספורת גדולה לחוב המתואם. האופציה השנייה היא להגיע לסיכום עם הבנקים הנושים של בעלת השליטה לשעבר, יורוקום, על הזרמת הון לקופת החברה, כנגד מתן שקט לתקופה של שנה בתקווה שמניית בזק תעלה בתקופה זו. האופציה השלישית היא שמחזיקי האג"ח ימירו חוב להון ויהפכו לבעלי המניות של אינטרנט זהב, ולאחר מכן ימתינו לשיפור משמעותי במחיר המניה ואז ימכרו את החזקותיהם.

נראה כי בהנחה שהצעת סרצ'לייט תיפול, יחכו מחזיקי האג"ח לתשובת הבנקים הנושים לגבי האפשרות להזרמת הון, בתקווה שתגיע בתחילת השבוע הבא. אם התשובה תהיה שלילית, מחזיקי האג"ח צפויים לפנות לביהמ"ש כדי להשתלט על החברה.

הפחתות בשכר הבכירים ובבונוס האפשרי

בתוך כך, בעלי המניות של אינטרנט זהב יתכנסו ב-21 בפברואר על מנת לאשר את מדיניות התגמול של החברה, כנדרש על פי חוק החברות. האישור הקודם התקבל באסיפת בעלי המניות ב-2016, ולפי חוק יש לקבל את אישור בעלי המניות מדי שלוש שנים.

באסיפה יתבקשו בעלי המניות לאשר הפחתה של שכר בכירי החברה: המנכ"ל דורון תורג'מן  וסמנכ"ל הכספים איציק תדמור. לפי הצעת החברה, השכר החודשי המקסימלי למנכ"ל עבור היקף המשרה הנוכחי יירד מ-70 אלף שקל ל-40 אלף שקל (ומ-100 אלף שקל ל-55 אלף שקל בגין משרה מלאה), ושכר סמנכ"ל הכספים יירד עבור היקף המשרה הנוכחי מ-35 אלף שקל ל-25 אלף שקל (40 אלף שקל למשרה מלאה).

מדיניות התגמול המוצעת כוללת סעיפים נוספים, שאחד מהם קשור לבונוס. היום פרסמה אינטרנט זהב עדכון ובו הפחיתה את הבונוס המקסימלי האפשרי למנכ"ל ולסמנכ"ל הכספים: במקום המתווה בזימון הקודם לפיו אם ייקבע בונוס שנתי, הוא יגיע עד 4 משכורות חודשיות למנכ"ל ועד 6 משכורות חודשיות לסמנכ"ל הכספים, בזימון המעודכן הסכומים ירדו לעד 3 משכורות למנכ"ל ועד 2 משכורות לסמנכ"ל הכספים.