חשבתם שלראש הממשלה יש סוללת סנגורים גדולה במיוחד? טעיתם, וזו הסיבה

הצטרפותו השבוע של עו"ד פיני רובין לצוות ההגנה של רה"מ, כמו גם חילופים תכופים בצוות, יצרו תחושה שנתניהו הצטייד בסוללת עורכי דין בכירים כדי להתמודד בקרב המשפטי שיכריע את גורלו • אלא שמתברר כי בפועל יש לרה"מ צוות הגנה לא גדול באופן מופרז • ומי ישלם את שכר-הטרחה של הסנגורים, שעשוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים? זאת שאלה שהתשובה לה עדיין לא ברורה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ברשתות החברתיות מסתובב בימים האחרונים פוסט עם תמונה שמוגדרת כ"תמונה בלעדית מישיבת סנגוריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו". בתמונה (שלקוחה מטקס ההסמכה של לשכת עורכי הדין) מופיעים עשרות עורכי דין עטויי גלימות שחורות. אלא שלא מדובר כמובן בתמונה אותנטית אלא ב"דאחקה" - בבדיחה, לא מוצלחת במיוחד. המסר שלה הוא מובן מאליו: מי שיצר את הפוסט הזה חושב שנתניהו מפריז בכמות עורכי הדין שהוא שכר את שירותיהם כדי שייצגו אותו בקרב המשפטי של חייו - קרב שהוא מנהל בניסיון להוכיח את חפותו מהחשד לשחיתות בתיקים 1000 (פרשת המתנות), 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) ו-4000 (פרשת בזק-וואלה).

אולם לאור מצבו המשפטי המורכב של נתניהו, שעלול לשלם בקריירה הפוליטית שלו אם יוגש נגדו כתב אישום פלילי, ולאור העובדה שחומרי החקירה נגדו כוללים עשרות רבות של ארגזי מסמכים, ראיות רבות, 3 עדי מדינה ועוד - כנראה שלראש הממשלה אין ברירה אלא להעסיק צוות של 6 עורכי דין מהמשרדים הטובים ביותר בתחום הצווארון הלבן. כמובן שעורכי דין נוספים ממשרדיהם של השישה מסייעים להם בעבודת הייצוג של נתניהו. 

יתר על כן, לאור הררי החומרים וכמות התיקים והעדים, ובעיקר בשל העובדה שכבר ברור שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מתכוון להגיש כתב אישום נגד נתניהו בכפוף לשימוע, לא מדובר בהכרח בכמות גדולה או מוגזמת של סנגורים.

כשלועגים לנתניהו על כך שהוא גייס סנגורים רבים כדי שייצגו אותו, צריך לזכור בנוסף שמהעבר השני, מהצד של התביעה, וכפי שנחשף ב"גלובס", בחודש שעבר עמל במשך שבועות צוות שכולל לא פחות מ-23 פרקליטים בכירים ומוכשרים על ניתוח הראיות והעדויות הרבות שנאספו בחקירות תיקים 1000, 2000 ו-4000. בנוסף, מניסיון העבר, למשל ממשפטיו של ראש הממשלה שקדם לנתניהו, אהוד אולמרט, אפשר ללמוד כי אם וכאשר יועמד נתניהו לדין פלילי, יעמוד מולו צוות של פרקליטים מנוסים וותיקים משירות המדינה. אז 6 סנגורים במקרה הזה, כך נראה, זה לא כל-כך הרבה.

בצוות ההגנה של ראש הממשלה חברים היום עורכי הדין הבכירים, נבות תל-צור ופיני רובין, השופט בדימוס עודד מודריק ו-3 עורכי דין נוספים, עמית חדד, טל שפירא ואריאל כפרי.

מי ישלם את שכר-הטרחה של אותם סנגורים, שעשוי להגיע, אם נתניהו יועמד לדין, לעשרות מיליוני שקלים? זאת כבר שאלה אחרת שהתשובה לה עדיין לא ברורה. ראש הממשלה מצדו עושה מאמצים כבירים לקבלת אישור ממבקר המדינה לכך שהמימון יעשה באמצעות תרומות של אנשי עסקים המקורבים אליו.  

תל-צור ורובין בנעלי וינרוט

מאז שהחלה החקירה נגד ראש הממשלה, ייצגו ועזבו את הייצוג שני סנגורים - עורכי הדין אייל כהן וקרן אטינגר-שפירא, שנתניהו שכר את שירותיהם לתקופה קצרה למדי. חשוב מכך מבחינת ראש הממשלה - הסנגור הבכיר מכולם, האיש שליווה את נתניהו ורעייתו, שרה, יותר מ-20 שנה, שייצג אותם במשטרה, בבתי המשפט, ובתקשורת, עו"ד יעקב וינרוט, הלך לעולמו באוקטובר 2018 והותיר אחריו חלל שנתניהו מתקשה מאוד למלא אותו. מותו של וינרוט גזל מנתניהו לא רק יועץ משפטי מהמעלה הראשונה, אלא גם את התמיכה הפסיכולוגית והחברית שכל חשוד ונאשם שעובר את ההליך הפלילי זקוק לה. אפילו הוא ראש ממשלה.

אחרי מותו של וינרוט חיפש נתניהו פרקליט בכיר, בעל שיעור דומה לזה של וינרוט, שיוכל להוביל את התיק. אבל למצוא לוינרוט תחליף זו כנראה משימה קשה מאוד. היום ניתן לומר שאת מקומו של וינרוט ממלאים שני פרקליטים בכירים שמובילים בצוותא את צוות ההגנה של ראש הממשלה: הליטיגטור הוותיק, עו"ד נבות תל-צור ממשרד רם כספי ושות'' ועו"ד פנחס (פיני) רובין, ראש משרד גורניצקי ושות', עורך הדין של האלפיון העליון, שגויס למשימת ההגנה על נתניהו בימים האחרונים.

שלשום (ב') נחשף ב"גלובס" כי רובין תושאל במשטרה במסגרת חקירת תיק 1000 - תיק המתנות מארנון מילצ'ן, וכי אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו בתיק זה, רובין עשוי אפילו לשמש עד מטעם התביעה. התסבוכת הזאת תמנע מרובין מלייצג את נתניהו בתיק 1000. ככל הנראה רובין לא יוכל לייצג את נתניהו גם בתיק 2000, שבמסגרתו חשוד ראש הממשלה בקבל שוחד ממו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, שכן רובין החזיק מטעם בנק הפועלים במניות העיתון.

עיקר תרומתו של רובין לנתניהו, מעבר לניסיונו ומנהיגותו כמשפטן בכיר ומקושר, צפוי להגיע בזכות היותו מומחה להליכי רגולציה. נזכיר כי התהליכים הרגולטוריים בעניינה של קבוצת בזק עומדים במרכז חקירת תיק 4000 - התיק הכבד והמרכזי, שבו מסובך נתניהו בחשד לקבלת שוחד בדמות סיקור תקשורתי אוהד באתר וואלה מקבוצת בזק בתמורה להטבות רגולטוריות לקבוצה שבבעלות שאול אלוביץ.

רובין הוא גם רב ניסיון במשא-ומתן מורכב. בתרחיש מסוים, אחרי השימוע שייערך לו, עשוי נתניהו להידזקק לכישורי המשא-ומתן של רובין, בניסיון להגיע לעסקת טיעון עם הפרקליטות. 

תל-צור שב מההשעיה

עו"ד נבות תל-צור יצג בעבר, בין היתר, את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואת שר הפנים אריה דרעי, ונחשב לאחד מבכירי עורכי הדין בתחום הצווארון הלבן בארץ. הבחירה של נתניהו בתל-צור, שנעשתה בסוף נובמבר האחרון, הייתה כמעט טבעית לאור מעמדו וניסיונו של תל-צור בייעוץ ובליטיגציה בתחום הצווארון הלבן, וגם לאור העובדה שתל-צור הוא איש נעים ונוח שזוכה לאהדה רבה גם בקרב השופטים.

הבחירה בתל-צור הייתה רק "כמעט טבעית", משום הסתבכותו של עורך הדין הבכיר בפרשיית שיבוש מהלכי משפט הולילנד. בנובמבר 2017 הורשע תל-צור, על-פי הודאתו, בדין משמעתי בביצוע עבירה של התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין. זאת, בשל התנהלותו מול שולה זקן, לשעבר מנהלת לשכתו של אולמרט, בהקשר של משפט הולילנד.

תל-צור הושעה מהעיסוק בעריכת דין למשך שנה, לאחר שהודה כי הוא נפגש עם זקן והמליץ לה שלא לחתום על הסדר טיעון בפרשת הולילנד, מתוך כוונה לסייע לאינטרס של אולמרט, חברו, וזאת על אף שבין זקן לאולמרט היה ניגוד אינטרסים באותו עניין. בהמשך לפגישה הציע תל-צור לזקן, בשמו של אולמרט, שראש הממשלה לשעבר יפעל לכך שמקורבים אליו ישלמו לזקן שכר עבודה מוגדל וכן יעניקו לה סיוע כספי למימון סנגור פרטי, במקרה שלא תמשיך להיות מיוצגת על-ידי סנגוריה.

תל-צור חזר לעיסוק פעיל לאחר ההשעיה לאחרונה, ושכירת שירותיו על-ידי נתניהו אפשרה לו לחזור למרכז הבמה, לתיק הצווארון הלבן הגדול, החשוב והבולט ביותר בסביבה. המקום המרכזי שתל-צור תופס בייצוג של ראש הממשלה מוכיח כי אותה פרשייה שבה הסתבך תל-צור היא בבחינת "מכה קטנה בגלימה" של הסנגור הבכיר, ושהקריירה שלו לא נפגעה מהותית.

זווית הראייה של מודריק

חבר בכיר נוסף בצוות ההגנה של נתניהו, שמשמש כיועץ ולא כליטיגטור, הוא סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב לשעבר, השופט בדימוס, עודד מודריק. מודריק הובא לצוות, בין היתר, כדי לתת לו מימד נוסף ולספק חוות-דעת מקצועית נוספת.

מטבע הדברים, מודריק מספק לצוות גם את זווית הראייה של שופט רב-ניסיון שיש לו את היכולת לעשות ניתוח אובייקטיבי של המצב.

למודריק, אגב, יש כבר זיכוי של פוליטיקאי בכיר ברזומה. כשופט מחוזי זיכה ב-1997 מודריק את אולמרט, אז ראש עיריית ירושלים ולימים ראש הממשלה, מהאישומים נגדו בפרשת חשבוניות הליכוד הפיקטיביות.  

מפואד ודנקנר לנתניהו

בנוסף לחברים הבכירים בצוות ההגנה של נתניהו - תל-צור, רובין ומודריק - חברים גם עורכי הדין טל שפירא, אריאל כפרי ועמית חדד.

שפירא וכפרי עבדו במשך כעשור בצמוד לעו"ד נבות תל-צור במשרד רם כספי ושות'. שפירא היה שותף, בין היתר, לייצוג של מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, במשפט פרשת רשות המסים, שהסתיים בשליחתו של מצא לשנת מאסר במסגרת הסדר טיעון; וכן שותף לייצוג של השר לשעבר, בנימין (פואד) בן-אליעזר, שמת במהלך המשפט שבו הואשם בקבלת שוחד. בנוסף, יצג שפירא בצוותא עם תל-צור את יו"ר קונצרן בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, בשני התיקים הפליליים שבהם הועמד לדין. כפרי סייעה לתל-צור, בין היתר, בייצוג של נחום גלמור במשפט פרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים ובייצוג של נציב מס הכנסה לשעבר, יאיר רבינוביץ'.

בפברואר 2016 פרשו שפירא וכפרי ממשרד כספי ופתחו משרד בוטיק חדש בראשותם, שעוסק בתחומי הליטיגציה האזרחית-מסחרית ובעבירות צווארון לבן. למרות הפרישה, שפירא וכפרי שמרו על קשר חברי ועסקי הדוק עם תל-צור. אחרי שתל-צור נקרא לדגל הייצוג של נתניהו, היה זה אך טבעי עבורו להמליץ לנתניהו לצרף לצוות ההגנה את השניים, וכך קרה.

אם שפירא וכפרי גדלו והתחנכו על ברכיו של תל-צור ורם כספי, אז עו"ד חדד הוא תלמידו המובהק של עו"ד וינרוט ז"ל. ממשרד וינרוט ושות' יצאו לאורך השנים עורכי דין רבים שטיפסו דרכם לצמרת. תל-צור גדל במשרד וינרוט, וכך, בין היתר, גם בעז בן-צור, סנגורם של ארנון מילצ'ן ושל ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, השופט המחוזי גרשון גונטובניק ורבים נוספים.

חדד הוא במידה רבה האחרון בעורכי הדין הבולטים שהם בני-טיפוחיו של וינרוט. חדד הגיע לפירמה לפני כמה שנים והצטרף אל וינרוט בייצוג נתניהו ורעייתו שרה ובתיקים נוספים. אחרי מותו של וינרוט החליט ראש הממשלה כי חדד ימשיך לשמש כסנגורו, והוא גם מרבה לייצג את עמדת נתניהו ורעייתו בתקשורת. 3 שבועות אחרי מותו של וינרוט, בתחילת נובמבר האחרון, פרש חדד ממשרד וינרוט ויצא לדרך עצמאית. 

כל סנגורי נתניהו

עו"ד נבות תל-צור - הליטיגטור הבכיר ממשרד רם כספי שייצג את ראש הממשלה אהוד אולמרט ואת השר אריה דרעי

עו"ד פנחס (פיני) רובין - ראש משרד גורניצקי ושות', עורך הדין של האלפיון העליון, מומחה בהליכי רגולציה, תושאל במשטרה במסגרת חקירת תיק 1000

עו"ד עמית חדד - חניכו של יעקב וינרוט המנוח שיצא לאחרונה לדרך עצמאית

עו"ד טל שפירא - חניכו של נבות תל-צור, ייצג בעבר בין היתר את בנימין (פואד) בן-אליעזר המנוח

עו"ד אריאל כפרי - השותפה של עו"ד טל שפירא

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בדימוס, השופט עודד מודריק - כשופט, מודריק זיכה את אהוד אולמרט בפרשת החשבונות הפיקטיביים והרשיע את יגאל עמיר ברצח ראש הממשלה יצחק רבין

כמו כן ייצגו את נתניהו במהלך החקירות: עורכי הדין יעקב וינרוט ז"ל, אייל כהן וקרן שפירא

ומי ישלם את שכר-הטרחה שעשוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים?

על פניו, פנייה של ראש ממשלה חשוד בפלילים לעורך דין כדי שייצג אותו בתיק שכולם מדברים עליו כל הזמן, נראית כמחמאה גדולה שאי-אפשר לסרב לה. אבל כשראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לאחרונה, בהמלצת עו"ד נבות תל-צור, לעו"ד פיני רובין בבקשה שיצטרף לצוות הסנגורים שלו, רובין בכל זאת התלבט לא מעט. מעבר לעובדה שרובין הוא אדם מאוד עסוק שיודע כי הייצוג של נתניהו עשוי לשאוב את רוב זמנו ומרצו, הוא גם מודע למה שאנחנו מגדירים כ"בעיית מימון שכר-הטרחה של נתניהו - בעיה שנתניהו עצמו יהיה הראשון להודות בה.

המשמעות הכלכלית של שכירת הייצוג של עורכי הדין הבכירים, רובין, תל-צור, מודריק ושות', מבחינת ראש הממשלה היא מרחיקת לכת. עורכי דין בכירים בתחום הצווארון הלבן עמם שוחחנו אומרים כי אם בסופו של דבר יוגש כתב אישום פלילי נגד נתניהו, וינוהל נגדו משפט פלילי, המשמעות תהיה שהוא יצטרך לשלם שכר-טרחה בגובה של עשרות מיליוני שקלים, אם לא למעלה מכך.

10 מיליון שקל בתרחיש צנוע

בתרחיש "צנוע" יותר, האופטימי מבחינת ראש הממשלה - אם ההליך הפלילי נגד נתניהו יסתיים בתום ישיבות השימוע שצפויות להיערך לו בפני היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה, שי ניצן, ופרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי - שכר-הטרחה שיצטרך נתניהו לשלם לסנגוריו יגיע לכ-10 מיליון שקל "בלבד".

למרות שהונו של נתניהו הוערך ב-2015 על-ידי מגזין "פורבס" ביותר מ-10 מיליון דולר, נתניהו לא מעוניין לשלם מכיסו על ייצוגו המשפטי או על כולו. למזלו של נתניהו, הוא מצוי בקשר חברי ומשפחתי עם אנשי עסקים שמאמינים בו ומוכנים לקחת על עצמם את מימון תשלום שכר-הטרחה לסנגוריו. אלא שהמדינה לא ששה לאפשר זאת.

בשנה שעברה פנה נתניהו ליועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, בבקשה לאפשר לו לקבל סיוע כספי למימון הגנתו המשפטית מאנשי העסקים הזרים, ספנסר פרטרידג' ונתן מילקובסקי. מילקובסקי הוא בן-דודו של נתניהו, ואף מסר עדות במשטרה בחקירת תיק 1000. פניית ראש הממשלה לאישור נעשה בשל מגבלות החלות על קבלת כספים הנובעות מתפקידו של ראש הממשלה כעובד ציבור, ומעוגנות בחוק שירות הציבור (מתנות). חוק האוסר על עובד הציבור לקבל מתנה "באשר הוא עובד הציבור".

על רקע הפרטים שהתקבלו אודות אופיים וטיבם של מערכות היחסים בין נתניהו לבין מיליקובסקי ופרטרידג', ומכלול הנסיבות, החליטו היועמ"ש ופרקליט המדינה כי לא ניתן לקבוע שהמתנה - מימון ההגנה המשפטית - תינתן לראש הממשלה "באשר הוא עובד ציבור". אולם, היועמ"ש ופרקליט המדינה הוסיפו כי גם אם הוראות חוק המתנות אינן חלות על קבלת המימון בנסיבות העניין, עדיין חלים "כללי אשר", לפיהם "שר לא יקבל שכר או טובת הנאה, זולת שכרו שמשלמת לו המדינה". מנדלבליט וניצן הסבירו כי שר המבקש לחרוג מהאיסורים הקבועים בהם, רשאי לפנות לוועדת ההיתרים שליד מבקר המדינה לבחינת בקשתו.

לאור האמור פנה נתניהו ב-2 ביולי 2018 לוועדה למתן ההיתרים של מבקר המדינה בבקשה דומה. בוועדה היו חברים פרופ' אביעד הכהן; סגן נשיא (בדימוס) של בית המשפט המחוזי בירושלים, עוני חבש; והיועץ המשפטי לשעבר של מבקר המדינה, עו"ד נורית ישראלי.

בקשה חדשה לצורך מימון ההוצאות

ב-5 בדצמבר 2018 דחתה ועדת ההיתרים את בקשת נתניהו. הנימוק לדחייה היה פשוט: "מימון הוצאות משפט הנובעות מחקירה פלילית שכוללת חשש למעשים פליליים בקשר עם בעלי הון, לא ראוי שייעשה בידי בעלי הון", נקבע.

שרת המשפטים איילת שקד, יריבתו הפוליטית של נתניהו, דווקא יצאה להגנתו במקרה הזה. שקד אמרה בוועידת "גלובס" לעסקים כי "נתניהו ביקש לקבל מימון משני אנשים מאוד קרובים אליו. החלטת המבקר לדעתי הייתה לא נכונה".

נתניהו לא השלים עם ההחלטה, ובינואר הגיש באמצעות סנגוריו בקשה חדשה ומפורטת לוועדת ההיתרים לצורך אישור מימון הוצאותיו. הבקשה החוזרת זכתה להתנגדות של עו"ד שחר בן-מאיר, שפנה למבקר המדינה, יוסף שפירא, בשבוע שעבר, וטען כי אין לנתניהו זכות כי בקשתו תידון פעם נוספת בוועדת ההיתרים.

סנגורים בסרט נע: קרן שפירא ואייל כהן פרשו מהייצוג

מאז תחילת חקירתו של ראש הממשלה נתניהו, השתנה את צוות ההגנה שלו. בתקופה שבה נחקר נתניהו על-ידי המשטרה ורשות ניירות ערך, הוא יוצג על-ידי עורכי הדין ד"ר קרן שפירא-אטינגר ועל-ידי אייל כהן ממשרד כהן-שטרסנוב-לונדון, שני סנגורים בולטים.

כהן ושפירא ליוו את נתניהו במשך חודשים ארוכים, אך לאורך החודשים הללו התגלו בעיות בתשלומי שכר-הטרחה שנתניהו התחייב לשלם להם. נתניהו דחה את תשלומי שכר-הטרחה לשניים בציפייה להחלטת מבקר המדינה בבקשתו לקבל מימון מאנשי עסקים זרים. בסופו של דבר, בשלהי שנת 2018 חדלו אטינגר-שפירא וכהן לייצג את ראש הממשלה, שגייס סנגורים חדשים.

עו"ד אטינגר-שפירא אמרה אתמול ל"גלובס" כי "הפרישה שלי מהייצוג של ראש הממשלה נעשתה באופן ידידותי, ואני מאחלת הצלחה רבה לראש הממשלה ולצוות המלווה אותו".

עו"ד אייל כהן מסר כי "התבקשתי על-ידי ראש הממשלה לייעץ לו בתקופת החקירות, ועשיתי זאת מתוך תחושת שליחות ואמונה כי לא דבק רבב בפעולותיו של ראש הממשלה, וכי אין לחשדות המיוחסים לו כל אחיזה משפטית".

עוד מסר כהן כי "משהסתיים שלב החקירות והתיק עבר לבחינה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, ולאור העובדה שייצגתי את היועץ המשפטי לממשלה (בהיותו מזכיר הממשלה בפרשיית מסמך הרפז. ח"מ) וכדי למנוע לזות שפתיים, לא היה זה מן הראוי שאמשיך לייצג את ראש הממשלה. אני ממשיך לעמוד לרשות ראש הממשלה בכל עניין אחר שהוא נדרש לו". 

*** חזקת החפות: ההליך הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ארנון מילצ'ן, ארנון (נוני) מוזס ושאול אלוביץ עודנו בראשיתו. הארבעה מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.