וולנטיינ'ס דיי הוא תירוץ טוב לנסות כמה קוקטיילים על בסיס וודקה איכותית

איכשהו, הפכו הקוקטיילים למשקה של יום האהבה, כמו ששבועות הפך לחג היין הלבן • ואם כבר קוקטיילים, אז אין משקה מתאים יותר מוודקה

קוקטייל A passionate affair / צילום: אפיק גבאי
קוקטייל A passionate affair / צילום: אפיק גבאי

וולנטיינ’ס דיי, יומם הלועזי של האוהבים, הצטייר בעיניי תמיד כאחד מאותם חגים לועזיים משונים ההופכים ברבות השנים למקומיים באותו בולמוס קדחתני של עמנו לתפוס הכול. הרי יש לנו את ט"ו באב. נו, כן. אבל למה להסתפק רק בו אם אפשר גם וגם, ולקינוח להוסיף את "בלאק פרידיי", "סייבר מאנדיי" ו"יום הקרואסון העולמי", רשימה חלקית בלבד.

בכל חג מנסים פרנסי הסצנה לשווק לנו כל מיני מוצרים קשורים או לא ממש קשורים. כך למשל הפך שבועות לחג היין הלבן וט"ו בשבט לחג היין היבש. סתם, את האחרון המצאתי. וכך, משווק לנו כעת חג האוהבים כחגם של הקוקטיילים. לא חשוב. קוקטיילים זה נחמד.

כן, אפילו אני מודה בזה. הגיע הזמן להתוודות על חטאיי. בתור מי שהקוקטייל החביב עליו היה במשך שנות דור כוס גדולה של וויסקי בלנטיינ’ס עם המון קרח, או מקסימום מרטיני יבש סטייל יועזר בר יין (ומכיוון שאין יותר יועזר, איני שותה יותר מרטיני). לפעמים גם ג’ין עם טוניק בימי הולדת וקמפרי עם סודה כשאני מרגיש בחופש - אני נאלץ להודות שמה שהתחיל בתור חובה מקצועית, הפך אחרי כמה וכמה ביקורים בבתי מקדש מקומיים לקוקטיילים דוגמת אימפריאל או בל בוי, לחובה נעימה. מה לעשות שמאחורי הברים הללו עומדים אנשי מקצוע מהדרגה הראשונה, כאלה המסוגלים למצוא קוקטייל שיתחבב גם על נודניק זקן כמוני. הדברים ידועים וכבר כתבתי אותם לא פעם. והנה אני מוצא את עצמי נכנע בשמחה לאותה דרישה לכתוב מדי פעם טור קוקטיילים חדשים או ישנים ולשמח את עורכיי וקוראיי גם יחד.

אין לך משקה מתאים יותר לקוקטיילים מוודקה. זאת כמובן מהטעם הפשוט שלוודקה, כידוע, אין באמת טעם. מדובר באלכוהול נקי, שיכול בשיאו להיות טיפה יותר חלק או מזוקק מאחיו למדף. בשנים האחרונות הפך אומנם המדף הנ"ל לאחד העמוסים והמגוונים שיש, ועדיין מדובר בכזה המכיל משהו שהוא בעצם אלכוהול חסר טעם, להוציא כמובן את מחלקת ה"וודקות בטעמים", שהן כידוע וודקות עם תוספי טעם חסרי צבע ושלל הטעמים הולך וגדל. מטעם הלימון שהפך כבר לקלאסיקה, ועד מוזרויות כמו וודקה בטעם מסטיק בזוקה או וודקה בטעם עוגת גבינה פירורים. לא צוחק איתכם.

אחת הוודקות המבוקשות והאהובות ביותר בישראל בשנים האחרונות היא הגריי גוס הצרפתית. כל-כך אהובה ופופולרית, עד שאפילו זכתה להיכלל בשיר "עממי" מצחיק מבית היוצר של אנשי ארץ נהדרת ("רודוס, בלאגן ברודוס, עם בקבוק של גריי גוס"). פעם אומנם נחשבה ליוקרתית ויקרה להחריד, אבל היום אפשר לקנות אותה אפילו במבצעי קופה ברשתות השיווק. היא עדיין יקרה יותר ממתחרותיה העממיות יותר (פינלנדיה, אבסולוט, סמירנוף וכל השאר), אך כבר אינה עולה מאות רבות מדי של שקלים. בדיקה מקרית ברשת העלתה מחיר הנע בין 125 ל-180 שקל. לא ממש זול, אבל כבר לא רצח כיס של ממש.

גריי גוס מגיעה באופן קצת מפתיע מ... חבל קוניאק הצרפתי, המפורסם בכלל במשקה אחר לגמרי. ובכל זאת הצליחה לכבוש בסערה בתוך שנים ספורות את שוק הוודקות היקרות בעולם ובארץ.

גריי גוס אספרסו מרטיני / צילום: אפיק גבאי
 גריי גוס אספרסו מרטיני / צילום: אפיק גבאי

לכבוד יום האוהבים, רקחו אנשי המותג בארץ שלל קוקטיילים מקסימים ולא מסובכים להכנה שישמחו את ליבם של מי שבוחרים לחגוג את היום הזה, או ינחמו את מי שאין לו עם מי לחגוג. הנה פזורים כמה מהם. 

קוקטייל Grey Goose Espresso Martini. מרכיבים: 35 מ"ל וודקה גריי גוס, 25 מ"ל תמצית אספרסו, 20 מ"ל טקילה פטרון XO קפה, קורט מלח. הכנה: מערבבים היטב את כל המרכיבים בשייקר ומגישים בכוס מרטיני מקושט בפולי קפה

קוקטייל A Passionate Affair. מרכיבים: 35 מ"ל גריי גוס, 35 מ"ל מיץ חמוציות, 10 מ"ל מיץ פסיפלורה, 6 גרגירי פטל, 1 כפית מי סוכר, 10 מ"ל מיץ ליים. הכנה: מכניסים את כל המרכיבים לשייקר עם הרבה קרח ומנערים היטב. מסננים דרך מסננת דקה לכוס מרטיני ומקשטים עם תותים

קוקטייל פומפידו. מרכיבים: 22.5 מ״ל גריי גוס אגס, 22.5 מ״ל שרטרז ירוק, 22.5 מ״ל מיץ ליים, 15 מ״ל סירופ סוכר, (מחממים במחבת קטנה כמות שווה של סוכר ומים, עד שהסוכר נמס בנוזל), שמינית תפוח ירוק, 8 עלי בזיליקום טרי. הכנה: כותשים את עלי הבזיליקום ומכניסים לשייקר עם שאר המרכיבים מלבד התפוח. מנערים עם הרבה קרח ומוזגים דרך מסננת דקה לכוס קוקטייל. מקשטים בשמינית תפוח ירוק

קוקטייל פומפידו/ צילום: אפיק גבאי
 קוקטייל פומפידו/ צילום: אפיק גבאי