אג"ח | בלעדי

בשל תשואות חלשות: קבוצת קרנות הגידור ספרה סוגרת את קרן אסטרטגיות אג”ח

קבוצת קרנות הגידור הגדולה בישראל הודיעה למשקיעים כי תחזיר את הכספים שנותרו בקרן כבר באפריל הקרוב • לפני כשנה סגרה הקבוצה קרן גידור אחרת: גלובל מקרו, שאת השקעותיה ניהל יעקב ויינשטיין • לפי הערכות בקרן האג”ח שנסגרת מנוהלים כ–200 מיליון שקל

אורי גולדפרב / צילום: שלומי יוסף
אורי גולדפרב / צילום: שלומי יוסף

קבוצת קרנות הגידור הגדולה בישראל, ספרה, סוגרת את אחת מארבע הקרנות שלה בגלל תוצאות חלשות. ל"גלובס" נודע כי הקבוצה הודיעה לאחרונה למשקיעים בקרן ספרה אסטרטגיות אג"ח על סגירת הקרן והשבת הכספים שנותרו בה כבר באפריל הקרוב. את השקעות הקרן מנהל שמעון חסין, לשעבר מנהל השקעות אג"ח נוסטרו בבנק הפועלים, ולפי הערכות מנוהלים בה נכסים בהיקף של כ-200 מיליון שקל.

סגירת הקרן באה על רקע תוצאות חלשות של הקרן שהוקמה באוקטובר 2017. זוהי הקרן השנייה שספרה סוגרת בתקופה של כשנה, לאחר שכפי שנחשף ב"גלובס", במחצית הראשונה של 2018 היא סגרה את הקרן "גלובל מאקרו" שנוהלה על ידי יעקב ויינשטיין. בעקבות סגירת קרן אג"ח אסטרטגיות תנהל ספרה שלוש קרנות, מרכזיות וגדולות מהקרנות שנסגרו.

הדבר שהוביל את ספרה לסגור את קרן אסטרטגיות אג"ח הוא תשואות שליליות של 5.6% שרשמה מאז הקמתה ועד סוף ינואר 2019, וזאת לאחר תשואה שלילית חריגה שמוערכת במינוס 2.7% שרשמה בינואר השנה בלבד. מאז אוקטובר 2017 - מועד תחילת חיי הקרן - מדד היחס של הקרן - אג"ח כללי - רשם תשואה מצטברת חיובית של 1.2% כשרק בינואר 2019 הוא רשם תשואה חיובית של 1.4%. למעשה, רק בארבעת החודשים האחרונים - הרבעון האחרון של 2018 וינואר השנה - רשמה הקרן שנסגרת עתה תשואה שלילית מצטברת של 8.9%.

מינימום השקעה של 2 מיליון שקל

בהודעתה למשקיעים על סגירת הקרן פירטה ספרה כי "החל מה-1 בפברואר 2019 לא יתבצעו השקעות בקרן והנכסים הקיימים יונזלו באופן מיטבי על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר האפשריות למשקיעים", כשעוד היא התחייבה כי "לא ייגבו דמי ניהול ודמי הצלחה עבור חודשים פברואר ומארס או עד סגירת הקרן בפועל (לפי המאוחר ביניהם)". משקיע בקרן אמר כי "ספרה אמרו בזמנו שזו קרן אג"ח סולידית - ספרה זה גוף רציני אבל פה הם טעו בגדול". מנגד, גורם אחר בסביבת הקרן אמר כי "מדובר באקט של יושרה, של חברה שרואה שהאסטרטגיה של הקרן לא מתאימה ומחזירה את הכסף בקרן שנקלעה בחודשים האחרונים לסערה בשוקי ההון".

ההשקעה המינימלית בקרן עמדה על 2 מיליון שקל, כשמנהלי הקרן גובים מהמשקיעים דמי ניהול של 1.25% מנכסי הקרן ובנוסף דמי הצלחה של 15% מהרווחים מעל תשואת משוכה של 2% לשנה. "הקרן משקיעה במכשירי חוב בישראל, או כאלה שקשורים בישראל, ופועלת תוך גידור פוזיציות ועושה שימוש באסטרטגיות מעולם הריבית, האינפלציה ומרווחי האשראי", ו"משלבת מתודולוגיות השקעה, ניתוח דינמי של תנאי השוק ושל האשראי, תחת ניהול סיכון קפדני", כתבה ספרה בדיווח למשקיעים.

ליבת הפעילות בספרה ממשיכה כרגיל

קבוצת ספרה החלה לפעול בינואר 2004, היא נחשבת לחלוצה ומובילת תחום קרנות הגידור בשוק המקומי והיא מנהלת כמיליארד דולר. הקבוצה מעסיקה כיום כ-45 איש בישראל ובחו"ל, כשיש לה משרדים גם בניו יורק. קבוצת קרנות ספרה נמצאת בבעלות ישראל מור, דורון ברין ורון סנטור, והמנכ"ל שלה הוא אורי גולדפרב, והיא ממשיכה בגיוס כספים כרגיל לשתי קרנות הליבה שלה.

לאחרונה חשפנו ב"גלובס" כי שנת 2018 הייתה שלילית עבור רוב קרנות הגידור הישראליות, ובכלל זה גם למובילות השוק, ובהן ספרה. לפי מדד צור-גלבוע שעוקב אחר שוק הגידור המקומי ומשקלל את התוצאות של רוב קרנות הגידור בישראל - ובוודאי שאת רוב המובילות בהן - רשמו קרנות הגידור ב-2018 בישראל תשואה שנתית ממוצעת של מינוס 5.2%.

למעשה 2018 הייתה השנה השלילית השלישית בלבד ב-12 השנים האחרונות, לאחר שש שנים חיוביות ברציפות, והשנה החלשה ביותר מאז 2008 - שנת המשבר הכלכלי הגדול. במסגרת החשיפה שלנו מהחודש שעבר, עלה כי גם הקרנות המרכזיות הרבה יותר של ספרה - ספרה גלובל הלת'קייר, ספרה NIS (בישראל) וספרה Small Cap רשמו תשואות שנתיות שליליות בהתאם למגמה בשוק כולו.

המקרה הנוכחי בספרה שונה משמעותית מזה של הקרן הקודמת שסגרה הקבוצה. קרן גלובל מקרו שנסגרה אשתקד ונוהלה על ידי ויינשטיין, ניהלה עשרות בודדות של מיליוני שקלים ונסגרה למרות תשואות גבוהות שהשיגה עבור העמיתים. בקבוצה בחרו לסגור אותה למרות זאת מכיוון שהתנודתיות בתוצאותיה הייתה גבוהה מדי ביחס למדיניות ניהול הסיכונים של הקבוצה וביחס לציפיות המוקדמות מהקרן. ספרה היא גוף קרנות גידור מוביל במשק, שמתאפיין בסולידיות, ושם חששו מכך שהתנודתיות הגבוהה לא נכונה לבית ההשקעות עצמו ולעמיתי הקרן.